Românii nu au ochi pentru maşinile ieftine din India şi China

Din cauza vânzărilor slabe, fostul importator Tata Motors – producătorul celei mai ieftine maşini din lume, Nano – a renunţat la afacerea de distribuţie a autoturismelor indiene în România.

Grupul indian Tata Motors şi-a reiterat, săptămâna aceasta, intenţia de a vinde şi în Europa cea mai ieftină maşină din lume, modelul Tata Nano.

Versiunea europeană a lui Nano, care va trebui să satisfacă nu doar rigorile de siguranţă şi strictele standarde de poluare solicitate de Uniunea Europeană pentru orice autoturism comercializat pe teritoriul său, ci şi pretenţiile superioare ale unei clientele mai rafinate, ar urma să fie disponibilă anul viitor.

Tata Nano pentru Europa: minimum 4.500 de euro

Cheltuielile suplimentare pe care le va suporta producătorul indian (inclusiv cele impuse de transportul maşinilor până în Europa) vor conduce la o creştere semnificativă a preţului minim cu care este comercializată gama Nano în India – echivalentul a 1.500 de euro.

Ugurcan Aktas, reprezentantul fostui importator Tata Motors în România, a declarat pentru EVZ că modelul Nano nu va putea fi comercializat în Europa cu mai puţin de 4.500 de euro (inclusiv taxe).

Tata, Geely şi Great Wall, pe sponci

Până anul acesta, autoturismele produse de Tata Motors au fost importate în România de Isotla Motors, care a renunţat, între timp, la afacerea de distribuţie din cauza rezultatelor slabe. În 2010, importatorul Tata în România a vândut pe piaţa locală numai zece autoturisme, a susţinut Ugurcan Aktas.

Nici producătorii auto din China nu fac prea multe valuri în România. Potrivit statisticii Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), Geely (noul proprietar al mărcii Volvo) şi Great Wall au reuşit să vândă împreună, în ultimii trei ani, 333 de autoturisme. Aceasta, în condiţiile în care cel mai ieftin model Geely (CK, berlină din segmentul Logan) a costat puţin peste 7.000 de euro, iar un SUV Great Wall (Hover) a fost comercializat cu 15.300 de euro.

Potrivit APIA, Geely nu a livrat nicio maşină pe piaţa locală în 2008 şi 2010, în timp ce rezultatele Great Wall au fost din ce în ce mai slabe: 148 de unităţi comercializate în 2008, 83 – în 2009, 76 – în 2010.

TATA NANO

Istorie scurtă, dar incendiară

Anunţată cu surle şi trâmbiţe în urmă cu câţiva ani, noua "maşină populară" – Tata Nano – a fost pusă în vânzare, în India, în 2009, la un preţ minim echivalent cu 1.500 de euro. Producătorul, Tata Motors, şi-a imaginat că va lansa o revoluţie cu micul său autoturism.

Planurile iniţiale indicau o creştere rapidă a producţiei, până la nivelul de un milion de unităţi pe an. Realitatea este că, până la finele anului trecut, totalul vânzărilor Nano abia dacă a depăşit 70.000 de unităţi. Majoritatea clienţilor a optat să ignore versiunea de bază şi să-şi achiziţioneze Nano cu dotări suplimentare, inclusiv aer condiţionat.

În această situaţie, preţul lui Nano se dublează. Pe parcursul anului trecut, presa internaţională a semnalat mai multe incidente vizând maşini Tata Nano care au luat foc, aparent fără niciun motiv, în timp ce se aflau în trafic.

Nano (3,09 metri, 600 de kilograme) este un autoturism cu patru locuri şi tot atâtea portiere, dotat cu un motor în doi cilindri, de 624 cmc, care dezvoltă 33 de cai-putere. Transmisia, la puntea spate, se face prin intermediul unei cutii de viteze cu patru rapoarte.

Potrivit datelor oficiale, Nano atinge viteza maximă de 105 km/h (0-100 km/h, în 14 secunde) şi consumă 5 litri de benzină "la sută".