"Românii au talent", ameninţat doar de berea de la terasă

"Românii au talent", ameninţat doar de berea de la terasă

Oferta săracă a concurenţei TV, dorinţa de evadare din cotidian, vremea care i-a ţinut pe români în casă şi marketingul eficient au făcut din "Românii au talent" un succes greu de egalat.

Spulberând record după record, emisiunea "Românii au talent", difuzată vineri de la 20.30 la Pro TV, uimeşte cu o audienţă în creştere de la o ediţie la alta.

Nicio altă emisiune din showbizul românesc nu a mai ajuns la asemenea cifre de audienţă, indiferent de câte vedete sau scandaluri au fost prezentate. Practic, "Românii au talent" a devenit fără concurent în rândul programelor difuzate de celelalte televiziuni pe acelaşi segment orar.

Terasa, un potenţial concurent

Ne puteți urmări și pe Google News

"În primul rând, seara de vineri este cunoscută la Pro TV ca seara unui show bun de divertisment - «Dansez pentru tine». De asemenea, la sfârşitul unei săptămâni de muncă, omul vrea să se relaxeze, să se odihnească şi să vadă lucruri ieşite din comun. Nu trebuie uitat că în această perioadă de criză oamenii nu au bani să iasă la restaurant, iar vremea nu a permis ieşirea la o terasă, unde consumaţia este mai ieftină. Probabil că atunci când se va mai încălzi, o parte dintre telespectatori vor prefera o ieşire la terasă", spune psihologul Cristina Ciuluvică.

Formatul "Got Talent", achiziţionat de Pro TV de la Fremantle-Media Enterprises, este o emisiunea cu un succes răsunător în lumea întreagă. Ceea ce o particularizează la noi şi aduce audienţă uriaşă, din punctul de vedere al psihologului Bogdan Lucaciu este tocmai trecerea în titlu a cuvântului "români".

"Dacă ne gândim că filmele româneşti cu actori cunoscuţi, care nu sunt întotdeauna foarte bune calitativ, fac audienţă, ne putem gândi că şi în acest caz interesează că îi vedem pe «ai noştri». De asemenea, cred că românii s-au săturat de scălâmbăielile cu pretenţie de prestaţie artistică ale pseudo-vedetelor pe care le întâlneşti tot timpul la televizor. «Românii au talent» este o emisiune educativă, care te pune în valoare, care te ajută să obţii prestigiu şi te scoate din anonimat, ceea ce este foarte important", este părerea psihologului.

Conţinut spectaculos

Meseria realizatorului TV Andi Moisescu, unul dintre juraţii de la "Românii au talent", este de a găsi entertainmentul. Din punctul lui de vedere, audienţa-record se datorează faptului că "este o emisiune foarte bună, extrem de corect produsă şi cu un conţinut foarte spectaculos".

Este greu de spus dacă audienţele vor creşte în continuare. O mare parte a celor care au vizionat deja primele patru ediţii îşi vor urmări favoriţii în semifinale şi finală, oferind emisiunii de la Pro TV o audienţă confortabilă. "Suntem încântaţi că emisiunea are un asemenea succes şi sperăm ca şi semifinalele şi finala să se bucure de acelaşi interes din partea publicului", spune Mona Segall, producătorul general al emisiunii.

OPINIE

Concurenţa nu se poate lupta cu "Românii au talent"

Analistul media Iulian Comanescu, managing partner "Comanescu", consideră că audienţele-record au fost generate şi de o bună reclamă de marketing.

EVZ: Care e explicaţia creşterii de audienţă de la o ediţie la alta? Iulian Comanescu: Cea mai bună reclamă e propriul produs. Ratingurile colosale obţinute de "Românii au talent" de la prima ediţie s-au transformat în aşa-numitul Word of Mouth Marketing, comunicate de presă PRO şi articole care analizează fenomenul, precum cel de faţă. Pro TV şi-a pus în mişcare eficient maşinăria de PR, iar on-air promourile funcţionează foarte bine, deşi au contat mai puţin la începuturile "Românilor", când a fost vorba despre marketing de achiziţie, adică despre aducerea pe Pro TV a unui public încă inexistent la vremea respectivă. E clar că, atunci când a intrat în emisie, show-ul şi-a respectat promisiunea din punctul de vedere al telespectatorului, fiindcă, la o asemenea campanie de promovare, s-ar fi putut înregistra o cădere abruptă după prima ediţie.

Dar concurenţa? M-a distrat că într-o vineri Antena 1 programase la concurenţă un film numit "Anihilare totală". Nu mai ştiu exact ce rating a obţinut, dar era ceva gen 5 puncte. Acum, pe interval, la Antenă au apărut meciurile, iar TVR defilează cu "Odată-n viaţă". Kanal D mizează, mai nou, pe Ernest, cu o idee asemănătoare cu "Trădaţi în dragoste", adică "Ochii din umbră". În fine, Prima TV nu pare a avea ambiţii speciale pe segment, fiindcă acolo e un film. Singurul show cu posibile aspiraţii majore e "Odată-n viaţă"; dar, sigur, TVR e într-un moment de tranziţie şi nu are forţa organizaţională de a lupta cu ceva ca "Românii au talent".

Vrea românul să apară la TV? Am gestionat proiecte TV şi pe piaţa din Republica Moldova, şi pot spune că dimpotrivă, românii nu prea au talent. Sau cel puţin talente. Basarabenii sunt mult mai expansivi şi fireşti în faţa camerei decât noi, pentru că au prins nişte ani ’80 mult mai buni, cei în care noi ne ţineam, în şcoli, mâinile sub şezut ca să nu îngheţe şi ne temeam de cei din jur fiindcă ne-ar fi putut turna la Securitate. Mai tot moldoveanul se pricepe la cântat sau la altele, spre deosebire de noi; dacă informaţiile mele sunt corecte, la "Românii au talent" a fost un întreg chin cu selecţia candidaţilor, adică a celor pe care-i vedem la televizor. Tocmai aici e marea forţă a show-ului, care la capitolul "judecători" are chiar scăderi, mai puţin Andi Moisescu. (...) Sigur că şi în România există o anumită tipologie socială predispusă la histrionism, dar generalizarea se poate face mai curând pe dos.

Contează marca Pro TV? Marca, în sine, a însemnat în ultimii ani o cotă de audienţă de până-n 15% şi ratinguri de top de 10-12 puncte, la Ştiri şi câte-un "Dansez pentru tine". "Românii au talent" e din acest punct de vedere Pro TV pe steroizi, cum n-a mai fost de prin anii ’90. Deci e mai curând pe dos, Pro TV e cel pentru care contează "Românii". Sigur, show-ul a beneficiat de un lead-in bun (ratingul dat de Ştirile Pro TV), de marketing şi tot restul. E acasă la el pe postul fondat de Adrian Sârbu şi foarte legat de ideea de "(generaţie) PRO", pozitivism (în sens psihologic, nu filosofic), visuri împlinite. Remarcam altundeva cum, în mod curios, în vremuri de criză şi deznădejde Pro TV-ul capătă dintrodată proporţii de vis. A mai fost odată aşa, în mandatul Constantinescu. Sigur că acum e vorba doar de execuţia fără cusur a unui format foarte în vogă şi nu de o gândire mai organic românească, cum era de pildă la "Chestiunea Zilei" a lui Florin Călinescu. Dar am fi mofturoşi să ne strâmbăm din cauza asta.

CONCURENT. Luca Valentin, un barman cu talent care a urcat pe scenă

AUDIENŢE

Recorduri depăşite doar de o nouă ediţie

Lider de audienţă încă de la debut, prima ediţie "Românii au talent" s-a situat în topul celor mai urmărite emisiuni de divertisment din 2004 încoace. Peste 4 milioane de telespectatori din întreaga ţară în minutul de aur şi şi 22,2 puncte de rating a fost un record absolut în rândul show-urilor de divertisment din România.

Cea de-a doua ediţie a emisiunii a avut cea mai mare cotă de piaţă din rândul emisiunilor de divertisment din 2002 încoace. Pe 25 februarie, emisiunea prezentată de Smiley şi Pavel Bartoş şi jurizata de Andra, Andi Moisescu şi Mihai Petre, a fost urmărită de peste 4 milioane şi jumătate de telespectatori din întreaga ţară, în minutul de aur şi a adunat 24 puncte de rating.

Când nimeni nu se mai aştepta la surprize, ediţia a treia a înregistrat recordul absolut de audienţă de când a fost introdus sistemul de măsurare cu people-meter în România (în minutul de aur s-au înregistrat peste 5 milioane de telespectatori din întreaga ţară, iar ratingul emisiunii atingea 27,1 puncte).

Vineri, 12 martie, "Românii au talent" a rămas fără concurent, când Pro TV a înregistrat un record absolut al cotei de piaţă, obţinând cel mai mare market-share la nivelul tuturor televiziunilor din România, luând în calcul toate tipurile de programe (divertisment, filme, seriale, meciuri, ştiri etc.).

În minutul de maximă audienţă, Pro TV a atins pe publicul comercial din mediul urban cu vârste cuprinse între 18-49 de ani un vârf de audienţă de 31,4 puncte de rating şi o cotă de piaţă de 75,6 procente. Astfel, trei sferturi din publicul comercial din mediul urban care avea televizorul deschis se uita la "Românii au talent". Internauţii au fost şi ei cu ochii pe "Românii au talent". Conform datelor SATI, sâmbătă 12 martie, protv.ro a înregistrat un nou record de trafic, fiind precedat de 196.819 vizitatori unici pe 19 februarie şi 213.435 vizitatori unici înregistraţi pe 5 martie.

JURIUL

Există dorinţa de a fi importanţi

Emisiunea este jurizată de Andra, Andi Moisescu şi Mihai Petre, aşa că românii cu talent sunt cernuţi şi sfătuiţi de vedete consacrate din showbizul românesc. Au fost destul de puţine vocile care nu au fost de acord cu vedetele alese să jurizeze.

Coregraful Mihai Petre, care şi-a făcut o reputaţie de dur în juriul de la "Dansez pentru tine", s-a dovedit la această emisiune, spre surprinderea tuturor, o voce destul de moderată cu antitalentele care au urcat pe scenă.

Andra, una dintre cele mai bine cotate cântăreţe de la noi, a anunţat de la început că va fi blândă cu concurenţii, intervenţia ei făcându-se simţită atunci când a fost impresionată de prestaţie. Cel mai avizat în entertainment, Andi Moisescu, s-a remarcat prin echilibru şi comentarii pline de umor. Întrebat dacă există o dorinţă a românilor să apară la televizor, realizatorul TV a spus: "Da, există o dorinţă firească a fiecăruia dintre noi de a fi importanţi în mediul în care trăim sau muncim. Televiziunea este doar unul dintre mijloacele prin care ne putem împlini această dorinţă". De la stânga la dreapta: Andi Moisescu, Andra şi Mihai Petre alcătuiesc juriul de la "Românii au talent"

SUCCES

Emisiunea îi ajută pe telespectatori să se desprindă de problemele cotidiene. Este o reţetă validată în multe ţări tocmai pentru că descoperă oameni capabili să facă lucruri incredibile

  • Loredana Costache

Sociologul Alfred Bulai este de părere că succesul pe care emisiunea "Românii au talent" l-a înregistrat este datorat spaţiului limitat al alegerii, amintind că media din România nu oferă foarte multe opţiuni. Sociologul a explicat că "este o emisiune care a circulat prin foarte multe ţări înainte de a ajunge şi în România, deci a fost validată de multe ori înainte, şi a prins foarte bine şi la publicul din străinătate, nu doar în România".

Alfred Bulai este de părere că Pro TV este un post de televiziune mai puţin critic, şi mai mult pozitiv, pentru că nu abordează foarte mult teme politice.

Dacă se ia în considerare şi perioada dificilă prin care trece ţara la ora actuală, atât din punct de vedere economic, cât şi financiar, unul dintre motivele pentru care emisiunea "Românii au talent" are un rating atât de mare este şi că oamenii vor să se desprindă de problemele de zi cu zi, deoarece simt nevoia să evadeze din cotidian şi să intre într-o realitate mai suculentă decât cea pe care o trăiesc.

Sociologul precizează şi că emisiunea se adresează "unei anumite categorii de public", pentru care emisiunile cu caracter de divertisment sunt mai gustate.

"Orice este posibil dacă ai puţin talent"

Dacă sociologul Alfred Bulai e de părere că ratingul acestei emisiuni are legătură în mare parte şi cu criza din România, că oamenii vor să mai uite de probleme, Marius Pieleanu, conferenţiar universitar doctor la Facultatea de Ştiinţe Politice, Catedra de Sociologie din cadrul Şcolii Naţionale de Studii Politice şi Administrative, este de o altă părere: "Eu cred că ratingul emisiunii nu are nicio legătură cu criza. Încă de la bun început, această emisiune a înregistrat un mare succes în toată lumea prin simplul fapt că scoate la lumină foarte mulţi oameni simpli, dar extrem de talentaţi, capabili de lucruri incredibile".

"Părerea mea este că una dintre cauze este faptul că în imaginarul colectiv emisiunea creează senzaţia că orice este posibil dacă ai puţin talent şi munceşti suficient pentru a-l dezvolta. O altă cauză ar mai fi şi formatul emisiunii, care prinde foarte bine la public. Dacă era o emisiune în care se dezbăteau subiecte serioase, cu siguranţă ar fi avut un rating sub 1%, dar asta nu se înseamnă că acest lucru se întâmplă doar în România şi că poporul român are o problemă, aţi văzut cât de bine a prins şi în Marea Britanie sau în alte state mult mai dezvoltate", susţine conferenţiarul universitar Marius Pieleanu.

De asemenea, el a explicat şi faptul că emisiunea "Românii au talent" a fost foarte mediatizată de Pro TV, încă cu mult timp înainte de a avea premiera.