Starea de spirit a consumatorilor din întreaga Europă s-a îmbunătățit în ultimul trimestru al anului trecut, iar indicatorii pentru așteptările privind starea economiei și veniturile, precum și pentru dorința de cumpărare, au crescut spre sfârșitul anului în majoritatea țărilor Uniunii Europene (UE).
Climatul de consum pentru UE 28 a crescut și el cu 1,3 puncte în ultimul trimestru, încheind anul la 5,5 puncte. Acestea sunt rezultatele sondajului GfK Climatul de consum Europa în 14 țări europene.
Românii, încrezători în economie, dar nu cresc consumul
În cazul României, încrederea că avansul economiei va continua s-a manifestat de abia în a doua parte a anului trecut - în decembrie, suspiciunile au părut să dispară și indicatorul a sărit de la 9,3 puncte la 17,7 puncte.
Consumatorii români au început să creadă mult mai repede că propriile lor perspective privind veniturile se vor îmbunătăți. Așteptările privind veniturile au crescut de la -8.9 puncte în decembrie 2013, la -0,7 puncte în iunie.
Pe parcursul celei de a doua jumătăți a anului, indicatorul și-a consolidat poziția în mod semnificativ, situându-se cu mult peste zero. În decembrie, indicatorul se situa la 15,7 puncte, urcând deci la cea mai ridicată valoare înregistrată din octombrie 2008.
Aceasta nu a influențat încă în mod semnificativ dorința de cumpărare. Indicatorul a rămas sub zero pe tot parcursul anului. Cea mai coborâtă valoare, -14 puncte, a fost înregistrată în iunie, indicatorul atingând valoarea maximă, -3,8 puncte, în decembrie. Cu toate că dezvoltarea economică este extrem de pozitivă și șomajul rămâne la un nivel foarte coborât, de 6,5 procente, consumatorii români au nevoie de tot venitul disponibil pentru cheltuielile de zi cu zi. Deocamdată, puțini bani rămași pentru cumpărături majore.
Optimismul revine la cotele de dinaintea crizei
Potrivit studiului, în prima jumătate a anului, economiile tuturor țărilor europene au înregistrat creștere. „Consumatorii deveneau în mod clar tot mai încrezători că criza financiară și economică va deveni în sfârșit, în următoarele luni, ceva de domeniul trecutului. Între aprilie și iunie, indicatorii pentru așteptările privind starea economiei și veniturile, precum și pentru dorința de cumpărare au atins valori record aproape peste tot”, scrie în studiu.
Indicele climatului de consum pentru UE 28 se situa la 9,1 puncte în iunie, cea mai ridicată valoare înregistrată din aprilie 2008.
Însă în perioada verii și a toamnei, nesiguranța a început să crească, nu numai în rândul consumatorilor, ci și la nivel de economie, un motiv fiind conflictul din Ucraina, care a atins apogeul.
Pe de altă parte, în Orientul Mijlociu, conflictul continuu dintre Israel și Palestina, și avansul grupului militant Statul Islamic au captat atenția lumii. În plus, epidemia de Ebola a atras atenția globală în Africa de vest. Pe măsură ce primii pacienți erau transportați cu avionul în Europa și SUA pentru tratament, au crescut temerile că virusul se va răspândi. În ceea ce privește situația economică, condițiile-cadru s-au deteriorat și ele. În multe țări, creșterea produsului intern brut (PIB) a fost mult mai lentă decât se anticipase. Unele țări au înregistrat chiar o scădere.
Toate aceste evenimente contribuie la o creștere clară a anxietății în rândul consumatorilor europeni. Valorile indicatorului au scăzut peste tot spre sfârșitul verii și în toamnă, în unele cazuri destul de accentuat, se mneționează în studiu.