Pentru o mai bună înțelegere a acestui demers cumva atipic pentru spațiul nostru cultural, l-am chestionat pe Acad. Răzvan Theodorescu, autor, vicepreşedinte al Academiei Române și preşedinte al Secţiei de Arte, Arhitectură şi Audiovizual din cadrul aceleiași instituții: „Lucrarea «Arta din România din preistorie în contemporaneitate» este un tratat academic în două volume. Patruzeci de specialişti din toată ţara de la Bucureşti, Cluj Napoca şi Iaşi, de la Timişoara şi Oradea, de la Baia Mare şi Alba Iulia au ostenit cu mare dedicaţie şi multă competenţă la alcătuirea acestor tomuri care însumează peste 2.000 de pagini şi cu tot atâtea imagini de foarte bună calitate”.

 Supraviețuitorul

În continuare: „Este o privire sintetică asupra artelor vizuale din spaţiul carpatodunărean-pontic scrutate în desfăşurarea lor multiseculară, într-o perspectivă logică şi modernă. Arhitectura şi pictura, sculptura şi artele aplicate ilustrate pe măsură (îndrăznesc să spun că niciodată până acum în România) din epoca pietrei până în epoca video pot fi urmărite de cititori în desfăşurarea lor cronologică şi într-o cumpănită plasare în contextul european în care au evoluat. Realizat tehnic în colaborarea dintre Editura Academiei şi Editura Mega din Cluj acest tratat academic este coordonat de cel care vă vorbeşte şi de colegul meu clujean, acad. Marius Porumb care are merite cu totul deosebite în buna desăşurare a lucrărilor”.

Răzvan Theodorescu a concluzionat: „Este după o jumătate de veac – vechea «Istorie a artelor plastice din România» din 1968 – 1970 era cu mult mai redusă ca număr de pagini şi de imagini şi cu un număr de autori mai mic (dintre care eu sunt singurul supravieţuitor!) sinteza de care era nevoie şi care e realizată în ciclul lucrărilor «Civilizaţia românească» cu care

Academia Română se înfăţişează la marea sărbătoare Centenarului. Pasul următor va fi traducerea lucrării într-una sau mai multe limbi străine.”.

 

Te-ar putea interesa și: