Lipsa de strategie a făcut ca Romania să ajungă pe ultimul loc în Europa in cele mai multe sectoare ale aviației, cum ar fi infrastructurile, aviația generală sau pregătirea profesională, informează Asociația Română a Operatorilor din Aviație. În privința infrastructurilor, România se situează pe ultimul loc atât ca densitate a aerodromurilor (număr de aerodromuri raportat la suprafață), cât și la numărul mediu de locuitori repartizați fiecărui aerodrom.
Situația este cu atât mai “nefericită” cu cât statistica se referă exclusiv la aerodromurile cu cod ICAO (certificat de operator aerian), potrivit semnatarilor comunicatului. Situația generală, care include și aerodromurile care nu au cod ICAO, și al căror număr este atât de mare in străinătate, plasează România tot pe ultimul loc, dar la o distanță mult mai mare față de restul țărilor. De exemplu, în Marea Britanie sunt 1800 de aerodromuri, din care doar 253 au cod ICAO, pe când România are doar 21 de aerodromuri și 4 heliporturi. Din cele 21, doar 17 sunt supuse prevederilor Regulamentelor UE.
În plus, România dezvăluie, de asemenea, dificultatea de 10-20 de ori mai mare a românilor de a accesa un aeroport. Raportat la numărul de pasageri deserviți, România ocupă același rușinos ultim loc. Această realitate “este consecință lipsei de viziune a celor care, pe criterii cel mai adesea politice sau de protejare a intereselor unor obscure grupuri de interese economice, au ajuns decidenți și, în niciun caz, nu este o consecință a lipsei de bani a Statului – care s-a dovedit și se dovedeste în continuare extrem de generos cu proiecte care nu au reușit să redreseze, ci doar să blocheze, să incetinească sau chiar să distrugă industria”.
Asociația Română a Operaorilor din Aviație arată că Romania a cheltuit din fonduri europene, conjugate cu fonduri publice, exclusiv pentru infrastructurile deținute de stat, în perioada 2007-2014, aproximativ 221,5 milioane euro la care s-au adaugat și alte sume, alocate din bugete precum cele ale Consiliilor Județene sau ale Guvernului. Iar pentru perioada 2014-2020 doar Programul Operațional Infrastructura Mare (POIM) dispune de un buget de 75,7 milioane de euro.
“Rezultatul direcționării fondurilor exclusiv către stat este că, in prezent, în România nu există nicio companie care sa pregătească personal tehnic pentru aviație, existând doar doua școli private de zbor”.România deține, la data de 15 noiembrie 2015, conform Autorității Aeronautice Civile Române, doar 18 operatori autorizați pentru operațiuni comerciale (cu AOC: Certificat de Operator Aerian), pe când Marea Britanie deține, la aceeași data, conform UK Civil Aviation Authority, 175 operatori cu AOC, de zece ori mai mult.
“Dincolo de discursurile frumoase și cu succes facil la public stă economia reală, mai greu de înteles sau explicat pe bază de clișee populiste, dar ale cărei tensiuni ne afectează pe toți, major și pe termen lung, și care impune o reformă majoră urgent în domeniul aviației.În conditiile in care politicile viitoare vor merge in aceeași direcție ca până acum, România întruneste toate condițiile aservirii depline la piața externă și ale înapoierii economice generale”, atenționează, public, operatorii din aviație.