Aeroporturile româneşti, investigate de UE. VEZI explicaţiile Guvernului

Comisia Europeană a deschis două investigaţii aprofundate privind ajutoarele de stat din sectorul transportului aerian din România, anunţă un comunicat transmis de instituţie. În vizor este aeroportul din Timişoara, care este suspectat că avantajează compania Wizz Air. Ministerul Transporturilor spune că va colabora cu reprezentanţii Comisiei Europene pentru o soluţionare favorabilă a investigaţiei.

Investigaţiile vizează, pe de o parte, o schemă de sprijin pentru investiţii în aeroporturile regionale din România şi, pe de altă parte, anumite rabaturi şi reduceri acordate de către aeroportul din Timişoara unor companii aeriene suspecte să denatureze concurenţa.

Autorităţile române vor explica reprezentanţilor Comisiei ce înseamnă servicii de interes general în aviaţie astfel încât investigaţia să poată înceta, au declarat surse din Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI), citate de Agerpres.

Referitor la cealaltă investigaţie, care vizează un contract de marketing încheiat între Aeroportul Timişoara, instituţie din subordinea MTI, şi compania aeriană Wizz Air, reprezentanţii ministerului încearcă să explice modul în care fosta conducere a aeroportului a încheiat un astfel de contract prin care operatorul aerian plătea taxe aeroportuare mai mici, fapt catalogat drept ajutor de stat de oficialii de la Bruxelles. Pierderile aeroporturilor regionale, suspecte Investigaţia iniţială indică faptul că aeroporturile regionale din Romania înregistrează, în general, pierderi, care sunt acoperite de stat.

Normele UE permit acordarea de ajutoare pentru înfiinţarea unor rute noi pe aeroporturile regionale sau pentru finanţarea unor servicii de interes economic general. Acestea nu permit şi acoperirea continuă a pierderilor din exploatare, spun reprezentanţii Comisiei Europene.

Practic, Comisia are îndoieli cu privire la faptul că finanţarea publică îndeplineşte un obiectiv de interes general clar definit, având în vedere aparenta supraofertă de servicii aeroportuare din România.

În plus, Comisia trebuie să evalueze dacă infrastructura modernizată este necesară şi proporţională, în contextul activitării limitate a aeroporturilor.

Contractele aeroportului din Timişoara cu Wizz Air, sub lupă

În ceea ce priveşte aeroportul din Timişoara, Comisia trebuie să verifice dacă subvenţiile anuale acordate aeroportului servesc doar la reducerea cheltuielilor operatorului aeroportuar. În cazul în care nu există un obiectiv de interes economic general, acest fapt ar fi incompatibil cu normele UE, întrucât ar oferi beneficiarului un avantaj inechitabil faţă de concurenţă, care trebuie să funcţioneze fără ajutor.

De asemenea, Comisia va investiga în continuare contractele dintre aeroportul din Timişoara şi Wizz Air.

Unul dintre contractele vizate este cel de marketing, încheiat în 2008, şi neplata unor taxe de aeroport în valoare de 2,6 milioane euro, precum şi reduceri suplimentare de 72% până la 85% la toate taxele de aeroport pentru aeronavele de mare capacitate, adică aeronavele cu o greutate maximă la decolare de peste 70 de tone.

Comisia îşi exprimă îngrijorarea cu privire la faptul că un astfel de tratament preferenţial l-ar putea scoate forţat de pe piaţă pe unicul concurent, pe unele rute, al companiei Wizz Air.

În această situaţie, guvernul român şi părţilor terţe interesate pot prezenta observaţii privind aceste măsuri.