Ionuț Mișa, ministrul Finanțelor Publice, a semnat, la Luxemburg, Contractul cadru de finanțare cu Banca Europeană de Investiții (BEI) în valoare de un miliard de euro.
Împrumutul contractat de la BEI va acoperi contribuția bugetului de stat, care cofinanțează proiecte prioritare de transport, din cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014-2020. Investițiile vor beneficia, de asemenea, de fonduri nerambursabile din partea Uniunii Europene și se vor concentra pe promovarea unui transport sustenabil și pe eliminarea blocajelor din rețeaua infrastructurii de transport.
Se va pune accentul pe sistemele de transport multimodal și pe reducerea impactului transportului asupra mediului. România are calitatea de împrumutat și este reprezentată de Ministerul Finanțelor Publice, iar promotorul este Ministerul Transporturilor. Beneficiarii proiectelor sunt autoritățile și societățile române relevante care implementează proiectele incluse în axele 1 și 2 din POIM.
Aceeași valoare și acum șase ani
Împrumutul este acordat pe o perioadă de până la 25 de ani, din care o perioadă de grație de până la 7 ani, fiecare tragere fiind considerată un împrumut de sine stătător, cu propria sa maturitate și perioadă de grație.
Reamintim că România s-a împrumutat cu un miliard de euro de la BEI, sub o altă titulatură, mai pompoasă, de Imprumut Strategic Național de Referință pentru Cofinanțare pentru proiecte din domeniul transporturilor și mediului, pentru perioada 2007-2013.
Până acum, infrastructura rutieră a beneficiat de 10 împrumuturi de la BEI, care au fost folosite pentru reabilitări și consolidări de drumuri naționale. Printre acestea se regăsesc lucrările: reabilitare DN 18- în zona Moldovei, DN7-consolidarea viaductului de la Cozia și consolidarea pasajul cu calea ferată, tot de pe DN7.