Una din cele mai pitorești șosele din țară și, fără îndoială, o arteră de importanță strategică, este declarată închisă încă de pe 1 aprilie 2015, din cauza dizlocării unor stânci de dimensiuni uriașe. Unele au ajuns pe carosabil, altele au rămas suspendate pe versanți. Însă, pe Clisura Dunării se circulă bine-mersi, chiar dacă pericolul îi pândește pe șoferi la orice pas. Ieri, Directorul Secției de Drumuri Naționale Orșova, Ion Cunicel, a declarat că, până la sfârșitul lunii, stâncile care stau să se prăvale vor fi detonate, iar „circulația va fi redeschisă”. Un alt drum, care „te duce până la nori”, Transalpina, este circulat intens de cinci ani și este perfect marcat. Cu toate acestea, a fost declarat închis de CNADR. Dar numai pe jumătate, de la Obârșia Lotrului, până în apropiere de stațiunea montană Rânca. Prejudiciile aduse turismului din zonă sunt imense.
Doar un miracol a făcut ca, până acum, pe drumul ce leagă Orșova de Moldova Nouă să nu se producă o tragedie. Autoritățile spun că detonarea stâncilor a fost împiedicată de un stâlp, nu de birocrație
Au trecut patru luni și jumătate de când drumul DN 57, mai exact cel de pe Clisura Dunării – ce leagă Orșova (județul Mehedinți) de Moldova Nouă (județul Caraș Severin) – a fost închis de autorități în urma unor alunecări de pământ ce au dizlocat, pe carosabil, imense cantităţi de pietriș și bolovani, la Km. 65+600, între localităţile Sviniţa și Berzeasca. Drumul, deși semnalizat ca fiind închis, din ambele capete, este tranzitat, însă, zilnic, de oricine.
Terenului forestier de pe care s-au desprins stâncile a fost transferat de la Regia Națională Romsilva, la Compania de Autostrăzi și Drumuri Naționale
În locul cu pricina, un bolovan gigantic – cam cât patru Logan-uri puse unul peste altul – zace nederanjat de nimeni. Nici măcar nu s-a încercat dinamitarea sa sau înlăturarea celorlalte pietre mai mici. Poliţiștii de la Rutieră și cei de frontieră se uită, impasibili, cum mașinile se strecoară, ca printr-un defileu.
FOTO: Două astfel de autobuze școlare au fost surprinse de noi, fix în momentul în care treceau, în coloană, în punctul cel mai critic.
Mai grav însă este că, deasupra, se află, într-un echilibru instabil, o altă stâncă de zece ori mai mare ca cea ajunsă în mijlocul DN 57! Zona este, în plin sezon, extrem de circulată, atât de turiști, cât și de autocare cu copii aflaţi în excursie. Două astfel de autobuze școlare au fost surprinse de noi, fix în momentul în care treceau, în coloană, în punctul cel mai critic. Văzând-ul pe fotoreporterul nostru că face poze, un echipaj de poliție s-a sesizat brusc. Aflând că fotografiile sunt pentru ziar, un polițist era cât p-aci să dea cu cascheta de pământ: „Da-ţile, dom’le la ziar, mai repede, poate se întâmplă ceva și deblochează drumul!”.
Prefectul dă din umeri
„Închiderea temporară a cir culației rutiere pe acest sector de drum are ca scop asigurarea siguranței participanților la trafic, prin prevenirea situațiilor potențial periculoase generate de căderile masive de stânci și grohotiș pe carosabil”, au anunţat, în aprilie, oficialii CNADNR. Pentru ruta Orșova – Moldova Nouă și retur se recomanda, ca variantă de ocolire, următorul traseu: DN 57 Orșova – DN 6 Iablanița – DN 57 B Oravița – DN 57 Moldova Nouă. Evident, un astfel de ocol, de peste o sută de kilometri, a creat disconforturi, mai ales localnicilor de pe Clisura Dunării, așa că, deși închis și declarat pericol public, drumul a rămas în continuare circulabil. Nicolae Miu Ciobanu, prefectul de Caraș Severin, dă din umeri.
FOTO:Mai grav însă este că, deasupra, se află, într-un echilibru instabil, o altă stâncă de zece ori mai mare ca cea ajunsă în mijlocul DN 57!
„S-a găsit o soluție de protejare”
Într-o declaraţie dată chiar în biroul său din Reșiţa, săptămâna trecută, prefectul de Caraș spunea că doar ce se sfătuise cu cei de la CNADR Timișoara și șeful IGP Caraș Severin, cum să se rezolve problema: „Suntem într- o stare foarte avansată ca să se poată face lucrarea. O echipă de pirotehniști a analizat posibilitatea dinamitării! Dar există un stâlp important, care tranzitează energia electrică, ce poate fi afectat. Nu am făcut nimic, până acum, că s-a opus ENEL-ul și Direcţia Silvică Mehedinţi. Dar s-a găsit o soluţie de protejare. În plus, Direcţiile Silvice din Mehedinţi și Caraș au cerut scoaterea temporară a zonei din circuitul silvic. Probabil, va fi scos (n.r. – bolovanul), în zece zile...”. La întrebarea, dacă nu cumva birocraţia a fost cea care a perpetuat această stare de fapt, prefectul Ciobanu a dat din umeri: „Probabil”. E bine că până acum n-a murit nimeni.