România, 13 ţări în una singură

Pictorul Roman Tolici, 34 de ani, a deschis la Sibiu expoziţia de fotografii „Park“, la care a lucrat timp de doi ani, în care prezintă simboluri ale unor ţări în instantanee surprinse în România.

„Mi s-a părut interesantă gă- sirea simbolurilor în nişte peisaje care nu aparţin ţărilor respective“, spune Roman Tolici, tablourile fiind realizate după fotografii făcute în ţara noastră. Roman Tolici s-a născut în Basarabia, iar acum trăieşte şi lucrează în Bucureşti, unde a absolvit Universitatea de Artă. În „Park“, expoziţie vernisată aseară la Galeria de Artă Contemporană din Sibiu, care va rămâne deschisă până la începutul lunii martie, sunt reunite 13 tablouri de mari dimensiuni, fiecare purtând ca titlu ziua naţională a unei ţări. Toate tablourile sunt realizate după fotografii făcute în România, cu excepţia celui care simbolizează Franţa. „E un proiect la care lucrez de doi ani. Ar fi putut şi continua. Totul a început de la America şi s-a terminat cu Japonia“, spune artistul.

Olanda din Piaţa Unirii

Primul tablou, „4 iulie SUA“, e o imagine surprinsă chiar din atelierul artistului, în Bucureşti, o imagine gen Brooklyn, cu personaje bând în curtea interioară a unui bloc, în jurul unei maşini. „Ei sărbătoreau, nu ştiu dacă ştiau ce sărbătoreau... Şi era 4 iulie“. Olanda este simbolizată prin patinoarul de la Unirii, fiind combinate mai multe imagini cu copii care patinează. Germania - printr-un peisaj de la Buşteni, cu un gazon perfect şi brazi aliniaţi, în care îşi face loc o construcţie industrială, iar Moldova - prin pilonii unui pod, a cărui construcţie a fost lăsată de izbelişte. „1 Decembrie România“ este imaginea înceţoşată a unei nopţi de iarnă, în care clar se vede doar semaforul, cu becul roşu aprins. Iar în Uniunea Europeană avem imaginea unui parc, unde sunt prezente toate vârstele: copiii se dau fericiţi în leagăne, în timp ce bătrânii se odihnesc pe bănci şi „numai tinerii au muşcat“, cum spune artistul, fiindcă în prim-plan se vede un tânăr care a muşcat dintr-un măr.

Conceptul de naţiune, tot mai absurd

Dan Popescu, galeristul de la H’Art Gallery din Bucureşti, mărturiseşte despre artistul Roman Tolici: „Îmi spunea că, pe tot parcursul lucrărilor, conceptul de naţiune a început să-i devină din ce în ce mai absurd. Înţeleg acum sensul ascuns al acestei afirmaţii oarecum stranii: Roman a pornit de la nişte diferenţe şi a ajuns să prezinte un «Park» babilonic în care fiecare peisaj e o articulare la fel de plauzibilă a unei locuiri umane, un alt versant al aceluiaşi munte“.