ROMÂNI ÎN CRIZĂ: Vacanţe din vreme

Turoperatorii au lansat pachete turistice cu reduceri de până la 25% pentru cei care le achită în avans.

Numărul turiştilor care şi-au cumpărat deja pachetul de vacanţă aproape s-a dublat faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

În ciuda crizei, românii au fost atraşi de reducerile de până la 25% practicate de operatori şi au preferat să-şi asigure din vreme concediul, ţinându-se, astfel, la adăpost şi de fluctuaţiile cursului valutar. În plus, turiştii au posibilitatea să-şi aleagă hotelul preferat, camera, precum şi locuri mai bune în autocar. Faţă de anii trecuţi, în topul vânzărilor s-au aflat şi pachetele interne.

Mai puţine oferte pe ultima sută de metri

Agenţiile de turism au mizat pe sistemul early-booking pentru a se feri de criza economică: au negociat pachetele din vreme, obţinând preţuri mai mici, şi au făcut rezervări în funcţie de cererile primite.

„Tour-operatorii au preferat să nu mai ia în garanţie camere, pentru că se temeau că nu le pot vinde şi mizează foarte mult pe early-booking, pentru că oamenii se înscriu din timp, iar agenţiile sunt sigure că au vândut locurile respective”, susţine Cristian Pandel, managerul agenţiei Christian Tour. Potrivit acestuia, anul acesta vor fi cu 20% mai puţine oferte de last-minute faţă de anul trecut. Preferate de mulţi turişti în ultimii ani, pachetele turistice achiziţionate pe ultima sută de metri puteau costa cu până la 20% mai puţin faţă de tarifele iniţiale, dar obţinerea lor nu era o garanţie.

Preţul bate stelele

Cel mai mare succes l-au avut vacanţele în Cipru, alături de alte destinaţii din Grecia, spun la unison marile agenţii de turism. Ca şi anul trecut, una din tre vedete este şi Turcia, astfel că operatorii se laudă deja că, în cazul anumitor hoteluri, nu mai sunt deloc locuri libere.

„Anul acesta, reducerile early-booking au determinat o schimbare a situ aţiei: primează preţul şi mai puţin numărul de stele ale hotelului. De exemplu, tariful redus pentru un hotel de 5 stele ajunge la nivelul tarifului care se plătea, de obicei, pentru un hotel de 3 stele”, declară un reprezentant al Prestige Tours. Alegerea hotelului depinde de destinaţie.

De exemplu, cei care merg în Turcia aleg hotelurile de 4 şi 5 stele (dotate cu piscine, spa-uri, locuri de joacă pentru copii). Anul acesta, până acum au fost solicitate în special hotelurile de 5 stele din Turcia, iar pentru celelalte destinaţii s-a optat şi pentru hotelurile de 3 şi 4 stele. Sistemul early-booking este avantajos pentru ambele părţi - atât pentru operatori, care îşi asigură numărul de clienţi şi nu cheltuie prea mulţi bani în avans, cât şi pentru cumpărători, care beneficiază de reduceri.

Reprezentanţii Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT) susţin că cei interesaţi pot plăti liniştiţi în avans pachetele turistice. „Multe agenţii au asigurări în caz de insolvabilitate, astfel că turistul va primi banii înapoi în cazul în care firma are probleme finaciare”, afirmă Dragoş Anastasiu, preşedintele ANAT.

ÎN ŢARĂ Litoralul are deja succes

Ofertele speciale lansate de agenţii şi hotelieri au rezervat deja multe locuri atât pe litoral, cât şi la mun te. Aceştia au pregătit reduceri de până la 20% pentru turiştii care achită rezervările până la finele acestei luni. „Mulţi hotelieri români au aderat la programul de early-booking, crescând astfel vânzările faţă de anii precedenţi”, afirmă Ciprian Enea, consultant www.best tourism.ro. Unul dintre marii operatori de turism intern susţine că a vândut deja 1.100 de pachete pentru litoral, o treime dintre acestea pentru staţiunea Mamaia. „Faţă de anul trecut, când nu era early-booking, încasările au cres cut cu 237%”, spune Lucia Morariu, manager Eximtur.

ATRACŢIE. Vânzările pentru litoral s-au dublat faţă de aceeaşi perioadă din 2008 (Foto: Reuters)

CITIŢI ŞI:

Criza favorizează celulita Ziua în care au aflat ce este criza

Criza globală s-a întâlnit cu domnul Florea la Mioveni

Harta şomajului pe timp de criză

Oraşul care intră în şomaj

Criza ruşinii loveşte educaţia Criză în transportul de persoane Din aprilie, sănătatea costă mai mult

Criza schimbă obiceiurile de consum   MIRCEA DIACONU: „Ne-am tâmpit de tot cu criza asta”

  • Urmează luni în „Evenimentul zilei”: Criza care-i afectează pe enoriaşi se răsfrânge şi asupra Bisericii. Se anunţă nunţi cu mai puţin fast în acest an, dar mai mulţi oameni la slujbă, în căutarea ajutorului divin.
  • Scrie-ne pe adresa romaniincriza@evz.ro despre cum te afectează pe tine criza. Povestea ta poate deveni subiect al campaniei EVZ.