Flota de robotaximetre a lui Elon Musk devine realitate. După mulți ani de zvonuri și declarații, proiectul intră în linie dreaptă. Dar nu oricum, ci în colaborare cu chinezii. Și nu oricine din China, ci cu cei de la Catl - Contemporary Amperex Technology Company.
Ciudățeniile unei tranzacții
Colosul chinez, producător de baterii electrice, va furniza componente de ultimă generație și know-how centrului industrial Tesla din Reno - statul Nevada, care urmează să fie extins conform unei recente decizii a lui Elon Musk. Lucrările au început în ianuarie iar investiția este de 3,6 miliarde dolari.
La prima vedere, tranzacția chino-americană pare a fi cel puțin ciudată din două puncte de vedere. În primul rând, Musk colaborează cu chinezii de la Catl pentru a contracara agresivitatea altor chinezi, cei de la BYD din Shenzen - societatea care în ultimul trimestru 2023 a depășit Tesla pe piața mondială a automobilelor electrice (EV). E greu de crezut că două mari grupuri industriale chineze - cu capital parțial de stat și coordonate de Partidul Comunist - vor deveni rivale, fie și indirect, pe piața internațională. Presupun că Musk știe ce face dar sunt sigur că Robin Zeng, președintele Catl, știe la fel de bine, dacă nu mai bine.
În al doilea rând, colaborarea Tesla-Catl pune sub semnul întrebării, cel puțin aparent, politica de tip de-risking - neologism intrat în limbajul transatlantic de doi ani, tradus prin reducerea dependenței de China - promovată de administrația de la Washington și preluată fără tragere de inimă de autoritățile de la Bruxelles. Cu atât mai puțin de către unele cancelarii între care, pe primul loc este încă Berlinul. Realitatea este însă ceva mai complexă. Ambele puncte de vedere de mai sus sunt adevărate - este drept, nu 100% - arătând că piața mondială este prea importantă pentru a fi lăsată la mâna politicienilor. Așa să fie oare?
Musk vrea să rămână pe podiumul mondial al EV- urilor
Elon Musk încearcă să revină pe primul loc în lume pe segmentul EV investind într-un model care să coste mai puțin de 25 mii de dolari, destinat unei clientele de masă, cu o variantă de taxi-robot. Cam ce a încercat și a reușit Henry Ford între anii 1908-1929 lansând celebrul model Ford-T. Catl este primul producător mondial de baterii electrice cu aproximativ 36-38% din piață. Practic, unul din trei EV este dotat de grupul din Ningde, provincia Fujian, care-i furnizează lui Musk baterii încă din 2019, pentru modelele Y și 3 asamblate la Shanghai și exportate în Uniunea Europeană. În UE, Catl are contracte de același tip cu casele BMW, Mercedes și Stellantis. Sunt negocieri în curs cu alte case automobilistice continentale.
În centrul de la Reno, Tesla și Catl vor colabora și pe segmentul de cercetare în sensul reducerii timpului de încărcare a bateriilor prin noi procedee electrochimice, domeniu în care societatea lui Robin Zeng pare să-și fi adjudecat primordialitatea mondială. În august 2023, a prezentat așa-numita Shenxing Superfast Charging Battery, prima baterie din lume de tip Lpf (litiu-fier-fosfat) cu încărcare 4C (teoretic, se încarcă într-un sfert de oră). Modelele realizate la Reno ar putea ajunge la o autonomie de 400 km cu încărcare în doar 10 minute. Ceva mai mult decât o alimentare la benzinărie în condiții clasice.
Cu o cifră de afaceri de 56 miliarde dolari în 2023 - de 7-8 ori mai mare decât în 2019 - Catl este unul dintre cele mai solide grupuri chineze.
Misterul este legat de o lege permisivă
Aureola de mister în jurul colabărării Musk-Zeng se risipește când analizăm modul cum acest ,,tandem inventiv’’ a gândit intrarea chinezilor pe piața americană. Potrivit legii Inflation Reduction Act - inițiată de administrația Biden în 2021 - Catl nu poate vinde direct produsele sale în Statele Unite. Ar putea ceda unui partener american - în cazul nostru Tesla - componente și know-how, contra unui gen de royalty. La Reno se vor produce baterii sub licență. Mai mult, în baza aceluiași act normativ, Tesla ar putea obține subsidii statale pentru fiecare vehicul electric în valoare de până la 7500 dolari, dacă cel puțin 60% din componente sunt americane. Și la Reno vor fi, chiar mai multe.
În loc de concluzii
În februarie 2023, Catl a încheiat un acord similar cu grupul Ford, pentru utilizarea tehnologiei chineze în cadrul complexului industrial din Marshall - Michigan urmând să fie create 2500 noi locuri de muncă. Organizațiile locale ale Partidului Republican s-au împotrivit - din motive ideologice determinate de legăturile grupului chinez cu forța politică de la Beijing. Proiectul merge înainte dar a fost redus cu o treime. Vor fi angajate doar 1600 persoane. De această dată, factorul politic a fost mai puternic.
În Germania și Ungaria - unde Catl are mari proiecte green field - s-a demonstrat contrariul. Până în 2030, grupul chinez ar putea obține 35% din piața EV în Vechiul Continent producându-le pe teritoriul european, pornind de la bateriile fabricate în Germania și Ungaria. Anvergura grupului cu sediul central la Ningde așează China într-o poziție centrală la nivel mondial în ceea ce privește tranziția spre vehicule electrice. S-ar putea face o analogie cu locul pe care îl ocupă societatea taiwaneză Tmsc - despre care am mai scris în paginile publicației noastre - în domeniul semiconductorilor. Dacă trecem peste complexitatea raporturilor Beijing-Taipei, s-ar putea afirma că locuitorii de aceeași limbă, de pe cele două maluri ale strâmtorii Taiwan, sunt pe primul loc în două domenii de vârf care prefigurează cadrul general al existenței umane în viitorul apropiat.