Piața românească a berii este controlată aproape în totalitate de patru multinaționale în timp ce micii producători sunt cvasi inexistenți.
O investigație sectorială realizată de o instituție guvernamentală arată că piața de bere este una de tip oligopol, fiind caracterizată de un număr redus de concurenți importanți. În urmă cu 13 ani, în România existau între 50 și 60 de mici producători de bere. Astăzi mai sunt în jur de cinci, conform Rise Project.
Contractele încheiate cu distribuitori au creat o piață concentrată și închisă, care blochează în mare parte fabricanții independenți și șansa consumatorului de a bea bere produsă tradițional.
Un raport publicat în 2013, de Consiliul Concurenței, referitor la piața de bere din România pentru perioada 2007-2011,centrat pe cele patru mari companii de bere – Heineken România, Ursus Breweries, Bergenbier și United Romanian Breweries Bereprod (Tuborg România) – scoate la iveală caracteristicile anti-concurențiale ale pieței de bere.
Astfel, s-a descoperit 95 % din piața conumului de bere era acoperită de acorduri exclusive.
În prezent, nu există nicio lege sau vreo altă formă de reglementare care să echilibreze piața berii. Consiliul a propus câteva recomandări fără caracter obligatoriu sugerând marilor fabricanți de bere să își facă o auto-evaluare pentru a vedea dacă sistemele structurale și cele de distribuție încalcă legile concurenței, însă la doi ani de la publicarea raportului, cei patru fabricanți majori de bere controlează în continuare piața, relatează sursa citată.
Fiecare producător multinațional fabrică mai multe mărci de bere, iar dacă un bar are în meniu o gamă largă de largă de beri autohtone și internaționale, este foarte probabil ca toate să vină de la același producător și toate să fie preparate în aceleași containere.
Un patron de bar din București a vorbit cu reporterii RISE Project doar cu condiția să rămână anonim, de teamă să nu piardă contractul cu Tuborg România. A spus că el nu ar face niciodată profit fără acel contract.
A colabora cu unul dintre cei patru fabricanți mari de bere înseamnă că un bar nu poate vinde beri îmbuteliate de producători mai mici.
În acest sens, RISE Project prezintă cazul unui bar care a fost nevoit să scoată berea artizanală în meniu, după ce unul dintre distribuitorii marilor fabricanți a amenințat cu ruperea contractului, dacă berea micului producător nu va fi eliminată