Dacă Bacalaureatul din acest an reflectă adevărata pregătire a elevilor români, aşa cum spun experţii în educaţie, înseamnă că examenele din ultimii 20 de ani au fost minciuni sfruntate. Iar vina pentru această situaţie o poartă toţi miniştrii educaţiei, de la toate partidele. Mai ales cei din ultimii 10 ani, când devenea evident, o dată cu apropierea de UE, că este nevoie de un moment al adevărului.
Nume precum Ecaterina Andronescu, Alexandru Athanasiu, Mihail Hărdău, Cristian Adomniţei sau Mircea Miclea poartă o răspundere foarte mare. Dacă analizăm cifrele privind promovabilitatea, şi le comparăm cu cele din acest an, am crede că România a avut câteva generaţii geniale: în 2002, spre exemplu, au promovat Bac-ul aproape 87% dintre candidaţi, spre deosebire de 44,47% care au reuşit performanţa anul acesta. "Acum s-a schimbat filosofia", explică Ecaterina Andronescu, ministru la acea vreme. Soluţia anti-fraudă din acest an, instalarea camerelor video, este văzută de foştii miniştri drept una "prostească" . Ani la rândul, promovabilitatea la Bac a fost peste 80%, în unele cazuri aproape dublu faţă de acest an. Foşti miniştri ai Educaţiei explică. Cifre ameţitoare privind promovabilitatea se înregistrau anii trecuţi la examenul de Bacalaureat: 87,61% în vremea în care era ministru Ecaterina Andronescu, 84,6% în anul în care Ministerul Educaţiei era condus de Alexandru Athanasiu, 84,76% în timpul lui Mircea Miclea. Rezultatele au fost bune şi în timpul mandatului lui Andrei Marga, când promovabilitatea a fost puţin sub 80%.
În vremurile acelea, picau Bac-ul doar duşmanii declaraţi ai cărţii. Restul, chiar dacă nu luau note prea mari, ajustau media cu rezultate bune la probele orale, la educaţie fizică ori discipline tehnologice.
"Acum s-a schimbat filosofia examenului"
Ecaterina Andronescu, ministru al Educaţiei în perioada 2001-2003, se poate lăuda cu cele mai bune rezultate înregistrate în istoria Bacalaureatului. Privind cifrele, şi comparându-le cu cele din acest an, am crede că generaţiile din acea vreme erau geniale.
Totuşi, fostul ministru spune că nu trebuie comparate perioadele, pentru că examenul de atunci a fost diferit de cel de acum. "Între 2001 şi 2008, a fost un bacalaureat cu alt conţinut. Printre probe, erau educaţia fizică şi disciplinele tehnologice.
Mai era şi proba de limbă străină oral, iar la aceste materii se luau în general note de 9 şi 10, ceea ce ridica mult media. Acum s-a schimbat filosofia examenului de ba ca laureat. Anul 2011 ar trebui comparat cu anul 2010", susţine Ecaterina Andronescu.
Cauza dezastrului de la Bacalaureatul din acest an este, în opinia Ecaterinei Andronescu, "lipsa de pregătire a acestui examen pe relaţia minister-inspectorate- şcoli".
Modele bazate pe impostură, dispreţ faţă de cei muncitori
Pentru fostul ministru Alexandru Athanasiu, problemele cu care se confruntă învăţământul românesc în acest moment ţin de sistem, de modelele promovate în societate şi de raportarea românilor la factorul educaţie.
“Rezultatul la Bacalaureat, evident foarte prost, este determinat de o demolare, o inversare a scării de valori în România. Există o lipsă de respect faţă de meseria de profesor. Modelele de succes sunt bazate pe impostură şi pe bani, mai mult sau mai puţin obţinuţi licit, nu pe muncă. Totodată, există un dispreţ funciar pentru cei care muncesc şi învaţă".
Nici sistemul de învăţământ nu este lipsit de propria vină, în opinia fostului ministru, iar schimbările permanente i-au bulversat pe elevi şi profesori. "Schimbarea programei, a conţinutului disciplinelor, a reprezentat un element de dezordine", arată Athanasiu.
"Măsuri necugetate în sistem"
O greşeală pe care fostul ministru o atribuie mai multor miniştri, inclusiv lui Daniel Funeriu, este preluarea "prin mimetism" a stilului de învăţământ occidental, fără a ţine seama şi fără a adapta la societatea românească.
Tot la capitolul eşecuri, Athanasiu încadrează şi admiterea la facultate pe bază de dosar, în care media de la Bacalaureat este foarte importantă, "lucru frumos în teorie, care s-a dovedit falimentar în practică". Această măsură a încurajat frauda, a favorizat tentaţia de a facilita absolvirea liceului prin corupţie, crede Athanasiu.
Un alt fost ministru, Andrei Marga, care a condus Ministerul Educaţiei în perioada 1997-2000, vede o altă sursă a problemelor: "numirea unor miniştri diletanţi, unii plagiatori sau persoane cu probleme psihice, care au introdus măsuri necugetate în sistem, ce-şi vădesc acum efectele". Mai mult, spune Marga, oamenii mediocri care ajung în posturi înalte îi demotivează pe elevi.
Camerele video: soluţie "disperată", "prostească"
Problema mult discutată a camerelor de supraveghere aduce critici puternice din partea foştilor miniştri.
"Este o soluţie prostească. Din declaraţiile martorilor oculari, ne dăm seama că acestea au un impact negativ asupra elevilor, pentru că duc la inhibare", crede Andrei Marga.
Ecaterina Andronescu nuanţează lucrurile şi spune că, în esenţă, nu este un demers greşit, însă consideră că elevii ar trebui pregătiţi înainte, pentru a nu fi inhibaţi de prezenţa camerelor.
Alexandru Athanasiu este radical în această privinţă: "Este o soluţie disperată, prin care tratăm generaţii întregi de elevi ca potenţiali delicvenţi. Atunci putem să recurgem şi la poliţişti, la scanarea persoanelor prin filtre la intrare. Nu cred că acesta ar trebui să fie viitorul în validarea bonităţii sistemului de învăţământ" a spus Athanasiu.
Întâi se crează premisele, apoi se sancţionează
El a precizat că niciodată nu s-a gândit să folosească această măsură în perioada în care a condus Ministerul Educaţiei. "Să fim serioşi. Copiatul nu este o noutate. Nu a fost inventat acum, sau acum 100 de ani. Au fost întotdeauna elevi care au încercat să copieze. Problema pentru conducătorul unui astfel de minister este de a crea premisele evitării fraudei, şi nu de a porni de la ideea de a sancţiona direct", conchide fostul ministru.
87% a fost promovabilitatea înregistrată la examenul de Bacalaureat în 2002 şi este cea mai mare din perioada post-comunistă
REACŢII
"Bac-ul avea alt conţinut. La educaţie fizică se luau note mari, care ridicau media.“ ECATERINA ANDRONESCU, fost ministru al Educaţiei
"Admiterea la facultate pe bază de dosar s-a dovedit falimentară în practică.“ ALEXANDRU ATHANASIU, fost ministru al Educaţiei