Bacalaureat 2011. Un profesor de limba română îţi arată cum trebuiau abordate subiectele. PLUS baremul de corectare

Ioan Popescu, membru al comisiei de corectare din Cluj Napoca, spune că nota cinci se poate obţine uşor la examenul de bacalaureat 2011. Capcana acestei sesiuni a fost comentarea unei nuvele, deşi toţi se aşteptau la un roman.

Subiectele de la proba scrisă de la Limba şi Literatura Română la bacalaureat 2011 au fost mai mult decât simple, consideră profesorul de limba română, Ioan Popescu. VEZI AICI SUBIECTELE. VEZI AICI BAREMUL DE CORECTARE. "Nota cinci e foarte uşor de obţinut cu aceste subiecte numai că trebuia ca elevii să fie atenţi la cerinţele fiecărui subiect în parte. Subiectele sunt mai mult decât lejere", spune profesorul Popescu.

Subiect de BAC: explicaţi rolul punctelor de suspensie

La primul subiect de la proba scrisă de limba română, elevii au avut de rezolvat nouă cerinţe după un text din opera "Adela", a lui Garabet Ibrăileanu. "Aici vorbim de pretenţii minime pentru elevi şi anume: - să numească câte un sinonim pentru cuvintele "odinioară" sau "alarmant"; - să explice rolul punctelor de suspensie dintr-o anumită propoziţie din textul dat spre analiză; - a mai fost rolul interogaţiei retorice; - două trăsături ale genului epic. Sunt chestiuni de gramatică simplă şi nu cred că cineva nu ştie când anume şi în ce condiţii se pun punctele de suspensie. Singura chestiune de literatură la acest punct a fost un scurt comentariu despre o frază din textul analizat", spune profesorul Popescu, un reputat filolog clujean. Cum trebuia răspuns la subiectul 2 Pentru al doilea subiect elevii trebuiau să redacteze un text de tip argumentativ, de 15-30 de rânduri, despre prietenie, pornind de la ideile sugerate de afirmaţia lui Nichita Stănescu: "Prietenia nu este un dar, ci o prezenţă".

"Întâi de toate, foarte mulţi elevi nu sunt atenţi la cerinţe. Trebuie să scrii minim 15 rânduri. Apoi, subiectul e de tipul afirmativ şi argumentativ. Elevii trebuie să motiveze de ce sunt de acord cu afirmaţia lui Nichita Stănescu sau de ce nu sunt de acord. De exemplu, aş puncta la maxim dacă aş vedea argumente de genul: prietenia este ceva permanent, vine dintr-o relaţie trecută, cimentată în timp, durează în prezent şi va dura şi în viitor. Aş mai vrea să citesc în lucrări alte argumente de genul prietenia trebuie demonstrată în timp nu doar afirmată". Subiect-capcană: "Moara cu noroc", punctată mai bine decât "Alexandru Lăpuşneanul" Cei care au realizat subiectele de examen au testat şi dacă elevii au învăţat serios sau doar au citit în trecere materia.

Profesorul Popescu spune că pentru subiectul trei candidaţii au avut de redactat un eseu în care să prezinte o temă legată de bani, destin, istorie sau familie, dintr-o nuvelă studiată.

"Atenţie la acest cuvânt: nuvelă. Când voi corecta lucrările, sunt convins că mulţi elevi au abordat pentru eseu celebrul roman "Ion", care însă nu este nuvelă şi nu poate fi punctat. Pentru acest subiect, singura nuvelă care acoperă toate aceste teme este "Moara cu noroc". Ar mai fi "Alexandru Lăpuşneanul", dar nu cuprinde toate temele", spune profesorul Popescu.

Deşi pare o temă uşoară, profesorul corector spune că elevii trebuiau să înceapă cu definiţia nuvelei, apoi să încadreze această nuvelă, "Moara cu noroc", în proza nuvelistică românească şi apoi să motiveze de ce a ales această operă pentru eseu.

"Aici elevii trebuiau să se refere la dezumanizarea personajului principal, Ghiţă, care pentru bani ajunge să îşi omoare nevasta şi nu mai ţine cont de nimic. Se punctează şi aranjarea în pagină şi modul de redactare. Cu acest subiect mulţi elevi au fost prinşi dacă au învăţat sau nu pentru că nimeni nu se aştepta să se dea o nuvelă, ci toţi aşteptau roman. Nu este un subiect greu!", a mai adăugat profesorul Popescu. CITIŢI ŞI:

  • Fraude la BAC 2011: Eliminat din examen după ce a fost prins cu o carte de comentarii în pantaloni
  • Bacalaureat 2011, sesiunea de toamnă. VEZI subiectele la limba română