Revolutie in telefonie: schimbi operatorul, pastrezi numarul

Posibilitatea mutarii de la un furnizor de telefonie la altul, cu tot cu numar, va ascuti competitia in piata autohtona.

Pana in toamna acestui an, toate companiile de telefonie din Romania vor trebui sa fie pregatite pentru a permite portabilitatea numerelor de telefon, adica sa le ofere abonatilor posibilitatea de a-si pastra numarul de telefon, mobil sau fix daca isi schimba furnizorul de servicii de telefonie.

Cu alte cuvinte, daca nu iti mai convin serviciile oferite de operatorul de telefonie la care esti abonat, iti iei numarul de telefon si pleci in „parohia” altuia. Avantajul clientilor va fi acela ca vor putea sa aleaga operatorul cu cea mai convenabila oferta comerciala sau pe cel preferat, pastrandu-si in acelasi timp vechiul numar de telefon.

Portarea numarului (n.r. - mutarea la alt operator de telefonie) se va face la cererea abonatului, in momentul in care acesta renunta la un furnizor de servicii de telefonie destinate publicului - numit furnizor „donor”, si doreste sa semneze un contract cu un altul - furnizorul „acceptor”.

Numarul abonatului poate fi transferat in reteaua furnizorului acceptor prin intermediul unei baze de date centralizate la care au acces ambii operatori. Tarifele percepute abonatilor care solicita mutarea numerelor vor fi stabilite de noii lor operatori (acceptori). In alte state membre ale Uniunii Europene, aceasta procedura dureaza numai cateva zile.

Mutarea numerelor de telefon fix va fi permisa initial numai in interiorul aceluiasi judet Astfel, un abonat al unui furnizor de servicii de telefonie fixa, care decide sa se aboneze la alt furnizor, isi va putea pastra numarul numai daca nu isi schimba judetul de resedinta. Pe de alta parte, mutarea numerelor de telefonie fixa la un operator de telefonie mobila nu va fi posibila.

Cand o persoana suna la un numar care a fost mutat in alta retea va primi un semnal sonor sau un mesaj vocal care o va avertiza ca numarul respectiv este in alta retea. Aceasta avertizare ii protejeaza pe cei care suna de plata unor tarife mai mari decat cele la care se asteapta.

Cadrul legal este aproape gata

Autoritatea Nationala pentru Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei (ANRCTI) a emis la finele anului trecut  „Decizia privind adoptarea conditiilor tehnice si comerciale de implementare a portabilitatii numerelor”. Aceasta decizie, impreuna cu Decizia privind implementarea portabilitatii numerelor, din aprilie 2006, creeaza cadrul in care se va desfasura procesul.

„ANRCTI a transmis catre Monitorul Oficial pentru publicare si decizia privind conditiile tehnice si comerciale de implementare a portabilitatii numerelor. In termen de noua luni de la data adoptarii conditiilor tehnice si comerciale de implementare a portabilitatii numerelor, furnizorii de servicii de telefonie destinate publicului au obligatia de a oferi abonatilor lor, la cerere, portabilitatea numerelor de telefon. Acest lucru inseamna ca, cel mai tarziu in cursul trimestrului trei al anului 2008, toti utilizatorii serviciilor de telefonie din Romania vor putea beneficia de serviciul de portare a numarului de telefon”, ne-a declarat Dan Georgescu, presedintele ANRCTI.

In cazul Romaniei, intentia este aceea de aliniere a conditiilor oferite de operatorii locali la cele din UE, care considera portabilitatea numerelor un instrument de crestere a competitiei si este obligatorie in toate statele membre.

Ce spun operatorii Companiile de telecomunicatii de pe piata locala se pregatesc pentru implementarea acestui proiect, care, in cazul in care au o politica de tarife si de servicii buna, le poate mari numarul de clienti. Exista insa si reversul medaliei. Cei ce nu se vor „misca cu talent”, ar putea pierde clienti in favoarea rivalilor.

„In urma acestui proces, operatorii vor trebui sa isi motiveze utilizatorii sa ramana in retea oferindu-le acestora un plus de valoare, lucru care va facilita dezvoltarea concurentei reale intre jucatorii din piata de comunicatii, principalul beneficiar al portabilitatii numerelor fiind utilizatorul”, ne-a declarat Carmen Lazar, Head of Corporate Affairs la Telemobil, operatorul Zapp. Procesul de portabilitate a numerelor este unul complex si implica foarte multe costuri, pentru implementare, din partea tuturor operatorilor, a adaugat Lazar. Operatorii sustin insa ca nu pot inca estima o suma totala pentru aceste investitii.

Si reprezentantii Vodafone considera ca noua masura aduce beneficii pentru clienti. „Portabilitatea numerelor este un drept al clientului de a-si pastra numarul de telefon in conditiile in care opteaza pentru serviciile unui alt operator. (...) Consideram ca pentru utilizatorii de telefonie mobila din Romania efectele vor fi minime. In ceea ce ne priveste, vom continua sa ne dezvoltam pe toate segmentele de piata si sa ne valorificam avantajele competitive prin oferirea unor produse, servicii si planuri tarifare unice”, ne-a declarat Mihail Tarniceanu, Associate Director, Regulatory Affairs, Vodafone Romania.

Pe de alta parte, operatorul care are cei mai multi clienti pe piata autohtona, Orange, afirma ca in toamna va respecta prevederile legislative.  „Orange Romania va respecta prevederile legislative in vigoare. Conform acestora, in termen de noua luni de la publicarea ultimei decizii ANRCTI, respectiv la sfarsitul lunii septembrie 2008, portabilitatea numerelor va fi implementata in reteaua noastra”, a spus Dorin Odiatiu, Head of Wholesale, International & Regulatory Affairs la Orange Romania.

FINANTARE

Bani din fonduri PHARE

Proiectul, in valoare de peste 690.000 de euro, isi propune sa realizeze si sa dea in folosinta un sistem care consta intr-o baza de date si un set de functii si solutii de comunicatii ce vor permite portabilitatea numerelor de telefon fixe si mobile. Finantarea va acoperi si un program de pregatire tehnica a personalului ANRCTI, in vederea dezvoltarii si implementarii cu succes a portabilitatii numerelor de telefon.

Companiile UTI Systems, Porthus Belgia si Microsoft Romania vor crea infrastructura necesara, prin realizarea bazei de date centralizate. Sistemul va contine o baza de date unica si va pune la dispozitie un punct de contact unic pentru toti furnizorii de servicii de telefonie din tara. In plus, va cuprinde si o pagina de internet ce va oferi informatii referitoare la numerele trecute dintr-o retea in alta (portate).

Baza de date va fi realizata in cadrul proiectului PHARE „Asistenta pentru Autoritatea Nationala de reglementare in Comunicatii in vederea implementarii bazei de date centralizate pentru portabilitatea numerelor”, proiect de achizitii finantat de Uniunea Europeana prin programul PHARE 2005 - „Facilitati pentru actiuni speciale”.

PANORAMA

Portabilitatea in lume

La nivel global, portabilitatea a fost introdusa in mai multe state pentru a spori competitivitatea pe pietele de telecomunicatii  si pentru a le permite posesorilor unui numar de telefon sa isi schimbe operatorul fara a-si pierde acest numar, care este intr-un fel asimilat cu „identitatea personala”, dupa cum apreciaza analistii.

In SUA, portabilitatea a inceput sa fie introdusa inca din 1996. Incepand cu 2003, posibilitatea mutarii numarului dintr-o retea in alta a fost obligatorie pe tot teritoriul tarii. In Australia, masura a fost introdusa in 2001, fiind foarte bine primita de public, care, dintr-odata, s-a simtit mult mai liber in a-si alege serviciile de telefonie.

In acelasi an, procesul a inceput sa fie implementat in Danemarca si Norvegia. In Japonia, tara extrem de dezvoltata in domeniul telefoniei, s-a inceput implementarea portabilitatii in 2006. Pe de alta parte, Kenya, unul dintre statele africane, a implementat procedura inaintea multor state vestice, si anume in anul 2005.