Responsabilii cu muzica

Berti Barbera şi Iulian Vrabete îşi instalează iar „Taverna“, la TVR 1, ca să ne conecteze la muzică de calitate.

Din 20 iulie, la TVR 1 se vede şi aude din nou rock, blues, jazz, pop, într-un amestec bine proporţionat şi gestionat de către doi maeştri autohtoni în ale muzicii: Berti Barbera şi Iulian Vrabete, basistul de la Holograf.

Formatul a debutat în iarna lui 2003, intră deja în cel de-al şaselea an de existenţă, iar din 2007 este difuzat numai vara, sub titulatura „Taverna estival“. Faptul că maeştrii de ceremonii sunt muzicieni cu ştate vechi a făcut din acest show o destinaţie TV de neratat pentru iubitorii de muzică, iar de valoarea produsului lor cei doi muzicieni convertiţi la televiziune sunt cât se poate de conştienţi.

Pregătirea muzicală face spectacolul mai bun

„Nu am văzut niciodată un show muzical reuşit care să fie condus de oameni nepregătiţi muzical. Când ai în majoritate invitaţi din lumea muzicii, trebuie să ştii exact ce simt, cum se exprimă, trebuie să fii «de-al lor». Pot exista prezentatori impecabili, oameni de televiziune cu experienţă, frumuşei şi zâmbitori, dar dacă nu faci muzică nu ai cum să intri cu adevărat în esenţa limbajului folosit. De aceea, multe emisiuni de muzică se transformă în divertisment ieftin“, spune Berti.

Fără obsesia ratingului

De astfel de divertisment găunos i-a ferit faptul că nu au avut obsesia ratingului. „Poate e mai bine că nu intrăm în regulile meschine ale televiziunii moderne“, iar în această ordine de idei, unica regulă de la care nu se dezic nicicând cei doi muzicieni este să se comporte în timpul emisiunii ca la un concert. Este garanţia că publicul va primi cum se cuvine atât informaţ ia, cât şi, mai ales, bucuria unui spectacol reuşit.

„Publicul nostru este destul de bine pregătit, cunoaş te noţiuni elementare de muzică şi se bucură de intenţia noastră de a le oferi muzică live şi de calitate. Şi mai sunt şi aceia care descoperă unele genuri muzicale, prin noi îşi deschid percepţia şi gusturile. Înainte de a face divertisment, îmi doresc să oferim oamenilor informaţia corectă, să fim o garanţie a calităţii muzicale“, spune Berti despre beneficiarii demersului lor.

Cei doi prezentatori se simt confortabil în această postură şi mulţumită faptului că se cunosc de la începutul anilor ’90 şi, de-a lungul timpului, au devenit foarte buni prieteni. „Ţin minte că m-a ajutat la un moment dat să scriu textul unei piese. Au urmat întâlniri ocazionale în care făceam schimb de bancuri sau de amabilităţi. «Taverna» ne-a apropiat mai mult. Acum suntem vecini, ne vizităm, ieşim cu soţiile, luăm masa împreună“, spune Berti, pe care, la rându-i, Iulian Vrabete şi-l aminteşte de pe vremea studenţiei, demn purtător al poreclei „Tarzan“.

Berti lansează „Stringasong“

Studentul „Tarzan“ crescuse cu jazz, muzică simfonică, Bob Dylan, Leonard Cohen, în timpul şcolii generale, iar în liceu, cu o listă lipită pe uşă, unde-şi scria preferinţele în materie de muzică.

„Pe primul loc se aflau Queen, Genesis, Yes, Pink Floyd, Frank Zappa. Acum nu mai există primul loc. Există câteva mii de artişti pe care-i venerez şi încerc să-i împart la cât mai multă lume“. Asta face şi cu „Stringasong“, ultimul său album, pe care îl lansează în această lună, împreună cu Nicu Patoi, chitaristul pe care îl puteţi urmări şi în „Taverna“. Albumul conţine 13 cover-uri şi piesa „Tears“, compusă de Nicu Patoi.

SPECTATORI LA CONCERTUL JUDAS PRIEST

Răsfăţaţi cu trupe celebre

Printre pregătirile pentru emisiune, Berti Barbera şi Iulian Vrabete gustă din plin concentrarea de muzică bună care a năvălit peste bucureşteni în luna aceasta. Whitesnake, Judas Priest sunt legende ale rockului pe care cei doi muzicieni nu visau să-i vadă vreodată, pe vremea când „mâzgăleau blugii cu pixul“. „Suntem de-a dreptul răsfăţaţi. Sunt multe genuri şi elemente legate de muzică şi artişti care încă trebuie descoperiţi. Un concert îţi poate schimba viaţa“, spune Berti.

COMPETIŢIE

Tavernă cu Cerb

Anul acesta, emisiunea Taverna estival va cuprinde două părţi distincte. Din 20 iulie, timp de patru săptămâni, gazdele emisiunii îi vor aduce în faţa publicului TVR 1 pe toţi aspiranţii români la un loc pe scena festivalului „Cerbul de Aur", care se va desfăşura în luna septembrie.

Cei 21 de concurenţi, împărţiţi în grupuri de câte şapte, vor încerca, pe rând, să cucerească inimile publicului, vreme de trei duminici. În urma votului telespectatorilor, manifestat prin televoting, câte doi participanţi vor intra în finala preselecţiei, care va avea loc pe 10 august şi în urma căreia primii trei concurenţi aleşi vor participa la „Cerbul de Aur". După finală, Berti Barbera şi Iulian Vrabete vor reveni cu Taverna pe care publicul s-a obişnuit să o urmărească. INTERVIU RAPID

„Avem mai mulţi negustori decât artişti“

EVZ TV: Berti, există în România trupe, cântăreţi care te fac să le cumperi albumele? Berti Barbera: Puţini, din păcate. Foarte rar vezi un spectacol adevărat, cu desfăşurare fluentă. Sau un CD produs bine, de la sunet la copertă. Pentru mine, un artist care cântă fără trupă nici măcar nu există. De multe ori, piesele lasă de dorit. Marea problemă e că mulţi dintre cei care urcă pe scenă sunt autoindulgenţi şi mediocri. Dacă vând marfa, nu mai contează nimic. De aceea avem mai mulţi negustori decât artişti. Însă e loc pentru toată lumea. Iulian, judecând muzica drept un produs global, raportat la trenduri, vânzări, expunere, cât de nedreptăţiţi sunt muzicienii români? Iulian Vrabete: Muzicienii din România au handicapul unei ţări neînglobate în lumea anglosaxonă sau, mai nou, hispanică, ceea ce îi condamnă la o piaţă limitată, neinteresantă pentru marile companii de producţie muzicală. Din această cauză, din ce în ce mai mulţi cântă în engleză, spaniolă, pentru că îşi dau seama că piaţa naţională nu poate oferi mai mult. Din fericire pentru ei, la ora aceasta există posibilitatea de a-şi expune muzica instantaneu pretutindeni şi de a călători fără probleme. Cu un pic de talent şi un car de noroc, unii pot da lovitura.

Berti, cum ţi s-a părut Pink în realitate, când i-ai luat interviul, e la fel de voluntară ca pe scenă? Pink, la fel ca şi alte celebrităţi înconjurate de agitaţie, este o persoană volubilă, relaxată, care nu face caz de numele ei. E interesant să te apropii de artiştii cu nume, să le iei pulsul şi să vezi că doar ceea ce fac este deosebit şi important. Cu Pink a fost scurt şi plăcut, ne-am creat reciproc un mediu bun de comunicare şi, dacă mai aveam timp, sigur am fi stat la palavre mult şi bine.

Iulian, cum ţi se pare publicul „Tavernei“? Cred că publicul „Tavernei“ este ceea ce, în termeni anglo-saxoni de specialitate, poartă numele de „Adult Contemporary“, în mintea mea, oameni de vârstă medie, cu nivel cultural peste medie, cu preferinţe mai largi pentru muzică, atât în ce priveşte genul, cât şi perioada.