Republica Moldova are nevoie de o sumă importantă pentru a-și reface drumurile. Banii vor fi împrumutați de Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, care va pune la bătaie suma de 150 de milioane de euro.
Proiectul de lege care prevede ratificarea unui Acord de împrumut în acest sens a fost examinat la ședința de astăzi a Comisiei parlamentare economie, buget și finanțe.
Republica Moldova împrumută bani pentru a-și reface drumurile
Acești bani acoperă doar jumătate din suma necesară implementării Proiectului V de reabilitare a drumurilor din țara vecină. Restul banilor vor fi oferiți de Banca Europeană de Investiții.
În cadrul proiectului, va fi reabilitat al doilea sector al centurii orașului Chișinău. Drumul, care are o lungime de șapte kilometri, va fi extins la patru benzi de circulație. De asemenea, va fi modernizat și drumul care face legătura dintre frontiera cu România, Leușeni, Chișinău, Dubăsari și frontiera cu Ucraina. Acesta are o lungime de 85 de kilometri, conform moldpres.md.
Pe de altă parte, Basarabia are nevoie de o sumă colosală pentru a-și reabilita infrastructura feroviară. Ar fi vorba despre 3 miliarde de euro, pentru ca lucrurile să fie puse la punct. Despre acest subiect a vorbit, luna trecută, Andrei Spînu, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR).
Sumă uriașă pentru rețeaua de cale ferată
Deocamdată, în această perioadă, este reabilitat segmentul Bender – Basarabeasca, care totalizează o lungime de 225 de kilometri. Pe de altă parte, demnitarul a mai anunțat că, în acest an, urmează să înceapă reabilitarea coridorul feroviar Vălcineț-Ocnița-Bălți-Ungheni-Chișinău-Căinari, cu o lungime de 446 de kilometri, cu suportul Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare.
Lungimea totală a liniilor de cale ferată este de 1.500 km. În prezent, starea CFM este una extrem de delicată. Despre această situație a vorbit și fostul șef al instituției, Oleg Tofilat. Astfel, din cele 139 de locomotive existente, 134 și-au depășit durata de amortizare. Totodată, peste 25% din infrastructura feroviară nu mai poate fi exploatată și necesită reparație capitală, iar peste câțiva ani circulația pe mai mult de jumătate din căile ferate ar urma să fie suspendată.