Poliţiştii de la Transporturi au mers timp de un an cu "naşul" pentru a-i prinde în flagrant pe controlorii de tren. Paguba la CFR: 33 de milioane de euro pe an.
Un fenomen intrat în folclorul românilor, mersul cu "naşul" pe tren, a fost tulburat de oamenii legii din Braşov. Aceştia au mers pe urma controlorilor, încasatorii şpăgilor de pe calea ferată. Motivul: paguba imensă adusă CFR şi fapte de corupţie. Timp de un an, zece poliţişti sub acoperire de la Poliţia Transporturi Braşov au realizat sute de filmări în care sunt surprinşi controlori în timp ce primeau şpagă. Oamenii legii umblau în grupuri de doi sau trei şi "făceau blatul", momindu-i cu bani pe controlori.
- EXCLUSIV: Echipa care le-a venit de hac şpăgarilor de la CFR."Circuitul ducea până la şefii controlorilor pe ţară"
Bine organizaţi Acţiunea s-a soldat cu punerea în mişcare a unui dosar penal în care sunt cercetaţi 200 de angajaţi CFR, de la cinci regionale: Bucureşti, Braşov, Iaşi, Craiova şi Cluj. Printre ei, controlori, şefi de tren, revizori regionali şi revizori centrali. O structură de tip piramidal în cadrul căreia banii ajungeau până la persoane situate la un nivel superior al companiei. Cu toate acestea, anchetatorii spun că "Regina" şpăgilor de la calea ferată ar fi "şeful controlorilor pe ţară". Nu s-a pomenit, însă, numele vreunui director de regională sau de la structura centrală a CFR. Ieri, au fost aduse la audieri 81 de persoane, în baza mandatelor emise de Parchetul Braşov. Până aseară, au fost reţinute 18 persoane pentru pentru luare şi dare de mită şi asociere în vederea săvârşirii de infracţiuni.
Istoria şpăgii în tren, dezvăluită de EVZ
"Evenimentul zilei" a reuşit să demonstreze, de mai multe ori, prejudiciul considerabil pe care-l aduc, în fiecare zi, bugetului statului celebrii "naşi" de tren. Într-un reportaj incognito, realizat în 2009, reporterii noştri au călătorit o zi întreagă pe mai multe rute din jurul Bucureştiului, urmărind cu atenţie activitatea controlorilor din trenuri.
Mai mult, am reuşit să demonstrăm cât de mari sunt pierderile pe care le are CFR prin "mafia naşilor". Am numărat, pur şi simplu, toţi călătorii din tren între anumite staţii şi apoi am comparat numărul acestora cu numărul de bilete vândute de CFR. Diferenţa a fost sesizabilă. Potrivit datelor noastre, pe trei dintre rute au fost 785 de persoane cu bilete şi 174 care au mers cu "naşul", adică peste 20% din totalul călătorilor au făcut blatul.
"Sărăcuţul de el, şi-a luat bilet"
Deşi şi noi, şi controlorii am găsit sute de persoane fără bilete, CFR ne-a transmis că nu s-a dat nici măcar o singură amendă. Mai mult, supracontrolorii, cei care supraveghează "naşii", nu au avut nicio reacţie, ceea ce a dovedit că fac parte din acelaşi sistem. Diferenţa e şi mai mare atunci când vorbim de trenurile care merg pe rute scurte.
Anul trecut, reporterii EVZ au făcut un alt incognito în trenul care circulă de la Bucureşti la Olteniţa. "Sărăcuţul de el, şi-a luat bilet!", avea să-l compătimească o femeie pe reporter pentru că a cumpărat bilet cu 10,6 lei, în loc să dea 2 lei la "naş".
De altfel, şi casiera din Gara Bucureşti Obor s-a uitat mirată atunci când a cerut bilet către Olteniţa. Ziaristul a fost singurul călător care şi-a cumpărat bilet, restul erau "fini" şi plăteau doar la "naş".
Manualul şpăgilor de la CFR: 2.000 de lei pe cursă, partea "naşului"
Un traseu bun, pentru o partidă de controlori CFR, înseamnă de la 2.000 de lei pe cursă. Lupta cea mai mare se dă pentru "litorale", trenurile care străbat ţara de la un capăt la altul, adică de la Oradea, Arad, Timişoara spre Mangalia. Pe un astfel de tren, doi controlori harnici, şeful de tren şi ajutorul acestuia, celebrul conductor, adună şi până la 4.000 de lei de la cei care nu vor să plătească biletul. Iarna, bătaia se dă pentru trenurile zăpezii. Mita merge mai departe în orice sezon.
Un şef de tren a acceptat să vorbească sub protecţia anonimatului despre mafia care face legea la CFR. "Trenurile pe care se fac bani sunt cele de lung parcurs. În ultima vreme nu a mai mers sfânta şpagă pentru că cei de la CFR au pus pe un tren de lung parcurs câte trei partide de controlori care se schimbă între ei".
- Mihai Necolaiciuc, naşul corupţiei din CFR: "Controlorul păstrează cam 30% din şpagă, sistemul este bine pus la punct"
- Călătoria cu Naşul, hârtia de turnesol a stării societăţii nostre de mucava
- UPDATE. Peste 200 de suspecţi în "Piramida şpăgii" din CFR. Patru directori cercetaţi şi o pagubă uriaşă. Directorul CFR Călători: "Nu sunt paznicul hoţilor"
- Blatiştii de pe tren vor face muncă în folosul comunităţii
- BILET UNIC Metrorex-RATB-CFR
- CUM ESTE POSIBIL: O companie de căi ferate are profit, iar CFR are datorii