Relatia elev-profesor trebuie sa fie profesionala

Daca un cadru didactic are sentimente fata de un elev, trebuie sa solicite ajutor sau sa ceara schimbarea clasei, spun specialistii.

Elevul care se indragosteste de un profesor sau cadrul didactic care are sentimente fata de un tanar pe care il invata carte trebuie sa apeleze la consilierii scolari.

Profesorii trebuie sa fie in primul rand responsabili, dupa cum spune Dana Draghici, directorul Centrului de Resurse si Asistenta Educationala a Municipiului Bucuresti.

Asta, pentru ca, asa dupa cum precizeaza consilierul scolar, relatia elev-profesor este una profesionala, din cauza ca scoala este un cadru institutional, care are un regulament de ordine interioara.

Nu te poti indragosti in clasa

Dincolo de cadrul institutional insa, comportamentul dascalului si al elevului comporta un risc. Pe de alta parte, psihologul scolar este de parere ca tinerii nu se pot indragosti de profesori in clasa.

„Pentru a te indragosti este nevoie de un anumit context, trebuie sa ai o anumita intimitate, care nu este oferita de sala de clasa. Iti trebuie, de asemenea, o anumita atmosfera, un anumit tip de luminozitate”, adauga consilierul Draghici.

Exista insa si situatii care seamana si pot fi confundate usor de catre adolescenti. „Sunt foarte multi profesori pe care ii admiram sau pe care ii respectam. Este si asta o zona emotionala”, completeaza Dana Draghici.

De aceea, la 17-18 ani, in ultimele clase de liceu, trebuie sa se poata discuta cu acesti tineri, la orele de educatie pentru sanatate, trebuie sa li se explice ce inseamna una sau alta.

„Te imbraci altfel cand esti indragostit. Indragostirea ca atare este un complex de emotii, care venind pe un fond imatur, adica pentru tinerii care au pana in jur de 20 de ani, este un concept larg, care nu se dezvolta de la sine”, afirma consilierul scolar, care este de parere ca in clase exista o anumita conduita, care daca este respectata de catre elevi si de catre profesori nu poate conduce la astfel de situatii.

Dascalii trebuie sa pastreze limita

Daca insa un cadru didactic are anumite emotii fata de un elev, trebuie sa se sesizeze, sa solicite un ajutor, sa ceara schimbarea clasei, in cazul in care ajunge intr-o situatie de acest gen. „Cadrul didactic are o anumita autoritate asupra elevului. Profesorul este obligat sa respecte regulamentele si sa se autosesizeze”, spune Draghici.

Psihologul scolar are obligatia sa afle - in cazul in care vine un elev la el si i se confeseaza ca este indragostit de un dascal - in ce masura un aspect de acest gen este provocat de catre profesor sau daca elevul care vine si solicita consultanta are probleme psihice si isi imagineaza ca respectivul cadru didactic ii face avansuri.

In cazul contrar, in care un profesor observa anumite emotii din partea unui elev, trebuie sa aiba o discutie serioasa cu acesta, sa vada daca provoaca in mod constient sau inconstient emotiile tanarului.

„Trebuie sa-si ia masurile obligatorii fata de elev. Daca nu poate controla situatia, trebuie sa ceara ajutor de la consilierii scolari, dar cel mai important sprijin trebuie cautat la parinti”, completeaza consilierul.

Studiile de specialitate arata ca elevii din clasele a VII-a, a VIII-a au tendinta sa depaseasca limitele in anumite zone, de aceea cadrul didactic este obligat sa mentina o bariera, o limita.

Daca facem referire la tanarul de la Grupul Scolar Grivita din Capitala, situatia acestuia pare mai complexa. „Intre clasele a IX-a si a X-a procesul de adaptare este foarte serios si nu mereu adultii, adica in primul rand familia, observa semnele ca exista un risc suicidar”, spune Dana Draghici.

Psihologul este de parere ca parintii trebuie sa fie atenti daca adolescentul din casa este trist, iritat sau daca nu mai vrea sa manance fara motiv timp de mai multe saptamani.

PAREREA SOCIOLOGULUI

„O relatie care nu ar trebui judecata” Mult mediatizata poveste de dragoste a lui Bogdan si a Corinei nu trebuie extinsa la nivelul unui fenomen, considera specialistii. Sociologul Mircea Kivu arata ca ceea ce s-a intamplat intre profesoara si elev a fost „o relatie intre doi oameni, pe care nu ar trebui sa o judecam”. De asemenea, Kivu este de parere ca e privit gresit ca un caz social, intrucat „nu se intampla des ca profesorii sa aiba relatii de natura intima cu elevii”. Totusi, este de parere ca un profesor ar trebui sa descurajeze un comportament in afara cadrului profesional, venit din partea elevului. (Roxana Lupu)