Reguli noi pentru contractele de transport feroviar

Autorităţile naţionale care acordă în prezent contractele de servicii feroviare doar unui singur operator vor fi obligate să facă licitaţii publice sau să justifice de ce nu au organizat astfel de licitaţii, potrivit unei decizii a Parlamentului European.

Competiţia pentru a oferi servicii feroviare mai bune pasagerilor ar trebui să fie stimulată de propunerea legislativă votată de Parlamentul European miercuri. Ca urmare a acesteia, noii sau micii operatori vor avea acces mai mult la infrastructura feroviară, iar procedurile complexe de autorizare pentru a pune trenurile pe şine vor fi simplificate.

Pentru a îmbunătăţi calitatea serviciilor feroviare şi pentru a se concentra pe îmbunătăţirile concrete pentru pasageri, se va stabili o listă de criterii de eficienţă şi calitate a serviciului pentru contractele de servicii, se arată în amendamentele Parlamentului, votate miercuri, la propunerile legislative comune privind acordarea contractelor publice de servicii în sectorul transportului feroviar de pasageri.

Autorităţile naţionale pot organiza licitaţii pentru contractele publice de servicii sau pot acorda contractele direct către un operator preferat, însă regulile UE vor stabili o durată maximă pentru astfel de contracte şi vor cere autorităţilor să justifice această acordare directă pe criterii de eficienţă, cum ar fi punctualitatea serviciilor, raportul cost-eficienţă, frecvenţa operaţiunilor feroviare şi satisfacţia clienţilor, spune Parlamentul.

Operatorii de servicii publice selectaţi de autorităţile naţionale trebuie să le ofere angajaţilor condiţii de lucru care să respecte standardele obligatorii naţionale, regionale sau locale şi/sau regulile de transfer al personalului în cazul schimbării unui operator. Ei vor fi, de asemenea, obligaţi să respecte acordurile colective relevante şi să asigure condiţii decente de angajare şi de muncă, adaugă textul.

Propunerea legislativă mai are ca obiectiv şi crearea de oportunităţi pentru operatorii noi de a oferi servicii, precum şi accesul egal la infrastructura feroviară, asigurând rolul important al contractelor de servicii publice. Limitele de valoare la contractele de servicii publice, stabilite prin stabilirea unui număr minim de contracte care pot fi acordate în fiecare stat membru în funcţie de volumul traficului, trebuie să ajute operatorii mai mici să intre în competiţie pentru contractele publice.

Deputaţii au mai susţinut şi regulile care au ca obiectiv armonizarea certificării de siguranţă pentru operatorii feroviari şi care reduc timpul şi costul procedurii de autorizare a vehiculelor.