Reguli noi în spitale: doctorii, în serviciul pacienţilor

Doar patru spitale au fost acreditate până acum, restul fiind evaluate până în 2015. Cele neacreditate retrogradează sau rămân fără bani.

Deşi se vorbeşte din 1996 de faptul că spitalele ar trebui acreditate, ca în vestul Europei, abia în 2009 s-a înfiinţat Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor (CoNAS) şi a fost finalizată metodologia de acreditare. Procesul efectiv de evaluare a unităţilor sanitare a început însă de anul acesta, iar spitalele au avut ca termen limită de înscriere data de 07.07.2011. Reprezentanţii celor 459 de spitale (atât de stat, cât şi private) au avut posibilitatea să-şi aleagă perioada de evaluare, însă nu s-au înghesuit mulţi în prima rundă.

Spitalul Cantacuzino, în perioada de graţie

Primele spitale care au primit girul comisiei pot fi numărate pe degete: Institutul de Boli Infecţioase "Matei Balş", Spitalul Militar de Urgenţă "Constantin Papilian" din Cluj Napoca (MapN), Spitalul Muncipal de Urgenţă din Moineşti şi Spitalul Euromedica din Baia Mare (spital privat). Spitalul "Ioan Cantacuzino" din Bucureşti a primit grad de încredere medie, fiindcă s-au constatat anumite nereguli cu circuitele, lucru destul de greu de remediat fiind vorba de o clădire de patrimoniu. Comisia de evaluare a hotărât să le acorde o perioadă de graţie de şase luni şi, dacă până atunci nu îndeplinesc condiţiile, spitalul riscă să rămână fără finanţare de la Casa de Sănătate.

Printre unităţile care urmează să fie evaluate în acest trimestru se numără Spitalul "Grigore Alexandrescu", Spitalul "Carol Davila" din Bucureşti, Spitalul din Bolintin Vale şi Spitalul CFR Constanţa. Acreditarea este valabilă pe o perioadă de cinci ani şi garantează servicii medicale la nivelul celor din străinătate.

Accent pus pe calitate, nu pe numărul specializărilor

În procesul de acreditare nu s-a ţinut cont de clasificarea efectuată de Ministerul Sănătăţii, pentru că evaluarea s-a axat mai mult pe calitatea serviciilor şi a actului medical, nu pe cantitate (numărul de specializări). "Au fost stabiliţi 1.800 de indicatori (siguranţa pacientului, partea de administrare, servicii de chirurgie, ambulatoriu, transplant etc.). Ca să primeşti acreditare, trebuie să îndeplineşti peste 85% din indicatori. Spitalele care sau simţit pregătite au cerut să fie evaluate în primul trimestru, cele care au ştiut că scârţâie, au preferat să amâne evaluarea", a precizat dr. Dan Romulus Şerban, preşedintele CoNAS.

Concret, o comisie formată din trei-şapte experţi merge în fiecare spital şi analizează dacă se respectă standardele atât în blocul operator, cât şi în cele alimentare, la sterilizare, dacă există medici specialişti, dar şi cât de mulţumiţi sunt pacienţii de serviciile oferite. "Acreditarea e necesară pentru ca populaţia să nu mai meargă cu teamă la spital. E singura cale de a ieşi din marasmul nemulţumirilor", a adăugat Şerban.

"Niciun pacient nu plăteşte nimic în spital"

O reţetă de succes are Spitalul de Urgenţă din Moineşti, care a fost acreditat din prima. Punctele forte sunt chirurgia laparoscopică, serviciile de telemedicină, unice în regiune, şi absorbţia fondurilor europene. "Anul trecut, am reabilitat ambulatoriul şi l-am dotat exclusiv din fonduri europene. În curând, inaugurăm noul compartiment de primiri urgenţe. Facem chirurgie laparoscopică din 1995, invităm profesori reputaţi din ţară şi din străinătate, de la care medicii fură meserie. Suntem singurii din regiune care facem telemedicină. Şi, cel mai important, cei 20.000 de pacienţii trataţi anual nu cumpără nimic în spital", ne-a declarat directorul finaciar al unităţii, Oana Găman. "Acreditarea e necesară pentru ca populaţia să nu mai meargă cu teamă la spital. E singura cale să ieşim din marasmul nemulţumirilor.“ DAN ROMULUS ŞERBANU, preşedinte CoNAS 1.800 de indicatori ai calităţii are în vedere comisia care evaluează un spital

FACILITĂŢI

Spitalele acreditate, asigurate cincinal, cele neacreditate, închise

În procesul de acreditare sunt patru niveluri: nivelul acreditat, încredere ridicată, încredere scăzută şi neacreditat. Spitalele acreditate sunt "vizitate" de evaluatori o dată la cinci ani, însă nu este exclus să mai fie evaluate între timp, dacă Ministerul Sănătăţii solicită expres sau dacă pacienţii fac sesizări la comisia de acreditare. Pentru încredere ridicată este prevăzută o vizită intermediară la doi ani şi jumătate, iar unităţile care primesc calificativul "încredere scăzută" sunt vizitate de două ori în decursul celor cinci ani.

De cealalată parte, spitalele neacreditate pot rămâne fără bani. "Legea prevede ca spitalele neacreditate să nu mai încheie contract cu Casa de asigurări de sănătate, însă decizia finală aparţine Ministerului Sănătăţii. Există şi varianta ca spitalele să retrogradeze de la statutul de spital judeţean, să zicem, la spital municipal, ceea ce înseamnă automat că şi finanţarea va scădea", mai explică preşedintele CoNAS, Dan Şerban.

În fiecare trimestru, urmează să fie evaluate, în medie, 20 de spitale. Astfel, până la sfârşitul anului, vor fi evaluate 60 de spitale. Taxa pentru evaluare este de 240 de lei pentru fiecare pat.