Accesul pe o terasă nu va putea fi permis decât în anumite condiții. Aceste condiții sunt trecute în ordinul comun 966/2020, patronii de terase fiind obligați să dețină un registru în care vor fi trecuți toți clienții.
Ordinul comun semnat miniștrii Sănătății, Economiei și de șeful Agenției Naționale de Sănătate Veterinară și pentru siguranța Alimentelor, prin care se permite deschiderea teraselor și a plajelor, conține câteva măsuri, care pentru mulți români li s-ar putea părea similare cu cele din vremea comunismului, când Securitatea controla absolut totul.
Astfel, articol 4, litera L, din prezentul ordin prevede: ”existența unui registru de evidență a rezervărilor clienților, astfel încât, în cazul apariției unui caz de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 în rândul clienților unității de alimentație, să existe date concrete pe baza cărora să poată fi efectuată ancheta epidemiologică”.
O astfel de prevedere va putea fi pusă în practică doar dacă clientul va dori să prezinte buletinul de identitate, la intrare pe terasă, în caz contrar acestuia putându-i fi interzis accesul. Acest registru trebuie să conțină toate datele persoanei care a stat la masa respectivă, seria și numărul de buletin, numele, adresa și perioada în care a petrecut pe terasa respectivă. Înainte de a i se lua comanda, clientul este pus să semneze un formular care îi garantează protecția datelor personale.
De asemenea, pe terase se vor stabili circuite de mers la toaletă, astfel, încât persoanele din interior să intre în contact pentru cât mai puțin timp. ”Se recomandă stabilirea de circuite cu sens unic ce trebuie parcurse de clienți în interiorul spațiului special amenajat din exteriorul clădirii unității de alimentație publică (terasă), astfel încât să se minimizeze contactele între clienți -exemplu: înspre și dinspre toaletă”.
Mai mult, fiecare masă trebuie să aibă meniul propriu și oliviera proprie, transferul între mese fiind interzis. ”Se va interzice transferul meniurilor, solnițelor, olivierelor și al altor obiecte de pe o masă pe alta. Acestea vor fi dezinfectate după plecarea clienților de la o masă și, unde este posibil, se vor folosi meniuri de unică folosință”, se arată în ordin.
Terasele care nu au mese nu vor putea fi deschise, deoarece ”se interzice consumul de produse în picioare, pentru a minimiza circulația clienților în interiorul terasei”.
Între mese, este obligatorie păstrarea unei distanțe de 1.5 metri, iar numărul de clienți la o masă este și el limitat. ”Se asigură că normele de distanțare fizică sunt aplicate în mod eficient și că se evită pe cât posibil interacțiunea fizică cu și între clienți; se stabilește un număr de maximum 4 clienți care pot ocupa o masă, cu condiția respectării unei distanțe de 1,5 m între persoane, excepție de la această regulă fac membrii aceleiași familii, care au același domiciliu”, prevede ordinul.