Forţele Navale Române au pus la dispoziţia comandamentului pentru combaterea pirateriei din Golful Aden o fregată, un elicopter şi forţe anti-teroriste.
Participarea Forţelor Navale Române la lupta antipiraterie în Golful Aden şi Oceanul Indian vine la cerinţa Uniunii Europene şi NATO, care încearcă să contracareze atacurile somalezilor asupra vaselor civile. Astăzi, între 80 şi 90 la sută din comerţul mondial are loc pe mare. Costul anual al pirateriei pentru economia globală variază între 7 şi 12 miliarde de dolari. Golful Aden este una dintre cele mai importante căi maritime, prin care se transportă aproximativ 12% din petrolul mondial. Din 2008, Somalia este din nou în centrul atenţiei internaţionale, precum a fost în timpul războiului civil de la începutul anilor 1990. Dar, de această dată, nu este vorba despre sutele de mii de refugiaţi şi de persoane dislocate, de foamete sau alte aspecte ale crizei umanitare, ci mai degrabă despre noul pericol pe care situaţia volatilă din Somalia îl reprezintă pentru transportul maritim internaţional. Atacurile piraţilor din Marea Arabiei, Golful Aden şi Oceanul Indian au crescut de la 20 în 2006 la 219 în 2011, iar aria piraţilor s-a extins acum la 1.300 mile nautice de coasta somaleză. Câştigurile piraţilor pentru 2011 sunt estimate la 238 de milioane de dolari, cu o medie a recompenselor crescând de la 150.000 de dolari în 2005 la 5,4 milioane în 2011. În primăvara şi vara anului 2008, piraţii şi-au extins raza de acţiune, schimbându-şi direcţia spre nordul Golfului Aden şi Marea Arabiei. Folosind tactici foarte sofisticate, piraţii operează acum până în Maldive, în est şi până la Canalul Mozambic, în sud. Succesul a încurajat dezvoltarea de noi tactici care le permit piraţilor să-şi mărească raza operaţională. Apele teritoriale somaleze şi ţărmul adiacent sunt în mare parte neguvernate, permiţând pirateriei să se dezvolte în voie şi să afecteze domeniul maritim internaţional. Această combinaţie de activitate ilegală şi lipsa legii reprezintă un teren fertil pentru nivele înalte de instabilitate, crimă organizată şi alte ameninţări transnaţionale. Câştigurile piraţilor în 2011 au fost de 238 de milioane de dolari, cu o medie a recompensărilor crescând de la 150.000 de dolari în 2005 la 5,4 milioane în 2011. PUMA
Naval, în Somalia După lansarea Operaţiunii ATALANTA, în decembrie 2008, aceasta îşi continuă misiunea şi contribuie la îmbunătăţirea securităţii maritime pe coastele Somaliei. Pentru România, este prima misiune de luptă la distanţă de peste 2.500 de mile marine. Componenţa echipajului s-a modificat, fiind prima misiune în care elicopterul Puma Naval este prezent, iar echipa de boarding a navei este întărită cu o grupă a forţelor speciale. Citiţi şi:
- "Atalanta", spaima piraţilor