Cineastul a filmat la Peleş cronica ultimelor zile din viaţa monarhului, pentru pelicula "Carol I". Pe patul de moarte al regelui, însuşi comisarul Moldovan.
Regizorul Sergiu Nicolaescu s-a angajat într-o nouă reconstituire istorică în care şi-a asigurat rolul principal: „Carol I“, o docu-dramă pe trei sferturi film artistic şi un sfert decupaj din arhive, despre ultimele zile din viaţa monarhului. Filmările începute luni la Castelul Peleş s-au încheiat ieri, întregul set mutându-se de astăzi la Cotroceni, până la sfârşitul săptămânii viitoare.
Zecile de turişti care mişunau prin curtea castelului habar n-aveau că miercuri la amiază, în propriul său pat, Carol I mai murea o dată, în pielea lui Sergiu Nicolaescu. Mulţi dintre eroii neamului au sfârşit în pielea lui Nicolaescu, aşa că scena, în esenţa ei, a fost deja exersată de suficiente ori.
„Vodă, eu sunt bolnav, transpir, fă ceva!“
În fosta cameră a lui Carol I, închisă pentru câteva ore vizitatorilor, se fac ultimele retuşuri pentru ca moartea regelui să iasă perfect. Tehnicienii păşesc ca pe bec, sub privirea de profesoară severă a supraveghetoarei castelului. Se chicoteşte că Nicolaescu va trebui să stea îmbrăcat într-o cămaşă de noapte albă, lungă, ca pentru femei. „Vodă, eu sunt bolnav, transpir, fă ceva!“, strigă regizorul, întins pe patul princiar.
Mircea Vodă e machiorul dintotdeauna al lui Nicolaescu, expert în daci, voievozi şi comisari. „Atunci să vă aduc pentru transpirat“, şi Vodă dă fuga la cutia lui şi se întoarce rapid cu o sticlă albastră cu aspersor, ca acelea pentru curăţat geamuri. „Cu asta vă fac broboane“. Regele e mulţumit.
„Semăn cu el foarte mult“
Ultima noapte a lui Carol I începe cu o discuţie cu Regina Elisabeta (Marina Procopie).
După scenariul lui Emil Slotea, în cele din urmă clipe, monarhul ar fi zis aşa: „Am sufletul greu, Elisabeta… Poate că n-am spus nimănui nimic despre necazurile, regretele şi greşelile mele… Au fost destule! Sunt înconjurat de familie şi mă simt tot mai singur, sunt în ţara mea şi totuşi mă simt atât de străin. Îţi mulţumesc că nu m-ai părăsit şi tu…“. Un tehnician a aţipit pe scaun sub greutatea momentului. Regina vrea o gură de apă.
„Dialogurile sunt ficţiune, dar imaginate de cineva foarte bine documentat. E o documentare cumplită. A fost la fel ca la «Mircea», la «Mihai Viteazul», «Pentru Patrie». Eu n-am făcut filme uşoare niciodată“, spune Nicolaescu, după ce scena s-a consumat cu bine.
Nu e prima dată când regizorul intră în viaţa lui Carol I. La 100 de ani de la Războiul de Independenţă, regimul ceauşist a vrut un film aniversar. A ieşit „Pentru Patrie“. „L-am mai jucat pe Carol în ’77. Semăn cu el foarte mult şi mi-am lăsat şi barbă pentru rol. Cred că e pentru prima dată în istoria cinematografiei româneşti ca, după 30 de ani, acelaşi actor să joace acelaşi rol, bătrân. E o treabă asta“.
SALT DIN TELENOVELE
Regina Maria vine de la „Vocea inimii“
„Carol I“ a primit 195.000 de lei de la Centrul Naţional al Cinematografiei, în 2006, la secţiunea documentare, fiind în capul listei de finanţări. Distribuţia n-a pus mari probleme, până la Regina Maria. După trei luni de casting, în care se specula că rolul îi va reveni Simonei Pătruleasa, în ultima clipă a apărut Andreea Şofron, soţia actorului Cristian Şofron, cunoscută din seriale TV ca „Vocea inimii“ şi „Nimeni nu-i perfect“. „Am ales-o pe Andreea pentru că a dat cea mai bună probă şi pentru că privirea ei mi-a amintit de cea a Reginei Maria din fotografii. Până acum, cred că a fost o alegere bună“, explică Nicolaescu. În docu-dramă îşi mai fac apariţia Răzvan Vasilescu, în rolul lui Ionel I.C. Brătianu, şi Geo Dobre în cel al Regelui Ferdinand, succesorul lui Carol. Ion Lupu are partitura lui Louis Basset, secretarul particular al monarhului, Ştefan Velniciuc e Ottakar Chernin, ministrul plenipotenţ iar al Austro-Ungariei, iar Mihai Niculescu - Alexandru Marghiloman. Vocea din off, a istoricului, îi aparţine lui Cristian Moţiu. Filmul produs de MediaPro Pictures va fi gata de proiecţie în două luni.