Guvernul Ciolacu a propus o reformă administrativă menită să genereze economii semnificative în bugetul de stat, prin reducerea drastică a personalului și, implicit, a cheltuielilor. Numai că, aceste măsuri au fost luate doar din pix în unele primării din țară.
Prin reforma administrativă, printre alte măsuri, se impune primăriilor și consiliilor județene să efectueze reduceri de zece procente în privința personalului angajat.
„Numărul maxim al posturilor corespunzător fiecărei unităţi/subdiviziuni administrativ-teritoriale, stabilit potrivit art. III alin. (81) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 63/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, precum şi pentru stabilirea unor măsuri financiare, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 13/2011, cu modificările și completările ulterioare, și pct. 1 din anexa la respectiva ordonanța de urgență se reduce cu 10% începând cu data de 1 noiembrie 2023”.
Reforma administrativă, rezolvată din pix în unele primării
Limitarea se referă la numărul maxim de posturi, indicând că reducerea poate avea loc și prin eliminarea posturilor vacante.
Spre exemplu, organigrama Primăriei municipiului Botoșani cuprinde un total de 600 de posturi pentru aparatul de specialitate al primarului. Precum și pentru direcții sau instituții subordonate.
În prezent, aproximativ 470 dintre acestea sunt ocupate. Prin urmare, ajustările se vor efectua prin eliminarea posturilor care sunt în prezent neocupate. Se va evita astfel necesitatea concedierii angajaților existenți.
În schimb, noile reglementări afectează mai ales primăriile mici, deoarece întreaga țară este nevoită să adopte măsuri de austeritate, în conformitate cu noile legi, pentru a asigura respectarea limitei de deficit impuse de instituțiile europene.
Aceste măsuri sunt necesare pentru ca România să poată continua să obțină fonduri prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
„Din punctul meu de vedere ne afectează și să spun de ce, pentru că eu lucram sub minimum care îl aveam prevăzut și chiar aveam nevoie de personal, de personal calificat. Desființând posturile, ne afectează. Pe toată lumea afectează. Pentru că, da, eu nu știu ce, există așa o legendă că primăriile au nu știu cât personal, nu este adevărat.
Să vină la mine să le arăt organigrama cât e postul real, să vadă că eu lucram întotdeauna, am mers pe avarii, sub minimum necesar. Și nu pentru că nu aș fi vrut să găsesc, adică să iau oameni. Nu am găsit oameni care să fie calificați pentru ce am nevoie. Asta e marea problemă”, a declarat Florin Bulgaru, primarul comunei Răchiți.
Cea mai mare problemă, cea a cheltuielilor
Angajații necalificați nu par a reprezenta o problemă, însă găsirea celor cu o calificare specifică este dificilă. Primarul din Răchiți a menționat că în prezent nu poate confirma dacă va trebui să facă concedieri și în rândul funcționarilor.
El a cerut în acest sens șefilor de servicii sau birourilor să efectueze o analiză detaliată a posturilor.
Mai gravă pare să fie partea legată de măsurile fiscale, care obligă unitățile administrativ-teritoriale să se încadreze într-o medie a cheltuielilor efectuate în primele luni ale anului. Acest lucru împiedică semnarea de noi contracte de investiții, spune primarul.
„Foarte afectați, foarte afectați. Deoarece nu avem voie, la ora actuală, să facem contracte noi. Dacă nu avem voie să facem contracte noi și nu putem să facem toate studiile de teren necesare și toate documentele tehnice necesare, cum putem accesa fondurile nerambursabile? Înseamnă că ni se limitează dreptul de a accesa fonduri nerambursabile”.
Primarii PSD, deloc nemulțumiți de reforma lui Ciolacu
În timp ce Florin Bulgaru, primarul din Răchiți, reprezentant al PNL, părea să se apropie de o criză de nervi în legătură cu „reforma lui Ciolacu” primarii din PSD nu par să fie afectați din punct de vedere administrativ.
Dorin Alexandrescu, primarul municipiului Dorohoi, a răspuns concis:
„Vom face o evaluare cu toate problemele astea. Și nu pot să mă pronunț acum cât ne afectează sau cât nu ne afectează”, deși noua lege este aplicabilă de la 1 noiembrie.
Primăria Bucecea nu va resimți consecințe, potrivit edilului șef. Acesta afirmă că a pus în aplicare o strategie încă de la câștigarea alegerilor.
Această strategie vizează colaborarea cu un număr redus de angajați, dar care sunt remunerați corespunzător și se bucură de satisfacție financiară.
Reforma administrativă implică exclusiv desființarea biroului juridic. Ceea ce înseamnă că juriștii nu vor mai avea un șef direct, conducerea fiind redusă cu un singur post.
Nimeni nu va fi concediat. Ajustările se vor face prin eliminarea posturilor care rămân neocupate.
Reforma administrativă permite rezolvarea problemei pe hârtie
În ceea ce privește orașul Ștefănești, care este condus de Florin Buțura din partea PNL, nu sunt disponibile informații cu privire la impactul asupra organigramei sau la eventuale reduceri de personal. Primarul a subliniat că este gata să plece acasă el însuși, dacă acest lucru se dovedește a fi necesar.
„Trimit oamenii acasă, mă duc și eu. Dar nu pot acum că sunt la un priveghi, la o înmormântare, vă sun eu când o să ies”.
În comuna Concești, unde tinerii căsătoriți beneficiază de locuințe gratuite, primarul abordează cu umor situația legată de reformă. El remarcă că ar trebui să renunțe la un singur angajat, care, oricum, se apropie de vârsta de pensionare.
„Noi nu avem decât o singură persoană, n-avem de unde da afară, avem un post unic și o să fie o singură persoană. La noi nu era încărcată organigrama. Un post vacant, în rest fiecare e post pe post. Doar dacă trebuie obligatoriu, trebuie să fiu eu și cu vicele. Dacă mai trebuie dați doi, trebuie să plec eu cu vicele obligatoriu”, a spus primarul Costel Nazare, potrivit botoșăneanul.ro.
Prevederile Legii 296/2023 sunt aplicabile de la 1 noiembrie cu termen de finalizare la 31 decembrie pentru ca de anul viitor să fie funcționale noile organigrame.