Miniştrii care s-au perindat la Educaţie au uitat complet că au de modificat cărţi şi programe.
Din anul şcolar care tocmai a început, o parte dintre elevi ar fi trebuit să înveţe după o programă nouă, modernă, şi manuale similare. Conform unui calendar realizat anul trecut de ministerul Educaţiei, astfel de modificări ar fi urmat să aibă loc treptat, în fiecare an, iar până în 2018 toate programele şi manualele pentru clasele I-XII ar fi trebuit înnoite. Însă de la momentul în care Ministerul Educaţiei şi-a luat acest angajament, în fruntea lui s-au perindat miniştri care nu au avut nici timp, nici intenţii de reformă curriculară: Ioan Mang, Liviu Pop, Ecaterina Andronescu. Responsabilul cu modernizarea programei şi a manualelor a fost Eugen Palade, fost consilier al ministrului Daniel Funeriu. "Proiectul acela a fost aruncat în aer", spune acum Palade. "Liviu Pop se tot mira că un astfel de proiect de anvergură, care presupune o schimbare curriculară de substanţă, are termen de finalizare în 2018. Acum, şi ţinta aceasta a fost ratată", mai spune Palade. Mai mult, Pop a demis-o de la Institutul pentru Ştiinţele Educaţiei pe Mihaela Singer, instalată în funcţie doar cu câteva luni înainte, de Daniel Funeriu, pentru a se ocupa de reforma curriculară. Cum ne învârtim în jurul cozii Modernizarea programelor înseamnă, de fapt, adaptarea informaţiei şi a conţinuturilor la vremurile actuale, la interesele şi preocupările elevilor şi, nu în ultimul rând, la cerinţele pieţei muncii. Concret, e vorba de prezentarea informaţiilor într-o formă care să-i cucerească pe elevi, nu să-i împovăreze. "Trebuie să îi facem pe copii să meargă cu drag la şcoală, să înveţe ceva interesant, nu o materie care îi plictiseşte. Aceasta este adevărata soluţie. Dacă venim cu iniţiative precum bacalaureatul profesional, nu facem decât să ne învârtim în jurul cozii. E ca şi cum am trata un bolnav de hepatită dându-l cu fond de ten să nu se mai vadă că e galben", atenţionează expertul în Educaţie Cristian Hatu, de la Centrul Educaţia 2000+. Cea mai recentă reformă a manualelor a fost făcută în România în urmă cu 16 ani, iar de atunci programele au suferit diverse modificări. "Nici măcar manualele pe care le avem acum nu corespund cu programele, pentru că nu au ţinut pasul cu modificările. Din acest motiv, în unele cărţi de istorie şi de geografie apar informaţii eronate", arată Eugen Palade.