Site-urile de locuri de munca aduc proprietarilor triplarea afacerilor de la an la an.
Daca in urma cu cinci-sase ani intentionati sa va gasiti un loc de munca sau sa-l schimbati pe cel vechi, procesul era o adevarata corvoada, mai ales din perspectiva timpului alocat.
Toate locurile de munca disponibile pe piata romaneasca incapeau in cele doua-trei pagini alocate saptamanal de "Romania libera". Cei cu mai mult noroc apelau la prieteni. De cealalta parte a baricadei, angajatorii "se inecau" in muntii de faxuri cu CV-urile aplicantilor.
Mai ingeniosi, americanii au gandit insa primii un sistem de centralizare a ofertelor si cererilor de pe piata muncii, prin intermediul internetului. Dupa exemplul americanilor, Liviu Dumitrascu, inca ASE-ist in 1999, a pus pe picioare, impreuna cu trei prieteni, o afacere similara pe internet: ejobs.ro. Costuri mici, trafic ridicat, succes garantat. Insa doar dupa trei-patru ani, pentru ca ideea nu "a prins" din prima.
Constructorii si textilistii intra pe net Abia din 2005, datorita interesului tot mai crescut al romanilor pentru spatiul virtual, afacerea locurilor de munca pe internet a inceput sa dea roade. "In 2005, veniturile pentru ejobs.ro erau de 100.000 de dolari, pentru ca un an mai tarziu cifra de afaceri sa se inzeceasca: un milion de dolari la finele lui 2006 si estimari de 3 milioane de dolari in venituri pentru 2007", ne-a declarat seful de la ejobs.
Alaturi de ejobs, cei mai importanti jucatori din piata recrutarii on-line sunt bestjobs.ro (controlat de Neogen) si myjobs.ro (detinut de netBridge). Potrivit sefului de la ejobs, spre deosebire de ceea ce se intampla in ultimii ani pe piata muncii - cand angajatorii cautau pe internet doar personal cu studii superioare, incepand de anul trecut sunt la mare cautare angajatii pentru posturile necalificate, in special constructorii.
Potrivit lui Calin Fusu, managerul general al bestjobs, cele mai cautate slujbe pe site-ul lui sunt cele din confectii sau internet si news media. Pe de alta parte, si numarul locurilor de munca disponibile a crescut, mai ales cele pentru provincie, astfel ca pana si un locuitor din Resita sau Campulung Muscel si-ar putea gasi de lucru pe site.
Firmele straine isi posteaza anunturile pe site-urile romanesti de recrutare. Interesul tot mai mare al romanilor pentru locurile de munca intermediate de internet va creste valoarea anunturilor de recrutare on-line la 5-5,5 milioane de euro in acest an, potrivit estimarilor facute de Liviu Dumitrascu.
Seful de la bestjobs, Calin Fusu, nu este la fel de optimist si mizeaza o piata cu afaceri de doar 3 milioane de euro. Pentru urmatorii ani, ambii jucatori se asteapta insa la cresteri spectaculoase, mai ales ca tarifele practicate la noi pentru anunturile postate de companii pe site-uri sunt inca mult sub media practicata la nivel european: de opt ori mai mici decat in Ungaria si de aproape 30 de ori mai scazute fata de Germania.
Cum functioneaza Un proaspat licentiat in inginerie auto isi cauta un loc de munca. Daca va recurge la site-urile de recrutare, va completa un CV si o scrisoare de intentie. Site-urile de recrutare pun la dispozitie chiar si modele de CV-uri, pentru ca de la fiecare candidat firma sa primeasca CV-uri comparabile.
De cealalta parte, a cererii de munca, site-urile de recrutare negociaza cu clientii - companii multinationale sau firme mici in cautare de personal - anunturile care vor urma sa apara pe site si tarifele.
Inginerul vede anuntul, sa zicem al companiei Dacia, stie ca se potriveste cerintelor si aplica pentru locul de munca respectiv. Apoi, asteapta telefonul angajatorului, si il va primi daca CV-ul lui a fost suficient de bun. In acelasi timp, compania de recrutare sorteaza CV-urile si le trimite catre angajator in perioada in care este valabil anuntul - cel mai frecvent de 30 de zile.
Piata e inchisa pentru neinitiati Daca ar fi sa-si vanda in acest moment compania, Liviu Dumtrascu, mai mult decat optimist, spune ca ar putea incasa cel putin 15 milioane de dolari. Aceasta datorita pozitiei bune pe care o detine acum in piata, dar si pentru ca astfel de afaceri au potential de crestere enorm in urmatorii ani. Cel mai important: oferte de cumparare exista.
"Negociem cu unul dintre cei mai mari jucatori din lume din acest business, companie ce intentioneaza sa intre in Romania cel mai probabil printr-o preluare (n.r. - zvonurile spun ca CareerBuilder si Monster ar fi cei mai interesati de tara noastra). Potrivit lui Dumitrascu, cel mai bun moment pentru vanzarea actiunilor companiei sale ar fi "dupa ce un alt jucator din piata va fi vandut".
Cu siguranta investitorii au pus ochii si pe portalul de joburi controlat de Neogen, dar Calin Fusu, managerul general al bestjobs.ro, spune ca nu se gandeste sa-si vanda afacerea. Afacerea Neogen este cu atat mai interesanta cu cat compania activeaza si in Republica Moldova, Bulgaria si Serbia.