Dup? 40 de zile de la na?tere, Pruncul Sfânt a fost adus la Templul Ierusalimului, centrul vie?ii religoase a evreilor. I s-a dat numele de Iisus, „nume adus din cer de îngerul Gavriil, mai înainte de z?mislirea lui în pântecele Fecioarei”.
Potrivit Legii lui Moise, femeia care a n?scut un copil de parte b?rb?teasc? nu avea voie s? intre în templu timp de 40 de zile. La împlinirea acestora, ea trebuia s? vin? cu fiul aici ?i s? aduc? jertf? Domnului un miel sau un porumbel, pentru sacrificiul purific?rii. De?i Preacurat? prin defini?ie, Maria s-a supus, totu?i, ritualului Legii ?i, împreun? cu Iosif ?i pruncul sfânt, vin la Templul din Ierusalim, spre împlinirea obiceiului. La sanctuarul sfânt a venit ?i prooroci?a Ana, care a zis: „Acest prunc a adus cerul ?i p?mântul”. De la alfa la omega, foarte corect Minunile f?cute de Iisus în copil?ria sa apar în mai multe texte apocrife, cu anumite ad?ugiri ?i schimb?ri, îns? ele lipsesc din evangheliile canonice. În evangheliile canonice Iisus “dispare” pe la vârsta de 12 ani, dup? ce predica în Templu, ?i reapare la vârsta de aproape 30 de ani, când a fost botezat de Ioan Botezatorul. În Evanghelia dup? Matei copil?ria lui Iisus lipse?te total. În Marcu, apare doar în momentul în care p?rin?ii îl pierd pe Iisus, reg?sindu-l în Templul din Ierusalim, aflat printre înv??a?i. Nici în Evanghelia dup? Ioan nu sunt indicii cu privire la copilaria lui Isus. În Evanghelia lui Luca, Iisus apare doar la vârsta de 12 ani, predicând la Templu. Urmeaz? apoi un “spa?iu gol”, unde nu g?sim nimic despre el, ?i reapare la vârsta de 30 de ani. Tot textele apocrife relateaz? o serie de episoade referitoare la „?colarul Iisus”. Scenele prezentate ne arat? c? acesta frecventa o ?coal? pentru a primi o educa?ie, la fel ca ?i ceilal?i copii ai ??rii sale de origine. Numeroase din respectivele legende insist? asupra faptului c? nu ar fi fost un elev precum ceilal?i: ?tia mai mult decât înv???torul s?u ?i, la nevoie, nu se oprea de a se face remarcat prin întreb?ri ?i reflec?ii: „Iisus recita toate literele, de la alfa la omega, foarte corect”. Apocrifele îl descriu uneori ca pe un copil r?u ?i enervant, pus pe ?otii sau arogant, r?zbunându-se cu mare pl?cere dup? ce a fost lovit de camarazii de joac?, pe punctul de a crea probleme familiei lui. Conform exege?ilor, nu se ?tie dac? aceste texte relateaz? adevarul, prin urmare au fost declarate apocrife ?i nu au fost acceptate. 12 vr?bii într-o sâmb?t? De departe cele mai ciudate relat?ri despre copil?ria lui Iisus le con?ine Evanghelia lui Pseudo-Toma (a nu se confunda cu Evanghelia dup? Toma). Aceast? Evanghelie relateaz? multe întâmpl?ri din copil?ria lui Iisus care nu sunt incluse în Evangheliile canonice. Dup? cum noteaz? unii dintre speciali?tii care au cercetat-o, aici avem de-a face cu un Iisus...straniu. Iisus-Copilul din aceast? evanghelie apocrif? este r?zbun?tor, adesea crud, un copil violent ?i con?tient de divinitatea sa. Iat? cum este relatat? o întâmplare de pe când Iisus avea cinci ani: “Copilul Isus, pe când avea cinci ani, se juca dup? ploaie în albia unui ?uvoi: aduna apele murdare în câteva gropi ?i le limpezea cu un singur cuvant poruncitor. Fr?mântând apoi cu mâinile noroiul moale a pl?smuit dou?sprezece vrabii. A facut aceasta într-o sâmb?t?. Mai mult, copii se jucau împreun? cu el. Un iudeu care a v?zut c? Iisus se juca în ziua de sabat a alergat ?i l-a pârât tat?lui s?u zicând: Iat?, fiul t?u se joac? la pârâu; a f?cut dou?sprezece p?s?ri de noroi profanând ziua sabatului. Iosif veni la pârâu ?i v?zându-l pe Iisus începu s?-l certe: De ce faci în zi de sabat ce nu este îng?duit? Dar Iisus, lovindu-si palmele una de cealalt?, striga vr?biilor de noroi: Lua?i-v? zborul! ?i p?s?rile au b?tut din aripi ?i s-au îndep?rtat cu mare larm?. Iudeii care erau de fata s-au inspaimantat. Apoi au mers ?i au povestit mai marilor lor isprava lui Iisus”. Restul reprezint? o în?iruire de minuni realizate de Iisus în primii ani ai vie?ii sale. Personajul Iisus cel crud dispare în ce-a de-a doua jum?tate a Evangheliei, l?sând loc celui cu iubire pentru oameni, care le câ?tig? iubirea prin miracolele sale. Aceast? Evanghelie este considerat? una dintre scrierile necanonice cele mai neobi?nuite. Indiferent care este originea ?i istoria acestui text, descoperit în mai multe variante (în greac? ?i în latin?, printre altele), el este atribuit unui anume Toma Israelitul, identificat de unii cercet?tori chiar cu apostolul.