Big brother la RATB. Motorina va fi urmărită cu senzori şi camere video

Toate alimentările cu combustibil a autobuzelor regiei vor fi monitorizate. Un sistem special îi va da de gol pe cei care încearcă să fure.

Regia Autonomă de Transport Bucureşti (RATB) vrea să dezlege misterul dispariţiei motorinei care se "evaporă" din rezervoarele autobuzelor sau din autobazele Regiei. Astfel, autorităţile au decis să achiziţioneze un sistem care va monitorizat 24 de ore din 24 traseul carburantului de la producător până la consumul efectiv ale acestuia.

În acest scop, RATB a încheiat un contract de livrare de combustibil, potrivit directorului Regiei, Adrian Criţ. Pe lângă asigurarea carburantului necesar autobuzelor care circulă prin Capitală, compania care a câştigat licitaţia va implementa un sistem capabil să identifice şoferul care vine să alimenteze şi ce autovehicul se află la pompă.

Senzori de golire rapidă a rezervorului

Potrivit şefului RATB, fiecare autobuz va avea senzori care vor înregistra chiar şi deschiderea capacului, iar orice golire a zonei unde este stocată motorina va fi înregistrată.

"Sistemul de monitorizare şi de alimentare cu motorină va fi implementat în cele nouă autobaze, în vederea alimentării depourilor de transport urban călători, precum şi alimentării autoutilitarelor de intervenţii. (…)", se precizează în documentaţia de atribuire, pe baza căreia s-a organizat licitaţia.

În opinia lui Adrian Criţ, un astfel de sistem de monitorizare era necesar pentru a stopa furtul de motorină care s-a practicat "ani de zile".

Fiecare şofer va avea sistem de identificare

Pe viitor, fiecare bază a RATB-ului va avea instalaţii de măsurare a cantităţii de carburant. Acestea vor fi montate pe rezervoare, pompele vor fi prevăzute cu un sistem extern de autentificare a şoferului, dar şi cu cititor pentru identificarea vehiculului.

Şi, pentru ca să nu mai poată alimenta oricine, pompa va livra motorină numai dacă va recunoaşte şoferul, autobuzul şi chiar ţeava pe care urmează să meargă carburantul în rezervor. În caz contrar, pompa nu va livra nicio picătură de motorină.

"Monitorizarea stocurilor din rezervoarele staţiilor de alimentare în timp real, prin sonda de nivel, posibilitatea citirii densităţii şi a temperaturii carburantului din rezervoare, sesizarea depăşirii unui anumit nivel al conţinutului de apă din carburant", sunt sisteme prin care se va verifica dacă combustibilul cu care este alimentat fiecare autobuz va fi consumat în mod real sau este furat.

Camerele video vor monitoriza autobuzele

Şi pentru a fi sigure că au şi probe vizibile, dacă cineva încearcă să fure motorina, autorităţile au cerut celui care va livra combustibilul, în următorii patru ani, să monteze cel puţin patru camere video în fiecare punct de alimentare. Acestea vor trebui puse în aşa fel încât să poată înregistra numărul de înmatriculare al fiecărei maşini, dar şi de inventar al autovehiculului.

Camerele vor putea "vedea" şi noaptea. Fiecare şofer va avea câte o cheie de acces în sistem, iar dacă cineva va încerca să umble la pompa de motorină, fără a fi autorizat, se va declanşa alarma.

Consum de 42-43 de litri la 100 de km

Potrivit lui Adrian Criţ, până acum s-a raportat un consum de aproximativ 42-43 de litri de motorină la 100 de kilometri: "După implementarea sistemului, consumul se va reduce. Va fi o economie de aproximativ 10% în ceea ce priveşte transportul de călători şi 40% în cazul maşinilor de intervenţie. Aşa vom şti câtă motorină pleacă din depou şi dacă se scoate neautorizat carburant din rezervor. Se vor putea lua măsuri în cel mai scurt timp", a explicat directorul Regiei.

Autobuzul se va mişca pe hartă în timp real

Se va implementa şi un sistem care va monitoriza inclusiv flota: unde se află fiecare autobuz, câţi kilometri a parcurs, cât a stat la capăt de linie.

"În prezent, toate aceste date erau înregistrate ofline, adică erau vizibile a doua zi. Aşa, vom şti în timp real unde este fiecare ma şină, dacă stă sau dacă merge, ce uşă deschide. Deci vom putea regla transportul în comun în funcţie de trafic", a mai precizat Criţ. "Vom şti, în timp real, care autobuz şi cu ce cantitate de motorină este alimentat şi dacă se face golire rapidă a rezervorului." ADRIAN CRIŢ, director RATB

CONDIŢIE

50 de angajaţi, şcoliţi să urmărească

Cel care va furniza motorina necesară RATB-ului şi va implementa sistemul de monitorizare al alimentării autobuzelor va fi obligat să şcolească 50 de angajaţi ai Regiei. Instruirea se va face până la deschiderea primului punct de alimentare, iar cei care vor fi învăţaţi să mânuiască sistemul menit să stopeze furtul de combustibil vor fi repartizaţi în cele nouă baze ale RATB-ului.

"Cu şase luni înainte de expirarea contractului, furnizorul se obligă să instruiască personalul Regiei (minimum 50 de persoane) privind funcţionarea şi utilizarea sistemului de monitorizare şi alimentare cu carburanţi", se mai specifică în documentaţia de atribuire a contractului prin care compania Rompetrol a fost aleasă să asigure combustibilul necesar transportului în comun pentru următorii patru ani.