Bucureştenii au călătorit în frig pentru că RATB a scos tramvaie și autobuze defecte!

Foi de parcurs care arată că autobuzele defecte ies în trafic fără ca mecanicul să remedieze problema, piese mutate de la o mașină la alta și boghiuri foarte uzate, bandajate, la tramvaie, mijloace de transport neigienizate corespunzător şi şoferi obosiţi. Așa sunt transportați, zilnic, zeci de mii de călători

Mii de bucureșteni au fost nevoiți, ieri, să meargă pe jos, prin zăpada până la genunchi, pentru că multe autobuze şi tramvaie s-au stricat. Liderul de sindicat al şoferilor RATB, Valer Ciobănescu, a povestit, pentru EVZ, că majoritatea mijlocelor de transport au ieşit cu defecţiuni în trafic, aşa cum sunt scoase mereu, de altfel. „Asta e situația”, spune el, oricât s-ar lăuda Municipalitatea că a suplimentat parcul auto cu 30% zilele acestea.

Șoferii riscă amenzi

„Neefectuarea unui control tehnic corespunzător, la retragerea din traseu a autovehiculelor RATB (se face prin simplă aplicare a ştampilei pe foaia de parcurs, de către portar n.r.) duce la multe defecțiuni”, a explicat Valer Ciobănescu. Potrivit liderului sindical, autovehiculele cu defecte, reclamate de cei care le conduc, nu se repară, în realitate, iar șoferii riscă amenzi în fiecare zi din această cauză. Întrebat care sunt motivele pentru care nu sunt reparate mijloacele de transport în comun, Ciobănescu a replicat: „lipsa acută a pieselor de schimb, pentru care trebuie bani”. Așa că să nu vă mirați dacă vedeți autobuze cu cauciucuri uzate, parbrize ori geamuri fisurate sau becuri arse. „Nici măcar ulei sau lichid pentru frâne nu există de multe ori”, a completat el.

FOTO: Întreținerea și repararea mijloacelor de transport se face deseori cu piese luate din gunoi

„Șefii depourilor sunt de vină”

Liderul sindical a mai povestit, pentru EVZ, și că tramvaiele circulă în prezent având boghiuri foarte uzate, lonjeroane fisurate (chesonate) și multe alte defecțiuni. „În situaţia în care vatmanii sesizează întâmplări, blocări ale roților, angajații sunt obligați de șefii depourilor să circule în traseu până se blochează de tot, și astfel se ajunge la blocaje cu orele pe linie. Nu mai vorbim de posibilitatea izbucnirii unui incendiu, e periculos pentru călători!”.

Ciobănescu a adăugat că în noiembrie 2016 i-a trimis primarului general al Capitalei, Gabriela Firea, un memoriu cu toate aceste nereguli, dar n-a primit niciun răspuns. Angajaţii din depouri spun că au fost situaţii în care au luat piese din gunoi şi au improvizat cu sârme şi ce mai aveau la îndemână, pentru a face să meargă un tramvai sau un autobuz.

Pepiniere de microbi

Nici măcar curățenia și igienizarea autovehiculelor nu se face cum trebuie. „Neigienizarea corespunzătoare în interiorul autovehiculelor RATB. este datorată lipsei detergenţilor, a personalului insuficient, dar și a lipsei sculelor și echipamentului de care are nevoie. Nu mai vorbim de faptul că acest personal de spălători lucrează în condiţii de frig, curent atmosferic ori caniculă”, a dezvăluit Valer Ciobănescu, el fiind, de altfel, șofer RATB. Imaginile arată de la sine situaţia: în depourile insalubre, mijloacele de transport sunt măturate puţin, că de spălat cu detergent... nu se mai pune problema.

FOTO: Un exemplu este foaia de parcurs a autobuzului 4.901. Acesta a ieşit în trafi c a doua zi fără ca defecțiunea constatată la uşile de acces să fie remediat

Banii RATB, transportați la întâmplare

Nici măcar încasările Regiei nu sunt transportate în siguranţă, potrivit liderului de sindicat. „Serviciul transport valori are în dotare autovehicule cu foarte multe defecte, foarte vechi şi circulă cu cauciucuri de vară, neconforme cu transportul de valori”, a explicat Valer Ciobănescu.