Rasismul macina "visul american"

Regizorul Paul Haggis a scris scenariul filmului "Crash - Povesti din L.A." la cativa ani dupa ce a fost el insusi victima unui jaf armat in Los Angeles.

Drumul pana la cele trei Oscaruri primite de filmul „Crash - Povesti din L.A.” in 2006 nu a fost usor pentru autorul peliculei, regizorul-scenarist Paul Haggis, cu o experienta pana la acest film doar pe platourile de televiziune, cunoscut de initiati si ca scenarist al peliculei care castigase patru statuete cu un an inainte, „Million Dollar Baby”.

Ca intotdeauna in astfel de situatii, important este sa ai o idee deosebita de la care sa incepi totul, eventual in urma unei experiente personale marcante.

Pentru autorul filmului, scenariul pentru „Crash” a izvorat dintr-o complexa increngatura de experiente personale, temeri si observatii. Conform declaratiilor regizorului si scenaristului Paul Haggis, pelicula este inspirata din propria sa experienta.

El a fost jefuit si amenintat cu arma cand i-a fost furat Porsche-ul din fata unui magazin de inchirieri video de pe Bulevardul Wilshire, din Los Angeles. A ajuns acasa, si-a schimbat toate incuietorile si a inceput sa se gandeasca la cei care i-au furat masina, la prietenia care-i leaga, la ce faceau in timpul liber pentru propriul amuzament.

Cativa ani mai tarziu, in 2001, s-a decis sa scrie despre aceasta experienta, numai ca din perspectiva jefuitorilor sai. Astfel a inceput totul. A urmat o lunga serie de eforturi atat financiare, cat si pentru a-i convinge pe cei din lumea filmului ca o pelicula care trateaza problemele rasiale si sociale poate fi atragatoare si poate avea succes de public.

Rezultatul final a fost castigarea celor trei Oscaruri - printre care Cel pentru cel mai bun film - si recuperarea din incasari a de peste trei ori suma investita.

Intoleranta si compasiune O privire directa si provocatoare la adresa conflictelor sociale complexe din inima Americii, „Crash” este un film care provoaca audientele sa-si puna intrebari in legatura cu propriile lor prejudecati.

Pentru Paul Haggis, filmul „vorbeste despre intoleranta si compasiune, despre maniera in care noi detestam sa fim judecati fara a ne opri vreodata sa-i judecam pe ceilalti, ceea ce este contradictoriu”.

Stiind ca le va fi, in orice caz, foarte dificil sa obtina finantare pentru un film tratand probleme rasiale si sociale, coscenaristul Bobby Moresco si regizorul au hotarat sa nu se autocenzureze. „Ne-am spus: Scriem cum gandim si la naiba cu restul, fiindca nimeni nu va vrea niciodata sa faca acest film!”, explica Bobby Moresco.

EMANCIPAREA HOLLYWOODULUI

Cliseele rasiste au fost depasite pas cu pas

Filmul „Crash” nu este primul in care cinematograful american abordeaza deschis problemele rasiale generate de amalgamul etnic al societatii americane.

Drumul pana aici a fost insa lung. Dupa o perioada in care negrii erau prezentati in cel mai bun caz neutru si decorativ (doica din „Pe aripile vantului” este cel mai bun exemplu), problemele reale apar pe ecran incepand cu anii ‘50, ani in care se lanseaza in America batalia pentru drepturile civile.

Principalul exponent al acestei tendinte este regizorul Stanley Kramer, care semneaza doua filme fundamentale pentru deschiderea din acei ani a Hollywoodului: „Lantul” si „Ghici cine vine la cina”.

Acestea, alaturi de „In arsita noptii” de Norman Jewison, impun prima vedeta americana de culoare: Sidney Poitier. Emanciparea rasiala va continua, in 2002 ajungandu-se ca ambele Oscaruri principale de interpretare sa fie castigate de actori de culoare - Denzel Washington si Halle Berry.

DIN CULISE

Arnold, doar ca tablou

> Casa familiei Cabot este, de fapt, a lui Paul Haggis.

> Rolul politistului Hansen i s-a oferit initial lui Heath Ledger; in final, contractul a fost semnat cu Ryan Philippe.

> Sandra Bullock si-a dorit atat de mult sa apara in film, incat si-a cumparat din banii ei biletul de avion pentru a ajunge la filmari.

> Brendan Fraser, care-l interpreteaza pe procurorul districtual Rick, a petrecut mult timp alaturi de Steve Cooley, procurorul districtual din Los Angeles, pentru a-si pregati rolul.

> Rolul directorului de televiziune i-a fost initial oferit lui Forest Whitaker, care trebuia sa incheie insa un alt proiect.

> Arnold Schwarzenegger isi face aparitia in film. Nu ca actor, ci ca guvernator al Californiei - fotografia sa inramata este agatata pe un perete in biroul locotenentului Dixon.

> John Cusack era alegerea initiala pentru rolul procurorului Cabot, revenit ulterior lui Brendan Fraser.

> De la „Rocky” (1976), „Crash” este prima pelicula distinsa pentru Cel mai bun film care pleaca acasa cu mai putin de patru Oscaruri.

> Este primul film plasat si filmat in Los Angeles care castiga Oscarul pentru Cel mai bun film.

> Desi a avut premiera in 2004, nu s-a calificat pentru editia de anul urmator a Premiilor Academiei fiindca nu a rulat cel putin o saptamana in L.A.

Cititi si: Aviatorul - un miliardar excentric

Misterul "Aviatorului"

"O fata" de multe statuete

Filmul lui Eastwood pune biserica pe jar

Legendarul Clint Eastwood

Doua zile in Orasul Ingerilor

Evenimentul zilei iti aduce filme de Oscar