Rasismul macină „visul american“

Regizorul Paul Haggis a scris scenariul filmului „Crash - Poveşti din L.A.“ la câţiva ani după ce a fost el însuşi victima unui jaf armat în Los Angeles.

Drumul până la cele trei Oscaruri primite de filmul „Crash - Poveşti din L.A.“ în 2006 nu a fost uşor pentru autorul peliculei, regizorul-scenarist Paul Haggis, cu o experienţă până la acest film doar pe platourile de televiziune, cunoscut de iniţiaţi şi ca scenarist al peliculei care câştigase patru statuete cu un an înainte, „Million Dollar Baby“.

Ca întotdeauna în astfel de situaţii, important este să ai o idee deosebită de la care să începi totul, eventual în urma unei experienţe personale marcante. Pentru autorul filmului, scenariul pentru „Crash“ a izvorât dintr-o complexă încrengătură de experienţe personale, temeri şi observaţii.

Conform declaraţiilor regizorului şi scenaristului Paul Haggis, pelicula este inspirată din propria sa experienţă. El a fost jefuit şi ameninţat cu arma când i-a fost furat Porsche-ul din faţa unui magazin de închirieri video de pe Bulevardul Wilshire, din Los Angeles.

A ajuns acasă, şi-a schimbat toate încuietorile şi a început să se gândească la cei care i-au furat maşina, la prietenia care-i leagă, la ce făceau în timpul liber pentru propriul amuzament. Câţiva ani mai târziu, în 2001, s-a decis să scrie despre această experienţă, numai că din perspectiva jefuitorilor săi. Astfel a început totul.

A urmat o lungă serie de eforturi atât financiare, cât şi pentru a-i convinge pe cei din lumea filmului că o peliculă care tratează problemele rasiale şi sociale poate fi atrăgătoare şi poate avea succes de public. Rezultatul final a fost câştigarea celor trei Oscaruri - printre care Cel pentru cel mai bun film - şi recuperarea din încasări a de peste trei ori suma investită. Intoleranţă şi compasiune   O privire directă şi provocatoare la adresa conflictelor sociale complexe din inima Americii, „Crash“ este un film care provoacă audienţele să-şi pună întrebă ri în legătură cu propriile lor prejudecăţi. Pentru Paul Haggis, filmul „vorbeşte despre intoleranţă şi compasiune, despre maniera în care noi detestăm să fim judecaţi fără a ne opri vreodată să-i judecăm pe ceilalţi, ceea ce este contradictoriu“. Ştiind că le va fi, în orice caz, foarte dificil să obţină finanţare pentru un film tratând probleme rasiale şi sociale, coscenaristul Bobby Moresco şi regizorul au hotă rât să nu se autocenzureze. „Ne-am spus: Scriem cum gândim şi la naiba cu restul, fiindcă nimeni nu va vrea niciodată să facă acest film!“, explică Bobby Moresco. EMANCIPAREA HOLLYWOODULUI Clişeele rasiste au fost depăşite pas cu pas Filmul „Crash“ nu este primul n care cinematograful american abordează deschis problemele rasiale generate de amalgamul etnic al societăţii americane. Drumul până aici a fost nsă lung.

După o perioadă n care negrii erau prezentaţi n cel mai bun caz neutru şi decorativ (doica din „Pe aripile vântului“ este cel mai bun exemplu), problemele reale apar pe ecran ncepând cu anii ’50, ani n care se lansează n America bătălia pentru drepturile civile. Principalul exponent al acestei tendinţe este regizorul Stanley Kramer, care semnează două filme fundamentale pentru deschiderea din acei ani a Hollywoodului: „Lanţul“ şi „Ghici cine vine la cină“.

Acestea, alături de „În arşiţa nopţii“ de Norman Jewison, impun prima vedetă americană de culoare: Sidney Poitier. Emanciparea rasială va continua, n 2002 ajungându-se ca ambele Oscaruri principale de interpretare să fie câştigate de actori de culoare - Denzel Washington şi Halle Berry. DIN CULISE Arnold, doar ca tablou > Casa familiei Cabot este, de fapt, a lui Paul Haggis. > Rolul poliţistului Hansen i s-a oferit iniţial lui Heath Ledger; în final, contractul a fost semnat cu Ryan Philippe. > Sandra Bullock şi-a dorit atât de mult să apară în film, încât şi-a cumpărat din banii ei biletul de avion pentru a ajunge la filmări. > Brendan Fraser, care-l interpretează pe procurorul districtual Rick, a petrecut mult timp alături de Steve Cooley, procurorul districtual din Los Angeles, pentru a-şi pregăti rolul. > Rolul directorului de televiziune i-a fost iniţial oferit lui Forest Whitaker, care trebuia să încheie însă un alt proiect. > Arnold Schwarzenegger îşi face apariţia în film. Nu ca actor, ci ca guvernator al Californiei - fotografia sa înrămată este agăţată pe un perete în biroul locotenentului Dixon. > John Cusack era alegerea iniţială pentru rolul procurorului Cabot, revenit ulterior lui Brendan Fraser. > De la „Rocky“ (1976), „Crash“ este prima peliculă distinsă pentru Cel mai bun film care pleacă acasă cu mai puţin de patru Oscaruri. > Este primul film plasat şi filmat în Los Angeles care câştigă Oscarul pentru Cel mai bun film. > Deşi a avut premiera în 2004, nu s-a calificat pentru ediţia de anul următor a Premiilor Academiei fiindcă nu a rulat cel puţin o săptămână în L.A.