Vagoane dispărute, incompetență privind cheltuirea banilor publici pentru autostrăzi și drumuri naționale, sporuri și prime ilegale, sunt câteva concluzii ale inspectorilor Curții de Conturi, ce s-au conturat anul trecut asupra conturilor de execuție întocmite pentru exercițiul bugetar al anului 2016.
În raportul Curţii de Conturi pe anul 2016, inspectorii au menționat că au fost identificate 21.427 de cazuri de abateri, care au generat venituri suplimentare de 978,1 milioane lei, prejudicii de 687,6 milioane lei sau erori financiar-contabile de 43,225 miliarde lei (aproximativ 9,2 miliarde de euro).
Banii pentru 20 de kilometri de autostradă
În companiile și societățile subordonate Ministerului Trans porturilor și cel al Comunicațiilor, inspectorii Curții de Conturi au realizat mai multe controale (de audit financiar și de conformitate).
Pe lângă abaterile și prejudiciile constatate, angajații Curții de Conturi au precizat că mai multe instituții nu au fost în stare să cheltuiască banii publici pentru diverse proiecte de investiții și dezvoltare.
În 2016, printre instituțiile statului care nu au reușit să cheltuiescă banii alocați de la bugetul de stat se află Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
Conform raportului Curții de Conturi, oficialii CNAIR, în 2016, nu au fost în stare să cheltuiască 540 milioane lei, (aproximativ 117 milioane euro), bani de la bugetul de stat pentru autostrăzi și drumuri naționale.
Un calcul simplu arată că oficialii CNAIR, dacă ar fi reușit să gestioneze mai bine banii publici, ar fi construit circa 20 de km de autostradă.
CFR a pierdut urma a 21 de vagoane
La compania CFR SA, inspectorii Curții de Conturi au constatat că s-au dat bonusuri ilegale și că au dispărut mai multe vagoane. Reprezentanții CFR ne-au declarat că vor contesta raportul, dar un comunicat oficial nu a fost emis încă.
Mai exact, conducerea CFR SA şi membrii Consiliului de Administraţie al companiei au beneficiat nelegal de remuneraţii bonus în sumă de 307.000 de lei pentru aprobarea planului de management/ administrare, iar alţi angajaţi au utilizat, în perioada 2015 - 2016, autovehicule aflate în proprietatea societăţii, decontând cheltuieli cu combustibilul pentru activităţi fără legătură cu scopul, obiectivele şi atribuţiile prevăzute în actele normative de funcţionare.
Conform raportului, ulterior inventarierii vagoanelor de călători din parcul centralizat al CFR SA, Comisia de inventariere nu a prezentat documentele care să justifice propunerea de scoatere din patrimoniu a unui număr de 21 de vagoane de călători.
ANCOM a efectuat plăţi ilegale între 2014 şi 2016
Și la Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii inspectorii Curții de Conturi au constatat ilegalități.
Mai exact, ANCOM a efectuat, în perioada 2014 - 2016, plăţi ilegale sub formă de premii „pentru realizări deosebite în activitate”, în valoare totală estimată de 1,508 milioane lei, fără ca acestea să fie prevăzute în contractele colective de muncă, se menţionează în Raportul Curţii de Conturi pe anul 2016. Potrivit sursei citate, din suma totală raportată ca plată ilegală, 1,230 de milioane de lei au fost reprezentate de sume brute, iar 278.000 de lei contribuţii ale angajatorului.
Bonusuri ilegale la Poșta Română
O altă instituție unde inspectorii CC au găsit ilegalități este Poșta Română. Bonusuri ilegale în valoare de circa 237.000 de lei şi servicii juridice pe baza unui contract în cuantum de aproape 580.000 de lei, dar al cărui obiect s-a suprapus cu atribuţiile Direcţiei Juridice şi Reglementări, conform raportului CC.
În 2016, Poșta Română a plătit salariații care au desfăşurat activităţi în interesul Ministerului Comunicaţiilor, fără încheierea unor documente de delegare/detaşare între cele două entităţi.
Mai mult, pe lista plăţilor nelegale se află acordarea unor bonusuri, în afara prevederilor OUG nr. 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, în valoare de 237.000 de lei, precum şi cheltuieli ne-economicoase pentru achiziţionarea unor tipărituri cu ocazia unor zile festive (35.000 de lei), servicii juridice, rezultat al încheierii unui contract al cărui obiect s-a suprapus cu atribuţiile Direcţiei juridice şi reglementări (579.000 de lei), respectiv servicii de expertizare şi evaluare în vederea valorificării unui număr de 167 de autovehicule scoase din exploatare şi stocate în perioada 2010 - 2014, dar fără ca rapoartele/expertizele să fie utilizate efectiv (61.000 lei).