Calvarul unui părinte în Capitală începe o dată cu mersul copilului la școală, susțin mai mulți părinți. EVZ.ro a intrat pe firul unei situații uluitoare, de la Liceul Teoretic Marin Preda, care arată cum s-au infiltrat puternic interesele politice în educația copiilor.
Liceul „Marin Preda”, până acum doi ani, era clasat drept mediu ca nivel de învățătură și, de asemenea, condițiile și suportul oferit elevilor lăsa mult de dorit. Părinții care își doreau o educație bună pentru copiii lor nu-i încurajau să bifeze „Preda” la repartizarea de după învățământul gimnazial.
La nivel național, în urma rezultatelor obținute de elevi, Liceul Marin Preda se afla pe locul 105 în anul 2018 și tot atunci se înregistrau peste 5.000 de absențe anual.
Atunci a fost adus profesorul Marian Udroiu, în funcția de director.
„Liceul era în paragină, nerenovat, condițiile în care se desfășurau orele lăsau mult de dorit, acest lucru influențând rezultatele la învățătură”, spune Otilia Guli, președinte Consiliu Reprezentativ al Părinților din Liceul Teoretic Marin Preda. În mâini strânge un memoriu, pe care îl plimbă de ceva timp pe la Minister, pe la Inspectoratul Școlar...
Iată ce s-a întâmplat:
„Anul trecut urcam în topul școlilor din București cu 30 de locuri, trecând de pe modestul loc 105, pe locul 75, iar anul acesta am urcat încă 10 locuri, situându-ne pe locul 65. Liceul, de pe locul 372 a urcat pe locul 303 la nivel național și pe locul 42 – la nivel de capitală.”, se arată în memoriul semnat de peste 300 de familii ale copiilor care frecventează acest liceu, cât și de profesorii care activează acolo.
Directorul Udroiu a fost detașat de la un alt liceu bucureștean, de pe funcția de profesor, pe cea de director la Preda. În cei doi ani de când ocupă acest post, profesorii și părinții susțin că „a revoluționat liceul”. A început cu renovarea, ca în final să modernizeze tot liceul – astfel că în prezent copiii au o școală ca-n țările evoluate, și a continuat prin implementarea unor programe educaționale de nivel european.
Și când totul părea că acest liceu devine o bază solidă pentru viitorul copiilor, a intervenit politica.
Comitetului Reprezentativ al Părinților, alături de noul director, au cerut primarului Sectorului 6, Gabriel Mutu, să ofere generației tinere mai multe condiții. Astfel s-au creat două elemente care au creat turbulențe în lumea politică-administrativă: s-a construit o grădiniță în incinta Liceului, „Marin Preda” la solicitarea cetățenilor din acest sector și s-a implementat programul „Școală după școală” - un afterschool gratuit, care include masă caldă și asistența unui profesor la lecții. În plus, pentru prima oară în ultimii ani, elevii participă la olimpiade și sunt incluși în proiecte unice de studiu al educației financiare și juridice.
Deși directorul Udroiu este apolitic și le-a promis părinților că nu-și va schimba viziunea în acest sens, acesta a fost ofertat de mai multe ori pentru a intra în PNL. În urma refuzurilor sale, Udroiu a devenit o țintă vie. „Ni s-a comunicat de la Inspectorat că trebuie să vină altcineva să conducă liceul, ca și cum ar fi o rotație naturală de a îmbogăți unele CV-uri”, ne spune reprezentantul părinților, Otilia Guli.
Jurnaliștii EVZ au făcut nenumărate demersuri pentru a-l contacta pe Inspectorul Școlar General Ionel Pușcaș, cel care ar instrumenta cap-coadă acest caz. Din păcate, contactarea sa nu a fost posibilă.
Continuitatea are prioritate, mai ales dacă rezultatele sunt satisfăcătoare
Totodată, am contactat mai mulți inspectori școlari care, pentru că se temeau să discute subiectul cu presa, ne-au ghidat către prof. Ioana Mihaela Neacșu, fost inspector școlar. Ioana Neacșu a explicat, printre altele, că detașarea nu poate fi oprită la cheremul Inspectoratului fără a avea o evaluare a activității manageriale.
„Cu privire la modalitatea de numire a directorilor unităților de învățământ prin detașare pe funcție pentru posturile neocupate prin concurs, doresc să vă precizez că, în perioada cât am deținut funcția de inspector școlar general, a fost aplicată o procedură transparentă, unitară și cu caracter public, aprobată de către Consiliul de Administrație al Inspectoratului Școlar și care a permis atât selecția celor mai buni manageri educaționali de care sistemul dispunea la acel moment, cât și asigurarea continuității și stabilității pe posturi a acelora care au dovedit profesionalism și implicare în conducerea școlilor.
Astfel, pentru ocuparea posturilor vacante de director, s-au organizat la nivelul ISMB interviuri publice de selecție, care au constat în depunerea unui dosar cu documente doveditoare privind îndeplinirea condițiilor legale de acces pe funcție și a activității manageriale desfășurate, susținerea prezentării ofertei manageriale a candidatului pentru unitatea școlară respectivă, precum și evaluarea de către comisia de concurs a cunoștințelor de legislație școlară, în baza unei bibliografii stabilite și comunicate în prealabil.
Cu alte cuvinte, am organizat un concurs local pentru ocuparea acestor posturi, pe modelul celui național, cu convingerea că acest proces atât de important de numire a directorului de școală trebuie să depășească arbitrarul deciziei individuale a unei singure persoane ( inspectorul general în speță ) și totodată trebuie să ofere șanse de acces oricărui cadru didactic care își dorește să conducă o unitate de învățământ.
Au fost situații de școli unde s-au înscris doi sau trei candidați pentru același post, așa cum au existat cazul unora la care nu s-a înscris niciun cadru didactic. Mai departe, în vara anului 2019 a fost elaborată și aprobată o procedură la nivelul ISMB care a permis tuturor directorilor care au susținut interviul managerial în anii anteriori și ale căror detașări expirau la data de 31 august să poată obține continuitate pe funcție și pentru următorul an școlar, cu condiția să nu fi fost identificate pe parcurs disfuncții manageriale din partea acestora.
Astfel, pentru determinarea eficienței activității prestate de aceștia, am emis decizii de constituire a unor comisii de evaluare la nivelul celor 6 sectoare ale Bucureștiului, comisii care au realizat rapoarte individuale pentru toți directorii aflați în situația respectivă, iar în baza acestora s-a acordat (sau nu), detașarea în continuare a persoanelor respective pentru anul școlar în curs. Pentru posturile rămase vacante în urma acestei proceduri am organizat din nou interviul de selecție, pe modelul anilor școlari anteriori.
Vă dau toate aceste detalii pentru a certifica faptul că acest proces a fost fundamentat, în esența sa, pe o evaluare inițială serioasă a directorilor numiți prin detașare, urmată de o evaluare de parcurs necesară reînnoirii detașării respective. Mi-am dorit să putem asigura astfel o stabilitate ‘’în bine‘’ a managementului unităților de învățământ, prin păstrarea celor care au confirmat și înlocuirea celor care au dezamăgit. Corect și transparent.
Nici un moment nu mi-am imaginat că ar fi posibilă îndepărtarea unui director fără o evaluare obiectivă, multicriterială a activității sale, așa cum îmi este greu să concep că astăzi, în anul 2020, se poate întâmpla acest lucru. Și de asemenea, apreciez că aceste numiri prin detașare nu ar trebui să fie apanajul unor decizii cu caracter politic, subiective și bazate pe criterii ce nu au legătură cu interesul școlii. Vocea profesorilor, a elevilor și a părinților ar trebui să fie un criteriu important, precum și rezultatele înregistrate de unitatea de învățământ în mandatul directorului respectiv. Pentru că un bun manager prin asta se demonstrează, prin modul în care ‘’crește‘’ școala sub bagheta sa.”, ne-a explicat fostul inspector Neacșu.
Mutu: „Intenția lor este să-l numească director pe actualul adjunct, care este membru PNL!”
În concluzie, înlocuirea unui director nu mai poate fi făcută din pix, așa cum se dorește, iar schimbarea pe considerente politice în acest liceu este confirmată și de primarul Sectorului 6, Gabriel Mutu (foto):
„Directorul a deranjat Ministerul Educației și Inspectoratul că a construit o grădiniță în acest liceu. Al doilea motiv a fost că nu este membru în PNL. Intenția lor este să-l numească director pe adjunctul actual care este membru PNL! Asta este politica lor, nu contează dacă ești bun, dacă nu ești membru de partid și dacă nu ești regimentat la partidul la care trebuie, nu ești bun să ocupi această funcție. Domnul Udroiu a venit acum 2 ani de zile când liceul era atât de căzut încât, ca să înțelegeți situația, ajunsesem să aduc în liceu Poliția Națională pentru că reparam în fiecare am bănci, uși, grupuri sanitare și în 2 luni erau distruse din nou.
Vă mărturisesc că am fost sceptic că acest om va avea capacitatea să schimbe ceva, dar omul acesta mi-a arătat că dacă te implici, poți schimba mentalități. Și astăzi, iată că liceul nu doar că este modernizat, nu doar că are o grădiniță în curtea liceului, dar oamenii au început din nou să-și dorească să-și înscrie copiii la acest liceu! Pentru mine acest motiv e suficient ca să-i acord susținere. Nu e membru de partid, nu are nicio legătură cu politica! Eu i-am solicitat domnului Pușcaș Ionel (n.r. director Inspectoratul General), în cadrul unei ședințe care nu avea legătură cu liceul Marin Preda, să înțeleagă că atitudinea pe care o are și abordarea sa vizavi de tot ce se întâmplă în sistemul educațional nu trebuie să îmbrace o haină politică așa cum vrea el!” , ne-a declarat primarul Sectorului 6, Gabriel Mutu.
„Veți fi surprinși atunci când veți lua legătura cu domnul Pușcaș să constatați că stați de vorba cu un om care, lăsând la o parte că e in incapacitatea de a fi inspector general, va încerca să vă ducă cu vorba, să nu vă explice nimic, tocmai pentru că este împins de la spate să le facă. Le face fără nicio jenă. Nu este singurul caz, au schimbat inspectorii școlari de Sector și au adus oameni care nu au nicio legătură cu postul. De exemplu, la învățământul primar din Sectorul 6, ca inspector au adus o doamnă care predă economie la liceu.”, ne-a mai spus Gabriel Mutu.
Directorul Udroiu: „ Marin Preda… Avea nevoie să îi fie drag omului care îl conduce”
„Am susținut concursul național și am fost detașat în interesul învățământului la Liceul teoretic Marin Preda. O școală mare, plină de copii frumoși și profesori inimoși. Ne-am adoptat reciproc și am început să construim împreună. Marin Preda avea nevoie de mine așa cum și eu aveam nevoie să dăruiesc – pricepere, dragoste, bune intenții, experiență.
Marin Preda… Avea nevoie să îi fie drag omului care îl conduce. I-am acordat toată atenția, înțelegerea și priceperea mea și, în 2 ani de muncă alături de colegii mei și de părinții elevilor din Marin Preda, am reușit să le oferim copiilor o școală așa cum meritau – renovată, cu mobilier complet schimbat, cu dulăpioare pentru fiecare copil – astfel încât să nu mai poarte povara unui ghiozdan mult prea greu, cu grupuri sanitare moderne, cu bănci care să corespundă staturii lor și standardelor. Am schimbat până și denumirea stației de autobuz – care acum se numește Liceul Teoretic Marin Preda, ca o dovadă de bucurie și mândrie a ceea ce suntem, împreună.
Într-o permanentă colaborare cu părinții, am gândit soluții care să asigure siguranță copiilor. Ca măsuri de siguranță suplimentare pot enumeră: încheierea unui parteneriat cu Poliția și Jandarmeria în vederea asigurării pazei Unității de Învățământ pe toată durata zilei, ne-am organizat în așa fel încât fiecare cadru didactic să poată fi și profesor de serviciu, prin rotație. Am reușit să organizăm orarul copiilor astfel încât să putem obține numărul de clase și de cadre didactice necesare pentru a oferi copiilor care aveau nevoie, locuri în programul Școală după Școală – în cadrul căruia copiii beneficiază de prânz, ajutor la efectuarea temelor și supraveghere gratuită, program oferit de Administrația Locală.
Am reușit să aducem la Cabinetul medical numărul de cadre necesare unei școli cu peste 1.400 de elevi și 100 de cadre didactice. Am gândit și am armonizat programe care să vină în întâmpinarea nevoilor copiilor și a părinților. Astfel, împreună cu părinții acestora, am reușit introducerea unor Materii opționale de mare interes pentru copii – Educație Juridică și Educație Financiară și chiar înființarea unui Club de Robotică. Toate aceste materii fiind la dispoziția copiilor care le studiază în mod gratuit. Suntem singură școală care le-a introdus, le studiază și care beneficiază de programe și manuale gratuite, de laboratoare specifice și de acțiuni și activități organizate în baza parteneriatelor încheiate.
Suntem o echipă frumoasă care se bucură de fiecare pas pe care îl facem împreună. Suntem serioși și muncitori. Poate de aceea vin și rezultatele – am urcat cu 40 de locuri în topul școlilor din capitală, în numai 2 ani. Așa cum spuneam, cu multă seriozitate, cu o planificare riguroasă și o perfectă armonie – profesori – părinți – copii, am devenit acea echipa care știe să își dozeze efortul și să câștige pe toate planurile – dotări, proiecte, campanii caritabile pentru copii mai puțin norocoși și pentru seniorii care au nevoi speciale, rezultatele la examene, totul arată o evoluție incontestabilă.
Suntem însă conștienți că ne aflăm la început de drum – laurii meritați ne motivează să perseveram și să continuăm procesul creșterii noastre. Marin Preda mai are multe de spus – priviți cum crește și bucurați-va alături de noi! Spun noi pentru că nu-mi doresc nimic mai mult decât să rămânem în această formulă.”, ne-a comunicat printr-o scrisoare directorul Marian Udroiu.
Părinții au trimis redacției, în completare, un vast album foto-video cu activitățile directorului pentru dezvoltarea acestei unități de învățământ.