Există nenumărate tratate, rafturi întregi despre pictura religioasă. Din nefericire, cei mai mulţi specialişti au privit pereţii împodobiţi ai bisericilor şi mânăstirilor cu ochiul unui critic de artă. Dar la modul laic, profan. Precum un specialist care traversează alene o galerie de artă.
În mod cu totul şi cu totul inedit pentru cultura română, dar de ce nu şi pentru cea universală, savantul Mihail Diaconescu a reuşit să realizeze o exegeză, o minunată analiză a picturii Mânăstirii Lainici. Pictură realizată de maestrul Grigore Popescu- Muscel, cu siguranţă cel mai mare pictor religios contemporan, un pictor de geniu cu lucrări răspândite pe tot globul credinţei.
Mihail Diaconescu a avut un curaj predestinat dacă putem spune aşa, pentru că este autorul a două volume excepţionale de "Prelegeri de estetica Ortodoxiei".
Venit din filozofia clasică, titanul Diaconescu, căruia profesorul Ilie Bădescu dar şi mulţi alţii i-au închinat volume omagiale, a împletit în mod armonios Logosul cu Spiritualitatea. Peniţa cu duhul.
Nu degeaba marele teolog Dumitru Stăniloae îl numea, în 1989, "cel mai reprezentativ scriitor al spiritualităţii româneşti, începător al scrisului nostru viitor". Volumul "Lainici - capodoperă a artei româneşti şi europene", prefaţat generos de ÎPS Irineu Mitropolitul Olteniei şi membru al Academiei Române, este o adevărată catapeteasmă a culturii româneşti. O carte de excepţie: prefaţa unui academician, textul unui savant şi picturile unui geniu!