În condiţiile în care finanţarea bancară este blocată, programul de înnoire a parcului auto din acest an riscă să devină un eşec.
Dorinţa guvernului de a scoate de pe şoselele patriei circa 60.000 de autovehicule mai vechi de 10 ani se loveşte de noile condiţii de creditare. Cine vrea ma şină nouă în acest an trebuie să câştige mai mult ca anul trecut şi să fie dispus să achite o rată lunară aproape dublă. „Există riscul ca targetul de 60.000 de unităţi să nu fie realizat”, avertizează şeful de la Dacia-Renault, François Fourmont. Motivul principal: credite mai puţine, cu dobânzi mai mari.
Dacă în vara anului trecut rata lunară pentru achiziţionarea unei maşini de circa 8.000 de euro ajungea la 357 de lei, iar venitul minim necesar pentru a avea acces la credit era de 1.000 de lei, de la începutul acestui an, pentru a lua un credit similar, o persoană trebuie să câştige peste 1.600 de lei, rata lunară fiind aproape dublă, potrivit datelor prezentate de Fourmont. Pentru a susţine programul „Rabla”, Ministerul Mediului ia în calcul reducerea numărului de au tovehicule care pot fi casate şi creşterea primei de casare. La cererea producătorilor auto, în guvern se analizează şi posibilitatea ca, în 2010, programul „Rabla” să înceapă din prima zi a anului. Impozit anual, din 2010
Actuala variantă a taxei auto se va aplica pe tot parcursul acestui an, impozitul anual pe noxe urmând să intre în vigoare din 2010, chiar dacă actul normativ care îl va promova trece de parlament în acest an, a declarat, ieri, secretarul de stat de la Mediu, Dan Cârlan, în cadrul conferinţei privind piaţa auto, organizată de agenţia de ştiri Mediafax. Reprezentanţii industriei auto consideră că impozitul anual pe care Ministerul Mediului vrea să-l introducă, în locul taxei, nu este o soluţie.
În condiţiile actualei prăbuşiri a pieţei auto, Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) consideră că este necesară stimularea cererii de vehicule noi şi limitarea intrărilor în ţară a celor vechi. Vicepreşedintele APIA, Brent Valmar, a declarat că piaţa auto românească s-ar putea întoarce în acest an la nivelul din 2003, respectiv la 120.000- 140.000 de unităţi, dacă autorităţile nu vor lua mai multe măsuri de stimulare a înnoirii parcului auto.
OPTIMISM
Primăvara va dezgheţa şi împrumuturile
Procesul de creditare va fi deblocat în primăvara acestui an, existând şanse ca economia să se relanseze dacă politicile guvernului vor fi corelate în continuare cu cele ale băncii centrale, a declarat optimist premierul Emil Boc, în cadrul conferinţei despre industria auto. Primul-ministru a precizat că executivul ia în calcul şi acordarea de ajutoare sectoarelor economice care oferă cele mai multe locuri de muncă sau posibilităţi de câştig. Constantin Stroe, vicepreşedinte la Dacia, a cerut ca măsură de sprijin pentru industria auto amânarea de la plată a 50% din taxa pe valoarea adăugată (TVA) pentru producătorii de componente, nu numai pentru acest an, dar şi pentru 2010.