PwC: România poate deveni o rută comercială majoră, prin portul Constanţa

România are potenţial de a deveni, prin intermediul portului Constanţa, principala poartă de intrare a bunurilor provenind din Estul Asiei şi Orientul Mijlociu către Europa Centrală şi de Est şi astfel de a ajunge una dintre rutele comerciale majore din viitor. Pentru aceasta, însă, este nevoie de îmbunătăţirea infrastructurii şi de câteva modificări legislative esenţiale.

Astfel, potrivit unui raport al companiei de consultanţă PwC, peisajul competitiv în comerţul internaţional se va modifica radical: economiile emergente vor începe să domine principalele rute maritime şi aeriene la orizontul anului 2030.

"Pentru a-şi maximiza avantajele geografice competitive, în afară de îmbunătăţirea infrastructurii, România trebuie să implementeze câteva modificări legislative esenţiale, care ar transforma-o într-o destinaţie ideală pentru importurile europene. Mă refer în principal la amânarea plăţii TVA la import pentru toate companiile, indiferent de cuantumul importurilor, la implementarea sistemului reprezentării fiscale globale şi la facilităţi vamale precum Agentul Economic Autorizat", a declarat, într-un comunicat, Peter de Ruiter, Partener, Liderul Departamentului de Consultanţă Fiscală şi Juridică, PwC România.

China va depăși SUA ca destinație comercială

Raportul mai arată că, până în 2030, China ar putea depăşi Statele Unite drept cea mai importantă destinaţie internaţională comercială. Totodată, se remarcă ascensiunea unor economii emergente precum Indonezia, Malayezia, Nigeria, Thailanda, Arabia Saudită, Brazilia, India şi Emiratele Arabe Unite.

De asemenea, patru rute comerciale majore vor aduce oportunităţi semnificative de dezvoltare pentru companiile de transport şi logistice: regiunea Asia-Pacific; comerţul dintre economiile emergente şi pieţele dezvoltate – îndeosebi ruta Germania-China; comerţul dintre economiile emergente, pe ruta Asia – America Latină; comerţul dintre China şi Africa. Luptă pentru avantajul "primului venit"

În aceste condiţii, companiile de transport şi logistice vor trebui să se adapteze acestei schimbări în dinamica rutelor comerciale pentru a putea să-şi valorifice la maximum oportunităţile de profit, a precizat Peter de Ruiter.

"Avantajul "primului venit" va fi unul considerabil pentru cei care reuşesc să-şi stabilească o prezenţă solidă pe o rută comercială care va creşte în importanţă în viitor, iar aceasta ar fi crucial pentru dezvoltarea României", a adăugat de Ruiter.

Comerţul internaţional a scăzut puternic în 2009, dar şi-a revenit la nivelurile anterioare, şi se estimează că anul 2010 va marca depăşirea volumului de mărfuri schimbate în 2008, considerat anul de vârf. Ca proporţie din PIB-ul global, comerţul internaţional va creşte pe termen scurt, pe fondul revenirii creşterii economice.