Pus să achite un modem fiindcă a rupt ambalajul

Cererea multor comercianţi ca atunci când se returnează un produs, pentru a fi reparat sau înlocuit, acesta să fie pus în ambalajul original este ilegală.

Dacă vi s-a stricat frigiderul, cuptorul cu microunde, televizorul sau o componentă de la calculator, este posibil să nu le puteţi returna sau repara doar în baza bonului fiscal sau a facturii. Asta pentru că foarte mulţi comercianţi cer şi ambalajul original al produsului pe care l-aţi cumpărat şi de care nu sunteţi mulţumiţi. Specialiştii în Protecţia Consumatorilor atenţionează însă că această practică este ilegală.

"Mi-au cerut 150 de lei fiindcă era deteriorat ambalajul"

Printr-o astfel de experienţă a trecut un bărbat din Adjud care nu a putut să renunţe la un contract încheiat cu o firmă de telefonie mobilă din cauza faptului că ambalajul în care se afla modemul era deteriorat. Clientul susţine că i s-a spus că trebuie să plătească modemul fiindcă a deteriorat ambalajul, deşi acesta funcţiona.

"Am văzut o ofertă cu o lună de probă la internet. Însă nu am putut folosi serviciile respective din cauza calculatorului meu, care nu este unul performant. Aşa că am vrut să plătesc factura aferentă primei luni şi să reziliez contractul în condiţiile specificate de comerciant (o lună de probă). În consecinţă, am dus modemul înapoi, însă mi-au zis că trebuie să-l plătesc, 150 de lei, pentru că am rupt cutia de carton în care a fost ambalat, pentru a-l scoate, deşi el funcţiona", povesteşte Constantin Balaban.

În acest caz, specialiştii în Protecţia Consumatorilor nu îi dau dreptate comerciantului, ci clientului. "Extinderea definiţiei produsului deteriorat şi la ambalaj şi obligarea consumatorului la plata integrală a preţului modemului chiar când numai ambalajul este deteriorat reprezintă un abuz al operatorului de telefonie mobilă", este de părere Mihai Titichi, consultant la Centrul European al Consumatorilor din România (ECC România).

Dovada cumpărării se face cu bon fiscal, factură, contract

Rolul ambalajelor este de a păstra produsul în condiţii bune în timpul depozitării sau transportului. Unii comercianţi nu se limitează doar la acest aspect şi, în cazul în care aveţi nevoie de o reparaţie a produsului sau chiar înlocuire, condiţionează acest procedeu de existenţa ambalajului iniţial. Specialiştii în Protecţia Consumatorilor atenţionează însă că astfel de practici nu sunt legale.

De fapt, discuţiile privind păstrarea ambalajelor atâta timp cât durează garanţia unui produs au pornit de la componentele de calculator. "Nici măcar în acest caz nu e valabilă regula păstrării ambalajului ani de zile", explică experţi în Protecţia Consumatorilor. Este suficient să faceţi dovada cumpărării cu ajutorul bonului fiscal, a facturii sau a unui contract în cazul unor sume mai mari.

"Returnarea diferitelor produse în ambalajele originale n-ar trebui să fie pusă ca şi condiţie pentru repararea sau înlocuirea lor. Condiţionarea remedierii defectelor unui produs de returnarea acestuia în ambalajul original reprezintă o încălcare a legii întrucât limitează drepturile consumatorilor de a solicita luarea măsurilor reparatorii şi nu este prevăzută în nicio lege. În plus, Legea 449/2003 stabileşte ca singură condiţie pentru luarea măsurilor reparatorii existenţa unui contract de vânzare-cumpărare între comerciant şi consumator", explică Mihai Tititchi, consultant ECC România.