În 2004, Mark Zuckerberg a creat ceea ce astăzi putem spune că este cea mai mare rețea de socializare online.
Odată cu acest fenomen s-au dezvoltat câteva ramuri noi ale comunicării virtuale. De la like- uri până la selfi-uri, totul având un mare impact asupra felului în care noi alegem să ne manifestăm online. Facebook-ul a reușit să treacă testul timpului pentru că mereu este într- un proces de schimbare, urmărind și reacțiile celor care îl accesează. Cu alte cuvinte, este mereu îmbunătățit, astfel încât reușește să ne stimuleze cognitiv.
Nevoia de a ne simți recompensați
Una din întrebările care a stat la baza studiilor acestui fenomen a fost: De ce le place oamenilor să petreacă mai multe ore pe zi pe această rețea de socializare? Cele mai recente concluzii ale acestor studii susțin că există o strânsă legătură între Facebook și centrul de recompensă al creierului. Cu alte cuvinte, această zonă procesează sentimente pline de satisfacții despre diverse subiecte, cum ar fi produsele alimentare, sex, bani și acceptarea socială. Când ne accesăm profilul de Facebook și primim un feedback pozitiv, indiferent că vorbim de un like sau de un comentariu, creierul primește, de fapt, semnale ce satisfac nevoia de a ne simți recompensați.
Like-urile si utilitatea lor
La baza butonului de Like stă identificarea cu o persoană sau cu o stare, empatia cu o situație și, nu în ultimul rând, confirmarea atunci când îți place ceva. Like-ul este o modalitate de a da un feedback pozitiv celor cu care interacționăm, dar în același timp, deși poate nu realizăm, folosim acel buton pentru a afirma ceva despre noi înșine, fără să ne simțim obligați să vorbim despre acel ceva. Un exemplu concret poate fi … atunci când dăm like la un citat despre iubire. Facem asta pentru că apreciem textul, dar și pentru că ne identificăm cu fragmentul respectiv, deși nu vrem să recunoaștem public acest aspect.
De ce alegem să facem comentarii?
Răspunsul la această întrebare este evident. Comentăm atunci când avem ceva de spus, însă comentariile noastre au un impact pentru cei la care comentăm. Studiile au arătat că indiferent că alegem să comentăm la status, la anumite poze sau chiar la diverse citate, îi ajută pe cei cărora le sunt adresate să se simtă importanți și în anumite situații chiar să nu se mai simtă singuri.
Despre distribuirea diverselor materiale
În urma cu câțiva ani, New York Times a făcut un studiu care aducea în atenția cititorilor motivele pentru care alegem să distribuim informații prin intermediul Facebook-ului. Acest studiu a identificat cinci factori majori:
Un motiv ar fi pentru a aduce informații utile și de divertisment celor cu care sunt conectați. 49% dintre respondenți spun că distribuirea le permite să-i informeze și pe cei apropiați de ceva ce lor le-a plăcut sau consideră că ar fi important.
Se întâmplă să distribuim diverse materiale pentru a ne contura o imagine despre propria persoană celor cu care suntem conectați. 68% dintre respondenții studiului au declarat că distribuie pe profilele lor materiale care să-i reprezinte, astfel încât cei cu care sunt conectați să poată să-i cunoască mai bine.
Conform studiului, alegem să distribuim diverse materiale pentru a rămâne în relație cu cei cu care suntem conectați. 78% dintre respondenți au declarat că distribuie informații online, deoarece le permite să-și conserve relațiile cu cei din jur chiar dacă nu se aud sau nu se văd des.
Un alt aspect foarte important pentru care alegem să distribuim diverse materiale este strict legat de împlinirea de sine. 69% din cei care au participat la acest studiu au declarat că schimbul de informații le permite să se implice mai mult în diverse domenii care îi reprezintă sau în care pot fi utili.
Alegem să distribuim pe profilul de Facebook atunci când susținem o anumită cauză la care ținem. 84% dintre respondenți se folosesc de acest mijloc pentru că este o modalitate bună de a sprijini cauzele sau problemele care sunt importante pentru ei.