Protestul transportatorilor și fermierilor români a blocat circulația în mai multe orașe din țară. Luna trecută, Franța se confrunta cu o grevă a transportatorilor după un proiect controversat al pensiilor, care crește vârsta minimă de pensionare. Tot astăzi, transportatorii germani din industria feroviară continuă disputa privind salariile și orele de lucru.
După modelul fermierilor din Germania, fermierii din România au organizat în această dimineață o acțiune de protest spontan. Aceștia se alătură astfel protestatarilor din industria transporturilor, care au ieșit la rândul lor în stradă.
Fermierii își strigă nemulțumirile într-un nou protest
În Germania, fermierii au ieșit în stradă cu mii de tractoare în unul dintre cele mai mari proteste organizate în ultimii ani. Aceștia au ieșit în stradă pentru a protesta împotriva unei decizii a guvernului federal, care reduce subvențiile la motorina pentru agricultură.
Miercuri, o acțiune de protest a fost pusă în aplicare de către transportatorii din România, cărora li s-au alăturat și fermierii. Mai multe drumuri au fost blocate în zona Bucureștiului și Clujului. Zeci de tractoare și camioane au plecat spre Capitală.
Se pare că problema cea mai mare a fermierilor nu este pe partea de valorificare. Aceștia menționează probleme pe partea de costuri şi de taxe.
Fermierii sunt nemulţumiţi că taxele de drum sunt prea prea mari, carburanţii sunt foarte scumpi şi că nu-şi mai permit nici măcar să-şi asigure maşinile, după scumpirea RCA.
Tăieri de subvenții în rândul fermierilor și teama de faliment
Fermierii români și transportatorii sunt nemulțumiți de tăierile din subvenții și au decis să protesteze după modelul din Germania.
O altă problemă sesizată de fermieri este faptul că subvențiile intră cu greu. Marii fermieri au fost lăsați ultimii când vine vorba despre încasarea banilor.
Nemulțumiri sunt și pe partea de obligativitatea de a înmatricula și de a face ITP pentru toate utilajele folosite.
Fermierii doresc echivalarea categoriei B cu TR şi categoriei B1 cu TR1. Obligativitatea înmatriculării și nu a înregistrării la primărie cu carte de identitate este considerată o măsură abuzivă, atât timp cât se poate înregistra cu factură de proveniență.
Obligativitatea inspecției tehnice periodice este considerată ,,un jaf național din banii noştri” atât timp cât aceasta nu este făcută faptic, ci doar se eliberează un document printat, conform cu producătorul.
Protestatarii spun că dacă Guvernul nu va reacționa vor continua protestul și vor stopa activitatea.
Transportatorii sunt nemulțumiți de scumpirile asigurărilor RCA
Transportatorii spun că inflaţia şi scumpirile generează costuri care le afectează activitatea economică şi competitivitatea în piaţă.
Transportatorii cer mărirea pragului indemnizației de deplasare a șoferilor care fac rute interne și externe.
De asemenea, aceștia cer reducerea accizei la motorină și rezolvarea problemelor ce țin de RCA și licențele de transport:
- mărirea pragului indemnizației de deplasare neimpozabile a șoferilor pe intern și extern;
- acciză motorină;
- concurență neloială cu companiile care nu dețin RCA și licențe;
- e-Transport (GPS pe camioane);
- taxa de drum;
- beneficii și fonduri europene;
- tichete pentru camioane electrice;
- beneficii șoferi ca cei din construcții;
- nereguli cântare vămi;
- timpi așteptare vămi;
- probleme containere port.