Cosmin Badiu a avut ghinionul de a intra într-o situaţie fără ieşire: autoturismul său înmatriculat în România a fost lovit în trafic, în Belgia.
Accidentul cu pricina a avut loc în data de 18 iunie, pe autostrada de lângă oraşul belgian Anvers.Un autovehicul cu numărul de înmatriculare belgian a intrat în bara din spate a autoturismului Opel înmatriculat în România. Imediat, şoferul vinovat a fugit. "Educat în rigorile legii, mă gândeam că dacă m-aş fi luat după el, aş fi fost şi eu vinovat de părăsirea locului accidentului. Pe de alta parte, aş fi dat orice să pun mâna pe acel şofer", mai povesteşte păgubitul. Ameninţat de şoferiţă că-i taie gâtul La o distanţă de 10-15 metri de accident se află o maşină de poliţie cu doi agenţi. Fiind martori direcţi la întregul lanţ de evenimente, poliţiştii au pornit în urmărirea fugarului şi l-au prins pe şoferul vinovat de tamponare. "Partea bizara era că la volanul maşinii era o femeie care mă ucidea din priviri şi aproape că mi-a facut semn cu degetul mare în jurul gâtului că mă aşteapta vremuri grele", îşi mai aminteşte constănţeanul Cosmin Badiu despre cele întâmplate după acident. Una spune legislaţia română, alta spune cea belgiană În încercarea de a-şi recupera paguba, bara spate distrusă aproape în totalitate, păgubitul a luat legătura cu Asirom Constanţa pentru a vedea cum şi când va fi despăgubit. "În Belgia, când eşti victimă a unui accident te îndrepţi către asiguratorul tău. Aşa este legea belgiană, similară din ce ştiu eu cu ce este în Spania şi Italia. În schimb, din punctul legislaţiei noastre, fiind victimă, eu ar fi trebuit să mă îndrept către asiguratorul vinovatului. Aşa se face că de la Asirom mi s-a spus că nu se pot ocupa de mine", ne mai spune acesta. Comedia nu se terminase pentru român. "Am dat telefon la poliţia din Belgia, rugându-i să îmi comunice numele cucoanei şi asiguratorul cu care are poliţă şi rugându-mă să aibă asigurare. M-au refuzat. Le era teama că aş putea să merg peste femeie, să-mi fac singur dreptate. Mi s-a recomandat să iau legătura cu asiguratorul meu", ne mai povesteşte bărbatul. Din partea asiguratorului român, constănţeanul a avut parte însă de un nou refuz. Fără notificare de la şoferul din Belgia, nu se face nimic În cele din urmă a aflat numele firmei de asigurări belgiene. "După multe ture de alergat în cerc şi de «lătrat la copacul care nu trebuie», am reuşit să identific firma de asigurare a celei care m-a lovit. Era Mercator", mai spune acesta. "Am dat pe puţin şapte-opt telefoane, la fiecare convorbire am reluat epopeea accidentului meu. Asiguratorul belgian îmi repetă că nu au primit notificare despre accident de la şoferiţa în cauză şi că procedura nu poate începe fără această înştiinţare. După păţania asta, sfatul meu pentru toţi cei care părăsesc România este să aibă cu ei formularul european de constatare amiabilă a daunelor pe care cei de aici îl folosesc oridecâte ori se întâmpla accidente", ne mai spune Cosmin Badiu. OPINII Firma belgiană, bună de plată
În legătură cu acest caz, reprezentanţii companiei de asigurări din România ne-au precizat că nu pot oferi ei despăgubiri, ci firma şoferului vinovat. "Legea belgiană nu se referă şi la cazurile în care în accidentele respective sunt implicate autovehicule înmatriculate în străinătate", ne-a declarat Şerban Stoicescu de la Asirom. Mihai Titichi, jurist la Centrul European al Consumatorilor din România, are o altă interpretare: "Regulamentul 864/2007 al Parlamentului European precizează că legea aplicabilă într-un astfel de caz este legea ţării în care s-a produs prejudiciul. Având în vedere faptul că autovehiculul accidentat este înmatriculat în România, iar proprietarul acestuia e cetăţean român, locul producerii prejudiciului este România, deci se va aplica legea română". Practic, firma belgiană de asigurări ar trebui să achite pagubele.
„Este bine ca şoferii care ies din ţară să aibă la ei formularul european de constatare a pagubelor pe cale amiabilă.“ Cosmin Badiu, român stabilit în Belgia