România va primi anul viitor peste 930 de milioane de euro, fonduri postaderare destinate transporturilor.
Banii europeni vor asigura anul viitor aproximativ jumătate din bugetul Ministerului Transporturilor. „Din cele circa 15 miliarde de lei cât este bugetul ministerului pe anul viitor, mai bine de 7 miliarde de lei sunt bani europeni, post sau preaderare“, a declarat Barna Tanczos, secretar de stat în cadrul ministerului.
Din aceşti bani, mai bine de jumătate, respectiv peste 3,5 miliarde de lei (935 de milioane de euro), sunt fonduri postaderare.
În prezent, la Comisia Europeană (CE) au fost trimise spre aprobare doar trei proiecte, alte patru fiind pe lista de aşteptare. Toate cele trei proiecte beneficiază de finanţare din partea Băncii Europene pentru Investiţii (BEI), care asigură circa 65% din finanţare. Restul de bani necesari reprezintă fonduri UE şi contribuţia statului român. Analiza proiectelor de către Comisie durează cel puţin trei luni.
Constanţa înghite primele fonduri postaderare
Primii bani postaderare pe transporturi vor merge către zona Constanţei. Unul dintre proiectele trimise în octombrie pentru a fi analizate la Bruxelles este Autostrada Cernavodă- Constanţa, proiect estimat la circa 414 milioane de euro, al cărui contract ar trebui semnat înainte de finalul anului.
„Dacă nu semnăm, pierdem un an. Proiectarea, care durează oricum circa 3-4 luni, se va finaliza în vară, iar lucrările ar începe abia în toamnă. Dacă reuşim să semnăm acum, ar putea să dea drumul la lucrări încă din primăvară“, ne-a declarat directorul general al CNADNR, Dorin Debucean.
Fondurile europene ar acoperi circa 15% din această sumă, restul de bani fiind asiguraţi printr-un împrumut BEI şi de la bugetul de stat. Un alt proiect depus la CE este centura ocolitoare a Constanţei, singurul dintre cele trei care are deja un constructor, în asocierea dintre italienii de la Astaldi şi spaniolii de la FCC. Un alt proiect care a trecut de autoritatea de management pe programul operaţional sectorial pe transport este construirea digului nordic al Portului Constanţa, proiect estimat la circa 144 de milioane de euro, din care peste 50% vor fi bani europeni.
La autoritatea de management pentru POS-T au fost depuse până în prezent 14 proiecte, a căror valoare se ridică, cu tot cu finanţarea de la BEI, la circa 858 de milioane de euro.