Comercianții din România ar putea fi obligați prin lege să asigure spații de vânzare a produselor alimentare din Republica Moldova
Inițiatorii proiectului susțin că, în Republica Moldova, opt din zece locuitori sunt de etnie română, o treime din locuitori au dublă cetățenie, iar „istoria Republicii Moldova este parte integrantă a istoriei românești”. În consecință, PMP menționează că, politicile României ar trebui să includă componenta moldovenească și să urmărească integrarea economică a celor două state.
În valori comparabile, la paritatea puterii de cumpărare, valoarea PlB/locuitor în România este 22.348 dolari, iar în Republica Moldova este 5.328 dolari, mai arată autorii proiectului. Astfel, economia României este de 4 ori mai performantă decât cea a țării vecine.
Proiectul de lege definește, în primul rând, produsele alimentare moldovenești ca „produs obținut pe teritoriul Republicii Moldova din materii de bază provenite în proporție de 100% din fermele dințara noastră”. În al doilea rând, proiectul instituie obligația comerciantului de a acorda spații distincte de expunere și vânzare atât produslor alimentare românești, cât și produselor alimentare moldovenești, sub sancțiune contravențională, similar obligației actuale cu privire la produsele alimentare românești.
Obligarea prin lege a acordării de spații distincte produselor românești a fost unul din argumentele pentru care, în februarie anul trecut, Comisia Europeană declanșat procedura de infringement pentru legea care obligă marii comercianți să vândă 51% produse locale și care instituie și această obligație.