Programul bate postul în SUA şi în Europa

Dacă în România puterea staţiei TV depăşeşte „forţa“ unei emisiuni, un studiu arată că situaţia este cu totul alta în Occident.

Un studiu efectuat în opt ţări din Europa şi în SUA arată că pentru public contează mai mult calitatea programului decât postul pe care acesta se difuzează. Concluzia cercetării demontează teoria potrivit căreia telespectatorii urmăresc programe TV pentru că le plac brandul, linia postului sau pentru că simpatizează vedetele acestuia.

Totodată, studiul companiei Accenture atrage atenţia asupra riscului la care se expun posturile de televiziune tradiţionale dacă nu găsesc metode de a livra conţinut prin noile tehnologii digitale. Nemulţumiri faţă de televiziunea clasică Studiul arată că 70% dintre telespectatori urmăresc patru sau mai multe emisiuni favorite pe săptămână, iar acestea, în general, nu sunt difuzate de acelaşi post de televiziune. Astfel, un procent asemănător din public (71%) migrează după emisiunile favorite pe patru sau mai multe posturi. Televiziunea este în continuare activitatea favorită când vine vorba despre petrecerea timpului liber.

Totuşi, telespectatorii îşi exprimă nemulţumirea faţă de caracteristicile tradiţionale ale acestui mediu de comunicare, precum pauzele publicitare şi imposibilitatea de a urmă ri unele emisiuni atunci când îşi doresc. Studiul oferă câteva exemple pe baza răspunsurilor celor care au participat la sondaj în ceea ce priveşte cea mai bună platformă de comunicare în funcţie de tipul de conţinut.

Astfel, 27% dintre cei chestionaţi ar prefera să urmărească emisiuni TV complete pe calculator, în timp ce tot 27% şi-ar dori să primească informaţii de interes public. 26% ar prefera să se uite la emisiuni pe alte platforme, şi nu pe televizor, 25% ar dori să se uite la conţinut creat de ei înşişi, iar 16% ar dori să vizioneze un rezumat al programelor TV. Teo: „Televiziunea deţine 80% din ceea ce însemni tu“ În general, notorietatea postului este mai importantă decât vedeta, iar uneori sunt la acelaşi nivel. Teo Trandafir crede că „televiziunea deţine 80% din ceea ce însemni tu, restul de 20% fiind câteodată insuficient pentru un succes notabil“, în timp ce Cătălin Măruţă consideră că „în televiziune contează efortul colectiv, echipa şi tenacitatea promovării“.

Din cauza unor astfel de diferenţe de viziune pe pieţele media, studiul Accenture atrage atenţia că implementarea unor strategii inovatoare trebuie să ţină cont de tendinţ ele globale, dar şi de obiceiurile locale de consum.

„Gândeşte global, acţionează local“ este deviza potrivită, sfătuiesc cercetătorii. Exemplele autohtone arată că, în majoritatea cazurilor, postul TV a depăşit brandul vedetei care realizează programul. Audienţa emisiunii lui Teo Trandafir a scăzut dramatic atunci când vedeta (acum la Prima TV) a plecat de la Pro TV la Romantica. Mugur Mihăescu nu „a importat“ publicul Pro atunci când a ales Kanal D. În sens invers, Cătălin Măruţă a atras audienţe consistente la Pro TV.