ANALIZĂ EVZ. Programele de Revelion ale principalelor televiziuni din România au fost ambalate pretenţios de experţii PR ai acestora, dar au oferit destule momente inadecvate şi de prost-gust.
Programele TV de Revelion s-au încadrat în nota deja tradiţională: exces de manele, mici scenete umoristice şi muzică de petrecere, genuri de succes pentru telespectatorul român, "bombardat" şi cu fete frumoase în toalete provocatoare.
Ideea originală a TVR (transformarea se lecţiei pentru Eurovision în program de Revelion) s-a dovedit nepopulară, astfel încât televiziunea publică a fost depăşită de posturi precum Etno TV, Kanal D şi, pe alocuri, Naţional TV, aşa cum a scris EVZ în ediţia din 3 ianuarie.
Manele "de toate genurile"
Gina Pistol, Andreea Mantea, Simona Sensual, Andreea Tonciu, Laurette alături de Liviu Vârciu, Pavel Bratoş, Nea Mărin sau Jean de la Craiova - asta a oferit Pro TV în Maratonul de Revelion.
"Programul de Revelion nu e o emisiune pe care o urmăreşti stând în fotoliu şi uitându-te la televizor. Trebuie să fie o continuare a petrecerii din fiecare casă, să poată fi urmărit în timp ce lumea mănâncă, dansează, vorbeşte. De aceea trebuie să conţină foarte multă muzică, întreruptă doar de momente de comedie foarte scurte. Muzica trebuie să fie de toate genurile, cu condiţia să fie dansabilă, veselă, de petrecere", a explicat producătorul Mona Segall.
Aceeaşi reţetă a folosit şi postului de nişă Etno TV. "Lumea s-a săturat de glume răsuflate şi se întoarce la valorile autentice. Românii nu mai vor lucruri tâmpite la televizor, ci ascultă muzică de calitate. Maratonul nostru a presupus difuzarea cântecelor a peste 60 de artişti consacraţi", ne-a spus Adriana Bahmuţeanu.
Manelele şi muzica de petrecere a adus locul patru în audienţă şi pentru Kanal D. Vedete şi pretenţie de umor
Formula de succes a Antenei 1 (care, cu "Revelionul Recordurilor", s-a bătut pentru primul loc cu Pro TV) ne-a fost definită de Dan Negru: "Am mizat pe numele artiştilor", a spus el.
Apoi a adăugat: "Omul zapează mult de Revelion, notorietatea postului contează, după cum e important şi vadul creat pe acel eveniment. Antena a creat acest vad timp de 10 ani, am obişnuit români cu producţii grandioase de Revelion, şi asta devine o obişnuinţă de consum în aceea noapte".
Nae şi Vasile, Ţociu şi Palade, Mihai Bendeac, Mircea Badea, Cătălin Botezatu, Dinu Iancu Sălăjanu, Adrian Minune sau Andreea Bălan s-au numărat printre cei care au urcat pe scenă.
Atunci când Eurovision nu rimează cu Revelion
TVR a încercat un Revelion atipic, live, care însă nu a reuşit să aducă audienţă, clasând televiziunea publică abia pe locul şapte. "Aşteptările au fost mari. Am gândit prea european acest demers, am contat pe spiritul na ţional al românilor, pe faptul că vor fi trup şi suflet cu acţiunea noastră, că le va păsa de cei care luptă în ring, că-şi vor dori să contribuie la alegere", a explicat realizatoarea Marina Almăşan.
"Nu orice program care nu dobândeşte audienţa scontată trebuie numit eşec. Până la urmă, noi ne-am atins scopul, într-un mod onorabil. Am ales o melodie frumoasă, care să ne reprezinte ţara la finala Eurovision. Melodia a făcut parte dintre favorite, publicul a cotat-o foarte bine. Juriul - nu mai vorbesc. Nu au fost vociferari peste limita normalităţii, nu au fost scandalurile obişnuite", s-a consolat Almăşan.
OPINIE
"Programele vulgare au avut succes"
Pentru analistul media Iulian Comanescu, lucrurile sunt simple: românii sunt iubitori de manele.
Manelele. "Etno TV apare destul de sus, alături de Kanal D şi Naţional, care au mers pe manele "cinstite", fără să pretindă că fac altceva. E un anumit filon balcanic pe care ni-l negăm din snobism şi care acum se răzbună pe noi. Cam asta-i România şi asta îi place să asculte".
Perdanţi. "Marele perdant nu e doar TVR 1. Aş remarca poziţia foarte joasă a Realităţii TV, care a pus la cale paran ghe lia aceea oribilă de la moşia lui Mircea Dinescu. Ăsta o fi modelul BBC al lui Stelian Tănase? (....) A fost doar o secvenţă interesantă, de chef lugubru, matein, cea în care şase gealaţi cărau tava cu somnul acela uriaş pe umeri, la cuptor, ca pe un mort la groapă. Dincolo de asta, programele vulgare au avut succes şi pentru că un anumit gen de petrecăreţi a început să iasă în stradă de Revelion, ca la Berlin sau la New York. (...) Revelionul în faţa televizorului e cam «out» în România".
Eurovision - Revelion. "Participanţii la etapa naţională n-au cum fi altfel decât mediocri şi plicticoşi, or, dacă faci nu ştiu câte ore cu aşa ceva, n-ai nici măcar beneficiul ridicolului din talent show-urile gen Megastar. O idee greşită din plecare, pentru care am înţeles de pe generic că trebuie să-i «mulţumim» Marinei Almăşan".
INVESTIŢII
Două întrebări şi aproape nici un răspuns de la cei implicaţi în realizarea programelor de Revelion
Am pus două întrebări reprezentanţilor celor câtorva televiziuni care au performat de Revelion:
- ce investiţii s-au făcut
- de câţi oameni a fost nevoie pentru a realiza programele.
Răspunsurile au fost date, în general, cu foarte multă diplomaţie.
Pro TV, rating 9,3%
Mona Segall, producător
- "Decorul trebuie să fie fastuos, luminos, de sărbatoare, ca atunci când oamenii îşi aruncă ochii spre televizor să simtă atmosfera de Revelion", ne-a răspuns indirect producătorul Mona Segall.
- "În total au fost aproximativ 200 de oameni care au lucrat pentru programul «Star Maraton» de Revelion".
Antena 1, rating 9,2%
Dan Negru, realizator
- "Antena a creat acest vad timp de 10 ani, i-am obişnuit pe români cu producţii grandioase, spectaculoase de Revelion, şi asta devine o obişnuinţa de consum în acea noapte".
- "Mai bine de 200 de oameni au fost implicaţi în proiect, cu unii dintre ei chiar am început lunga serie a revelioanelor la Antena 1 acum 10 ani".
TVR 1, rating 1,6%
Marina Almăşanu, realizator
- "Cifrele nu au relevanţă pentru publicul larg. Vă voi spune doar că investiţia în Selecţia naţională Eurovision 2011 a fost la nivelul celei din anul trecut, chiar dacă durata transmisiei a fost dublă, chiar dacă şi preţurile, de Revelion, sunt duble, chiar dacă, simultan, a fost acoperit şi programul de Revelion. Ca economist, pot spune că s-a lucrat în condiţii de eficienţă economică deplină, ca să nu mai vorbim de atragerea unor numeroşi sponsori, dornici să-şi asocieze brandul cu evenimentul realizat de TVR (este şi acesta un semnal foarte clar al calităţii noastre - nu credeţi?). Păcat, repet, că rezultatele nu au fost cele dorite de noi şi, poate, meritate de Eurovision"
- Pentru că transmisia s-a făcut live, peste 700 de oameni au fost prezenţi în instituţia din Dorobanţi de Revelion.
Etno TV, rating 3,1%
Adriana Bahmuţeanu, manager
- "Maratonul nostru a presupus difuzarea cântecelor a peste 60 de artişti consacraţi (...) Pe lângă muzica de calitate prezentată, echipa tânără care a lucrat la acest program a reprezentat un plus pentru succesul nostru. La minusuri putem încadra lipsa banilor, care nu ne-au permis să avem decoruri spectaculoase. Nu ne aşteptam să fim atât de sus. Totuşi, n-avem cum să ne batem cu staţii consacrate. Noi suntem un post mai mic, de nişă."
- Cu un buget "aproape de zero", pro gramul de pe Etno TV a reuşit să se claseze pe locuri fruntaşe. "Câţiva bănuţi pentru decoruri în propriul studio, închirierea unei macarale, lumini şi ceva de pus pe masă a fost suficient pentru a atrage telespectatorii", a mai spus Bahmuţeanu. În aceste condiţii, televiziunea a scos şi ceva profit din reclame, însă nu a fost cuantificat. "Am avut publicitate prin care ne-am scos banii, însă nu am făcut calculele".
Kanal D, rating 2,2%
Madălina Moroşanu, Production Coordinator
- "Un program de Revelion bine făcut este întotdeauna rentabil, ca orice emisiune bună. Chiar dacă nu-ţi aduce venituri uriaşe imediat, ajută la consolidarea poziţiei şi imaginii staţiei, lucru care pe termen lung îţi aduce multe avantaje. În majoritatea business-urilor, în urma oricărei investiţii nu se aşteaptă rezultate materiale majore imediate".
- "Aproximativ 70 de oameni au fost implicaţi în realizarea programului. Echipa Kanal D, formată de foarte mult timp, e bine închegată şi extrem de eficientă."