Produsele promoţionale în hipermarketurile româneşti, mai scumpe ca în Europa

Chiar şi atunci când se fac promoţii, preţurile produselor în hipermarketurile de la noi sunt mai mari decât în alte state membre UE.

Hipermarketurile româneşti au printre cele mai scumpe produse la promoţii din Europa. Astfel că, în timp ce la noi un litru de ulei costă între 4 şi 6 lei, în Polonia, spre exemplu, acesta ajunge la 2,7 - maximum 3 lei. Laptele UHT (ultra high temperature) se vinde cu peste 4 lei pe litru la noi, iar în ţări precum Germania sau Franţa costul nu depăşeşte 2,8-3,2 lei/litru.

Ouăle româneşti, achiziţionate la pachet de zece, costă peste 6 lei, pe piaţa noastră, comparativ cu Polonia, unde acestea se vând la jumătatea preţului din ţara noastră. „Produsele din România sunt mai scumpe decât cele din alte ţări cu 4%-18% şi aici mă refer la fructe, legume, sucuri şi lactate”, ne-a declarat Tudor Dorobanţu, secretar general al Agrostar. Cel mai scump produs găsit la promoţiile din ţările europene sunt căpşunile la caserolă. Retailerii le vând pe piaţa locală la un preţ de 10-12 lei caserola de 250-300 de grame. În Belgia, Franţa sau Grecia cu aceeaşi bani se poate lua aproape un kilogram de căpşuni. (A contribuit Alexandru Busuioc)

FĂRĂ PIAŢĂ DE DESFACERE

Produsele autohtone zac în depozite   Avem sute de mii de tone de fructe şi legume care putrezesc în depozite din diferite zone ale ţării, în ciuda faptului că în perioada noiembrie şi martie importăm 90% din aceste produse.

Potrivit producătorilor, în Covasna şi Harghita avem peste 150.000 de tone de cartofi care stau şi putrezesc pentru că nu au unde să fie vânduţi. În mod normal, aceşti cartofi s-ar comercializa cu 80 de bani sau 1 leu kilogramul. „La fel şi la mere, avem mii de tone numai pe Valea Dâmboviţei care stau, fără a fi vândute, pentru că nu are cine să le cumpere. Acestea se vând cu 50 sau 70 de bani. Sunt unii pomicultori care au ajuns să facă ţuică din ele pentru că nu mai au unde să le ţină”, spune Tudor Dorobanţu. Perele din aceeaşi zonă a Dâmboviţei sunt într-o cantitate de aproximativ 47.000 de tone şi s-ar vinde cu 0,8-1,2 lei kilogramul. Laptele se vinde de la fermieri cu un preţ cuprins între 0,5 şi 1,2 lei, iar în hipermarketuri ajunge la 4,5 lei. Pe rafturi, produse din Turcia sau Spania   Unii retaileri preferă să importe aceleaşi produse, pentru ca mai apoi să mai poată câştiga anumite sume din returnarea taxelor, spun producătorii. Astfel că, pe rafturi, vom vedea cartofi sau roşii din Turcia, mere din Polonia sau pere „Conference” de Belgia. Cartofii, care în marile magazine din Slovacia se vând la promoţie cu 1,5 lei/ kg, la noi costă până la 1,8 lei în hipermarketuri. Dar în ţări precum Franţa aceştia ajung şi la 2,4 lei sau 2,2 lei în Grecia.   „Preţurile de la noi sunt mai mari indiferent de sezon, deşi ar trebui să fie mai mici. Totul este dat de disfuncţionalităţile sistemului, care permit şi apariţia multor intermediari ce sunt în cârdăşie cu anumiţi reprezentanţi ai retailerilor”, ne-a mai spus secretarul general al Agrostar.   Potrivit acestuia, la noi în ţară ajung produse mult inferioare celor pe care noi le avem în depozite, mulţi comercianţi utilizând aceste practici eludând legea. „Aşa se creează un preţ fals şi net superior celor care sunt în alte ţări”, a conchis Tudor Dorobanţu. Aceeaşi poveste a preţurilor se vede şi la produsele care nu au origine românească. Spre exemplu, la noi, bananele sunt mai scumpe decât în Franţa sau Germania cu 20-30%.