Cum îşi protejează imaginea şi profitul producătorii auto

Numeroşi constructori trec sub tăcere unele intervenţii realizate asupra maşinilor cu probleme. Uneori, pentru a imputa clientului costurile unor reparaţii cauzate de vicii ascunse.

Vi se pare că ştirile despre rechemările la service comandate de producătorii auto se succed cu tot mai mare repeziciune? Trebuie să ştiţi că frecvenţa acestora ar putea fi încă şi mai mare. Dacă aceiaşi constructori ar oficializa toate campaniile de intervenţii asupra modelelor cu probleme de fiabilitate şi siguranţă.

Pentru protejarea imaginii şi a profitului

În numărul din această lună, ediţia autohtonă a revistei "auto motor şi sport" a publicat o anchetă realizată de publicaţia franceză "L’Automobile Magazine" în care este evidenţiată o practică însuşită de numeroşi producători auto - aceea de a trece sub tăcere unele intervenţii realizate asupra maşinilor cu probleme.

Sau, chiar mai rău, de a imputa clientului - dacă autoturismul nu se mai află în garanţie - costurile unor reparaţii cauzate de vicii ascunse, care pot fi puse pe seama erorilor de proiectare sau greşelilor din timpul procesului de asamblare.

Un producător poate fi tentat să procedeze în acest fel din mai multe motive, cum sunt cele care ţin de protejarea imaginii sau a profitului. Dar şi pentru că, susţine revista, legislaţia europeană este mai permisivă decât cea din Statele Unite ale Amercii. Mărcile sunt obligate să recheme la service orice model care ridică probleme de securitate, dar, în lipsa unei autorităţi publice de semnate să supravegheze şi să intervină, decizia rechemării la service le revine tocmai producătorilor!

Atunci când o defecţiune recurentă este constatată de producător, tipul de intervenţie este condiţionat de severitatea ace steia. Dacă securitatea pasagerilor este pusă în pericol, ar trebui să se emită o înştiinţare oficială de rechemare la service. "L’Automobile Magazine" pretinde că, în multe cazuri, producătorul trimite doar o notă tehnică, confidenţială, către propria reţea de reparatori.

După consultarea mai multor sute de acte secrete şi compararea acestora cu anunţurile oficiale de rechemare la service din ultimii ani, revista franceză a evaluat gradul de transparenţă de care au dat dovadă douăzeci dintre cele mai importante mărci în ceea ce priveş te gestionarea defecţiunilor apărute.

ABSENŢE NOTABILE

Dacia, printre mărcile care nu au fost evaluate

Lista întocmită de "L’Automobile Magazine" nu include destui producători cu notorietate. Alături de Chevrolet, Mitsubishi, Seat, Porsche, Saab, Jeep sau Mini, ca să amintim doar câteva nume importante, semnalăm absenţa surprinzătoare a mărcii Dacia.

Constructorul auto din Piteşti a comercializat, anul trecut, 110.000 de maşini în Franţa – performanţă cu care a ocupat poziţia a şasea în clasamentul celor mai bine vândute mărci auto din Hexagon, cu o cotă de piaţă de 4,12%.