Execuția bugetară pe primele patru luni din an a scos la iveală o statistică îngrijorătoare: investițiile publice au scăzut cu 2,3 miliarde de lei față de aceeași perioadă din 2013.
Datele detaliate privind execuția bugetară pentru bugetul general consolidat arată că întreaga sumă reprezintă diminuarea de cheltuieli a Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR). Concret, dacă anul trecut, în primele patru luni, cheltuielile de capital ale CNADNR, pentru investiții și, eventual, plata arieratelor au totalizat 3,2 miliarde de lei, anul acesta nivelul a scăzut la numai un miliard de lei, cu 68%. Conducerea CNADNR spune că anul trecut compania a avut mai multe cheltuieli pentru că avea datorii mai mari către constructori. „La sfârșitul anului 2012 au fost datorii de aproximativ 3,5 miliarde de lei, plătite în trimestrul unu din 2013. Iar la sfârșitul lui 2013 au fost datorii de 1,5 miliarde de lei, plătite în trimestru unu din 2014, așa se explică diferența”, ne-a declarat Narcis Neaga, șeful CNADNR. Pe de altă parte, spune acesta, plățile întârzie și pentru că e nevoie de o verificare atentă.
Între constructori se simte însă lipsa investițiilor din bani publici. „Este primul indiciu că promsiunile privind crearea de locuri de muncă sunt doar vorbe goale. Atragem în permanență atenția autorităților că de la un an la altul au scăzut atât fondurile de la buget pentru investiții, cât și cele pentru cofinanțarea lucrărilor din fonduri europene”, a declarat pentru EVZ Alexandru Dobre, președintele de onoare al Asociației Române a Antreprenorilor de Construcții (ARACO). Lucrările executate sunt achitate cu întârziere de CNADNR, ceea ce aduce unii constructori în situația de a avea activitatea blocată. „Sunt cazuri în care CNADNR are către constructor o datorie de 10.000 de lei, pe care nu o achită. În schimb, atunci când constructorul vrea să participe la o nouă licitație, nu îl acceptă pentru că nu are scrisoarea de garanție”, a completat oficialul ARACO.
Lucrări întârziate sau nedemarate
La finalul lui 2013 și începutul lui 2014 multe lucrări au bătut pasul pe loc și aproape nicio nouă investiție nu a fost demarată. Din lipsa banilor, au fost amânate lucrări importante la Autostrada Transilvania. În toamna lui 2013 ar fi trebuit să înceapă construcția unui tronson de 8,7 kilometri al autostrăzii Transilvania, 3A1 Gilău - Nădăşelu (judeţul Cluj), singurul pentru care mai erau contractate lucrări, scria Mediafax. Însă debutul a fost amânat pentru 2014.
Autostrada Lugoj- Deva este unul proiectele a căror demarare a întârziat mult. În prezent, pentru două tronsoane lucrările încă întârzie.
La Autostrada Sebeș - Turda două tronsoane sunt în stadiu de proiectare, în timp ce pentru lotul 2 al autostrăzii se așteaptă o decizie a instanței în privința contestațiilor.
Centura Bucureștiului este de asemenea un proiect care a fost îndelung amânat.