Un ploieştean reclamă că i se refuză de doi ani repararea autoturismului pe care a dat 20.000 de euro. Printre altele, maşina porneşte foarte greu şi scârţâie la frânare sau plecare.
În septembrie 2007, Mugur Fechet, din Ploieşti, şi-a cumpărat o Toyota Corolla, pe care a dat 20.000 de euro. La nici un an de la achiziţionare, bărbatul susţine că a început să aibă numeroase probleme cu autoturismul: porneşte greu, consumă foarte mult ulei, roţile scârţâie foarte tare la plecarea de pe loc şi la frânare, display-ul radio este deteriorat, iar siguranţele ledurilor de la uşa stâgă sunt arse. Bărbatul spune că a reclamat aceste probleme de aproape doi ani, însă nu s-a remediat decât problema cu scârţâitul roţilor, şi asta pe cheltuiala lui.
„Nu porneşte din prima, dar service-ul spune că e perfectă”
Problemele au început din noiembrie 2008. „Am remarcat că «la rece» (motorul neîncălzit - n.r.), pornirea motorului e extrem de greoaie, necesitând două sau mai multe încercări”, spune cu amărăciune ploieşteanul. Bărbatul susţine că a făcut tot ce i-a stat în putinţă ca să rezolve problema. A dus maşina la un service autorizat Toyota - Profi Auto, din Cluj-Napoca - şi a reclamat problema.
„După ce maşina a fost testată pe calculator, mi s-a spus că este în perfectă stare de funcţionare. Bineînţeles că «simptomele» s-au menţinut. La sfârşitul lunii ianuarie 2009, am revenit la service şi le-am spus că problema s-a acutizat: ajunsesem să ţin contactul pus şi 20 de secunde pentru ca maşina să pornească. Însă calculatorul a dat acelaşi verdict: «maşina funcţionează perfect»”, îşi aminteşte cu indignare Mugur Fechet.
Bărbatul susţine că, după ce i-a ameninţat că va face o reclamaţie şi la Toyota România dacă nu i se va rezolva problema, i s-a făcut un nou control. „În sfârşit, mi-au confirmat defecţiunea pe care le-am reclamat-o de trei ori. Totodată, mi s-a spus că a fost descoperită şi o problemă la pompa de înaltă presiune, care a fost demontată şi urmează să fie trimisă la Bucureşti pentru că service-ul lor nu dispune de mijloacele necesare pentru diagnosticare şi reparare”, afirmă ploieşteanul.
Pe 2 noiembrie 2009, bărbatul s-a dus la un alt service, respectiv Eurocar Trading, din Târgu- Mureş. „Specialisul mi-a spus că pornirea greoaie e cauzată de faptul că injectoarele nu sunt parametrizate termic pentru Europa de Est, iar de consumul de ulei «se face vinovată» o scurgere pe la un simering”, adaugă Mugur Fechet.
Bărbatul mai susţine că i s-a promis că maşina va fi reparată, dar că la sfârşitul lunii a fost sunat şi i s-a spus că Toyota România a solicitatat efectuarea unei alte constatări la maşină, după care va decide dacă va aproba reparaţia sau nu. „La scurt timp, mi s-a spus că nu se poate repara maşina pentru că nu au injectoare. De atunci, nu am mai fost contactat în niciun fel de cei de la Toyota”, povesteşte cu mâhnire bărbatul.
„Răspunderea aparţine vânzătorului”
Reprezentanţii organizaţiilor care se ocupă de protecţia consumatorilor spun că, aşa cum este prevăzut şi în Legea 449/2003, în cazul apariţiei unei lipse de conformitate, răspunderea aparţine vânzătorului care trebuie să ia (sau să se asigure că sunt luate) măsurile reparatorii care se impun.
„Variantele sunt de reparare, înlocuire, restituirea contravalorii ori reducerea corespunzătoare a preţului. Timpul în care trebuie să i se rezolve problema clientului nu poate depăşi 15 zile calendaristice. În caz contrar, vânzătorul riscă să fie sancţionat cu amendă contravenţională. Pentru moment, vă sfătuiesc să aşteptaţi răspunsul comisariatului local pentru protecţia consumatorilor către care aţi înaintat reclamaţia”, spune Mihai Titichi, şef Serviciu juridic al Asociaţiei pentru Protecţia Consumatorilor din România.
REPLICĂ
Toyota: am început o investigaţie
După ce reporterii EVZ s-au interesat de acest caz, Departamentul de Customer Satisfaction al Toyota România a demarat o anchetă. „Investigaţia se realizează atât la cei doi dealeri menţionaţi în plangere, cât şi în cadrul Departamentului Tehnic. Un reprezentant al Departamentului de Customer Satisfaction a luat legătura cu domnul Fechet”, spune Ana-Maria Toma, PR coordinator Toyota România.
În cazul în care nu se va identifica un răspuns satisfacator în cadrul Toyota România, cazul va fi trimis la producător, Toyota Motor Europe. Reclamantul ne-a confirmat că a fost sunat de oficiali Toyota şi i s-a promis că i se va face o fişă de urmărire a consumului de ulei.