Capacitatea de producție a companiilor de rafinare din întreaga lume nu produce suficient combustibil pentru asigurarea necesarului mondial. Acest lucru se traduce printr-un nou front inflaționist și face totodată ca economiile să funcționeze sub parametrii, dat fiind faptul că industria și transporturile nu dețin materia necesară procesului de producție.
Deși cotațiile de petrol sunt în creștere, la bursa de la Londra, barilul de petrol a fost tranzacționat cu 95 de dolari. Avansul este unul modest, dacă ne raportăm la explozia cotațiilor la motorină.
Barilul de motorină a depășit pragul de 140 de dolari
În piața de peste Ocean, prețurile la motorină au depășit 140 de dolari/baril, fiind de altfel cel mai mare nivel pentru această perioadă. pe continentul european, prețurile de referință au crescut la rândul lor cu 60% în ultimele luni.
Arabia Saudită și Rusia, ambele state membre OPEC+ au redus producția de țiței dens, folosit la fabricarea motorinei. La începutul lunii septembrie cele două state, care defapt sunt liderii OPEC+ au precizat că își vor menține nivelul scăzut de producție până la finalul anului, în pofida faptului că în ultimele trei luni ale anului cererea de motorină crește.
"Suntem în pericol să vedem noi tensiuni pe piaţă, în special pentru distilate, în lunile de iarnă. Companiile de rafinare au probleme în a ţine pasul cu cererea", a declarat Toril Bosoni, responsabil pentru piaţa petrolieră la Agenţia Internaţională a Energiei.
Rafinăriile din întreaga lume au redus producția
Contextul actual generează provocări pentru toate rafinăriile din întreaga lume, nveoite de altfel să-și reducă la rândul lor producția. Situaţia actuală este una dificilă pentru rafinăriile din întreaga lume, care timp de mai multe luni au fost nevoite să reducă producţia.
„Temperaturile ridicate înregistrate în această vară în emisfera nordică au forţat multe rafinării să opereze la un nivel sub cel normal. În plus, rafinăriile au fost presate să fabrice alte produse precum combustibil pentru aviaţie şi benzină, în cazul cărora cererea şi-a revenit mai rapid, susţine Callum Bruce, analist la Goldman Sachs Group Inc.
Restricționarea cantității de motorină care poate fi achiziționată are consecințe economice. Cotațiile futures din SUA au crescut de asemenea. Motivul: firmele de transport rutier au achiziționat cantități uriașe de combustibil.
"Motorina este carburantul folosit de un camion de mare tonaj care mută produsele de la fabrică până pe piaţă, aşa că atunci când preţurile explodează, aceste costuri mai mari cu transporturile sunt transferate pe seama firmelor şi consumatorilor", spune Clay Seigle, director global de servicii petroliere la Rapidan Energy Group.
Economia americană poate evita recesiunea
Potrivit acestuia, deşi există speranţe că economia americană poate evita recesiunea, "o creştere a preţurilor la energie, fie că este vorba de preţurile la benzină sau la motorină, ar putea submina o mare parte din progresele obţinute. Acest risc nu este ignorat la Washington având în vedere că se apropie sezonul campaniei electorale", adaugă Clay Seigle.
Situația ar fi putut fi mult mai gravă pe piața de motorină. Dar, ritmul de creștere a consumului nu a fost la fel de mare ca pe alte segmente ale pieței.
În raportul Agenției Internaționale a Energiei este menționat că, pentru acest an, consumul global de motorină a crescut cu 100.000 barili/zi. Un raport mult mai mic față de 500.000 barili/zi, cât a crescut consumul de benzină. Sau de 1 milion de barili/zi pentru kerosen și combustibil de aviație, potrivit Bloomberg.